Factors associated with service quality in fitness centers based on the SERVQUAL model

Keywords: SERVQUAL model, sports services measurement, service quality measurement, fitness center

Abstract

The objective of this quantitative study is to measure the factors associated with service quality at fitness centers based on the SERVQUAL model. For that purpose, this work proposes a structural model that considers the 5 dimensions in the SERVQUAL model, which was analyzed to evaluate its explanatory power for such type of services. The sample was composed of 279 members of training centers. The collection instrument was a questionnaire that contained 20 items grouped into 5 constructs: reliability, tangible assets/infrastructure, responsibility, provided service (in terms of safety), and expected service (in terms of empathy). The results show that the proposed model can significantly explain the phenomenon under study because the 10 hypothetical relationships suggested in this article exceeded the significance threshold. In particular, the association between reliability and tangible assets reached the highest value, a Cramér’s V coefficient of 0.806. This evidence supports the use of SERVQUAL-based models to measure the quality of sports services.

Author Biographies

Davinson Mosquera-González, Institución Universitaria Escolme

Especialista en Analítica, Institución Universitaria Escolme, Medellín- Colombia, davmosgon@gmail.com

Orfa Nidia Patiño-Toro, Institución Universitaria Escolme

Administradora Tecnológica, Institución Universitaria Escolme, Medellín- Colombia, cies4@escolme.edu.co

Daniel Mauricio Sánchez-Díez, Institución Universitaria Escolme

Profesional en Mercadeo, Institución Universitaria Escolme, Medellín- Colombia, dmsanchezd@escolme.edu.co

Juan Felipe Agudelo-Cardona, Institución Universitaria Escolme

Profesional en Mercadeo, Institución Universitaria Escolme, Medellín- Colombia, jfagudeloc@escolme.edu.co

Diana Marcela Ospina-Mazo, Institución Universitaria Escolme

Profesional en Mercadeo, Institución Universitaria Escolme, Medellín- Colombia, dmospinam@escolme.edu.co

Juan Felipe Bermúdez-Bedoya, Universidad Nacional de Colombia

Estudiante de Ingeniería de Sistemas, Universidad Nacional de Colombia, Medellín- Colombia, jfbermudezbe@unal.edu.co

References

Abascal, E., & Grande, I. (2005). Análisis de encuestas. Madrid: ESIC Editorial.

Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411.

Bagozzi, R. P., & Yi, T. (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74–94.

Bernal, A. (2014). Fidelización de clientes en organizaciones deportivas: calidad, valor percibido y satisfacción como factores determinantes (tesis doctoral). Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/53492

Calabuig, F., Burillo, P., Crespo, J., Mundina, J. J., & Gallardo, L. (2010). Satisfacción, calidad y valor percibido en espectadores de atletismo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(40), 577–593. https://doi.org/Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista40/artsatisfaccion182.htm

Calabuig, F., Quintanilla, I., & Mundina, J. (2008). La calidad percibida de los servicios deportivos: diferencias según instalación, género, edad y tipo de usuario en servicios náuticos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 3(IV), 25–43. https://doi.org/10.5232/ricyde2008.010.03

Calvo, C., Martínez, V. A., & Juanatey, O. (2013). Análisis de dos modelos de ecuaciones estructurales alternativos para medir la intención de compra. Revista Investigación Operacional, 34(3), 230–243.

Chhabra, N. (2013). Medición de la percepción del consumidor de la calidad del servicio en la venta al por menor organizada mediante el instrumento Servqual. Management Dynamics, 13(1), 70–82.

Cramer, H. (1946). Mathematical Methods of Statistics. New Jersey: Princeton University Press. https://doi.org/doi:10.1111/ejss.12473

Cronin, J. J., & Taylor, S. A. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68. https://doi.org/10.2307/1252296

Cuadrado, J. (2016). ¿Acabaremos trabajando todos en servicios? Cuadernos de Información Económica, 250, 73–86.

Dhurup, M., Singh, P. C., & Surujlal, J. (2006). Customer service quality at commercial health and fitness centres. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 28(2), 39–54.

Duque, E. J., & Pinzón-Chaparro, C. R. (2012). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. Criterio Libre, 10(16), 159–192.

Fierro, J. (2010). Análisis estadístico univariado, bivariado y variables control. Recuperado de http://chitita.uta.cl/cursos/2012-1/0000104/recursos/r-25.pdf

Fragoso, J. T., & Espinoza, I. L. (2017). Assessment of banking service quality perception using the SERVPERF model. Contaduría y Administración, 62(4), 1270–1293.

Gálvez, P., & Morales, V. (2011). Evaluación de la calidad en programas municipales deportivos: generalizabilidad y optimización de diseños de medida. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 123–130.

García, A. (2016). Service culture in customer service improvement. Telos, 18(3), 381–398.

García, J., Bernal, A., Lara, A., & Galán, P. (2013). Influence of perceived service quality on loyalty among elderly users of public fitness centres. Escritos de Psicología, 6(2), 26–34. https://doi.org/10.5231/psy.writ.2013.2206

García, J., Cepeda, G., & Martín, D. (2012). La satisfacción de clientes y su relación con la percepción de calidad en Centro de Fitness: utilización de la escala CALIDFIT. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 309–319.

George, S., & Mallery, L. (2003). Alfa de Cronbach y consistencia interna de los ítems de un instrumento de medida. Revista de estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 3(16), 3-9.

Goetsch, D. L., & Davis, S. (2013). Quality Management for Organizational Excellence: Introduction to Total Quality (7th ed.). Boston: Pearson.

Grajales, T. (2000). Tipos de investigación. Investipos. Retrieved from http://tgrajales.net/investipos.pdf

Gulc, A. (2016). Models and Methods of Measuring the Quality of Logistic Service. In 7th International Conference on Engineering, Project, and Production Management (pp. 255–264). Bialystok, Poland: by Elsevier. https://doi.org/doi: 10.1016/j.proeng.2017.03.187

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (2001). Análisis Multivariante (5ta ed.). Madrid: Prentice-Hall.

Hemalatha, S., Dumpala, L., & Balakrishna, B. (2018). Service quality evaluation and ranking of container terminal operators through hybrid multi-criteria decision making methods. Asian Journal of Shipping and Logistics, 34(2), 137–144.

Kaiser, H. F. (1970). A Second-generation Little Jiffy. Psychometrika, 25, 401–415. https://doi.org/10.1007/BF02291817

Manulik, S., Rosińczuk, J., & Karniej, P. (2016). Evaluation of health care service quality in Poland with the use of SERVQUAL method at the specialist ambulatory health care center. Patient Preference and Adherence, 10(1), 1435–1442. https://doi.org/10.2147/PPA.S108252

Martínez, J. A., & Martínez, L. (2010). Some insights on conceptualizing and measuring service quality. Journal of Retailing and Consumer Services, 17(1), 29–42. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2009.09.002

Maul, A., Mari, L., Torres, D., & Wilson, M. (2018). The quality of measurement results in terms of the structural features of the measurement process. Measurement, 116, 611–620.

Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista nebrija de lingüistica aplicada a la enseñanza de las lenguas, 1(19). Recuperado de http://www.nebrija.com/revista-linguistica/analisis-factorial-exploratorio

Midor, K., & Kučera, M. (2018). Improving the Service with the Servqual Method. Management Systems in Production Engineering, 26(1), 60–65. https://doi.org/10.2478/mspe-2018-0010

Morales, V., Hernández-Mendo, A., & Blanco, A. (2005). Evaluación de la calidad de los programas de actividad física. Psicothema, 17(2), 311–317.

Morquecho-Sánchez, R., Medina-Rodríguez, R., Morales-Sánchez, V., Medina, M., & Duelos-Martínez, J. (2013). Enfoque diacrónico del cuestionario SERVQUAL para su aplicación a entidades deportivas. En III Congreso de la Asociación Latinoamericana de Gerencia Deportiva. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/id/eprint/4424

Murillo, C., & Saurina, C. (2013). Measurement of the importance of user satisfaction dimensions in healthcare provision. Gaceta Sanitaria, 27(4), 304–309. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2012.12.015

Ou, D., Mak, C. M., & Pan, S. (2017). A method for assessing soundscape in urban parks based on the service quality measurement models. Applied Acoustics, 127, 184–193. https://doi.org/ 10.1016/j.apacoust.2017.06.006

Oviedo, H. C., & Campo-Arias, A. (2005). An Approach to the Use of Cronbach’s Alfa. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572–580.

Panigrahi, S. K., Azizan, N. A., & Ali Khan, M. W. (2018). Investigating the Empirical Relationship Between Service Quality, Trust, Satisfaction, and Intention of Customers Purchasing Life Insurance Products. Indian Journal of Marketing, 48(1), 28–46. https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2017.06.006

Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1988). SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), 12–40.

Ramírez, C., Lorenzo, A., & López, C. (2017). Revisión de los instrumentos de medida de la calidad en los servicios deportivos. Journal Kronos, 16(1).

Rial, J., Varela, J., Rial, A., & Ral, E. (2010). Modelización y medida de la calidad percibida en centros deportivos: la escala QSport-10. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 18, 57–73. https://dx.doi.org/10.5232/ricyde2010.01804

Serrano, J. A., & Segado, F. S. (2015). Análisis de las herramientas de medición de percepción de la calidad en los servicios deportivos: revisión de la literatura. Cultura, Ciencia y Deporte, 10(28), 67–76. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v10i28.516

Takenaka, T., Nishino, N., & Nishikori, H. (2018). Service benchmarking for the co-creation of service ecosystem. Procedia CIRP, 67, 574–576. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-098285-4.00004-2

Theodorakis, N., Kambitsis, C., & Laios, A. (2001). Relationship between measures of service quality and satisfaction of spectators in professional sports. An International Journal, 11(6), 431–438. https://doi.org/10.1108/09604520110410638

Vargas, M., & Aldana, L. (2015). Calidad y servicio conceptos y herramientas (3rd ed.). Bogotá, Colombia: ECOE Ediciones.

How to Cite
Mosquera-González, D., Patiño-Toro, O. N., Sánchez-Díez, D. M., Agudelo-Cardona, J. F., Ospina-Mazo, D. M., & Bermúdez-Bedoya, J. F. (2019). Factors associated with service quality in fitness centers based on the SERVQUAL model. Revista CEA, 5(9), 13–32. https://doi.org/10.22430/24223182.1253

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-01-30
Section
Articles

Altmetric

Some similar items: