Designing an Instrument to Measure the Success Factors of Food and Beverage Franchises: Case Study

Keywords: Franchises, success factors in franchises, food industry, business model

Abstract

Franchising, a business model that has grown in importance over the years, has become an option to promote investments. However, more information about this management model is necessary for it to produce better results, and further knowledge should be generated to strengthen it. The objective of this study is to design an instrument to measure success factors in food and beverage franchises based on the case of franchises in Monterrey, Mexico, that have achieved a good position in their market. The methodology was qualitative, including a thorough literature review and interviews with experts at franchises, which revealed shared opinions regarding success factors. Additional possible success factors that were not included in the interviews were proposed in order to complete a list of 14 success factors that was employed to design a questionnaire to be used in future research in this field. The model proposed here shows that all the factors are related to each other, linked in an organic way in which information is sent and received, and presents the dimensions that most contribute to this business model.

Author Biographies

Cristopher Sevilla-Bermúdez, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Estudiante de Administración de Empresas, Instituto Tecnológico de Costa Rica,
San Carlos-Costa Rica, cristosb1023@gmail.com

Rony Mauricio Rodríguez-Barquero, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Doctor en Dirección de Empresas, Instituto Tecnológico de Costa Rica,
San Carlos-Costa Rica, rrodriguezb@tec.ac.cr

References

Aguilar Salvador, J. J. (2017). Los mecanismos de control interno y su impacto en los resultados de gestión, de las empresas del rubro transporte interprovincial de pasajeros de Tambogrande – Piura en el año 2016 [Trabajo de grado]. http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/123456789/10151

Alaña Castillo, T. P.; Crespo García, M. K.; Gonzaga Añazco, M. (2018). ¿Cómo las estrategias empresariales permiten una ventaja competitiva en las micro, pequeñas y medianas empresas de la provincia de El Oro? Universidad y Sociedad, v. 10, n. 2, 251-256. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/861

Alfaro Rodríguez, M. V. (2013). El know how y su aplicación práctica en el contrato de franquicias. Revista Judicial, n. 109, 233-273. http://www.corteidh.or.cr/tablas/r31084.pdf

Arredondo Trapero, F. G.; De La Garza García, J.; Vázquez Parra, J. C. (2014). Transparencia en las organizaciones, una aproximación desde la perspectiva de los colaboradores. Estudios Gerenciales, v. 30, n. 133, 408-418. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.06.007

Ayala Ñiquen, E. E.; Gonzales Sánchez, S. R. (2015). Lección 2. Tecnologías de la información y la comunicación. En Ayala Ñiquen, E; Gonzales Sánchez, S (Ed.). Tecnologías de la información y la comunicación (27-41). http://repositorio.uigv.edu.pe/handle/20.500.11818/1189

Badrinarayanan, V.; Suh, T.; Kim, K.-M. (2016). Brand resonance in franchising relationships: A Franchisee-based perspective. Journal of Business Research, v. 69, n. 10, 3943-3950. https://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.06.005

Bermúdez Carrillo, L. (2015). Capacitación: Una Herramienta de fortalecimiento de las PYMES. InterSedes, v. 16, n. 33, 1-25. https://doi.org/10.15517/ISUCR.V16I33.19022

Calderón-Monge, E., Pastor-Sanz, I.; Huerta-Zavala, P. (2017). Economic sustainability in franchising: A model to predict franchisor success or failure. Sustainability, v. 9, no. 8, 1419. https://doi.org/10.3390/su9081419

Castañeda Gómez, R. (2011). El proceso de cambio en las organizaciones [Tesis de maestría]. http://eprints.uanl.mx/2341/

Chong, K. L.; Stephenson, M. L. (2020). Deciphering Food Hawkerpreneurship: Challenges and success factors in franchising street food businesses in Malaysia. Tourism and Hospitality Research, v. 20, n. 4, 493-509. https://doi.org/10.1177/1467358420926695

Ciro-Gallo, E. O. (2021). Evaluación de metodologías de planeación estratégica en pymes del sector confección: estudio de caso. Revista CEA, v. 7, n. 13, e1634. https://doi.org/10.22430/24223182.1634

Cynertia Consulting. (2009). Estrategia empresarial: Cómo formularla e implementarla con éxito. https://es.slideshare.net/dcolomaguerrero/estrategia-empresarial-como-formularla-e-implementarla-con-exito

Della Groce, C. (2016). Franquicias. Control de gestión en empresas franquiciadoras. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/66285/Documento_completo__.%20costos%20para%20sadici.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Díaz Díaz, M. G.; Chávez Macías, A. G.; Hernández Aldaco, I. G. (2015). Comunicación corporativa, visibilidad y transparencia: su impacto en las organizaciones de la sociedad civil en México. Revista Internacional Administración & Finanzas, v. 8, n. 3, 1-13. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2660354

Entrepreneur. (2010a, 28 de junio). Cómo elegir a tu franquiciatario. https://www.entrepreneur.com/article/263410

Entrepreneur. (2010b, 23 de marzo). Tips para seleccionar al mejor franquiciatario. https://www.entrepreneur.com/article/263198

Farooq, Q.; Liu, X.; Ahmad, S.; Fu, P.; Awan, H. M. (2020). Comparative analysis of entrepreneurship and franchising: CSR and voluntarism perspective. Voluntas, v. 31, 1-6. https://doi.org/10.1007/s11266-019-00152-1

Fernández Monroy, M.; Martín Santana, J. (2005). La confianza y el compromiso como factores claves del éxito de las relaciones comerciales: una aplicación empírica en el sistema de franquicias. Revista Europea de Dirección y Economía de la empresa, v. 15, n. 1, 77-100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1977578

Flores-Ortiz, M. V.; Vega-López, A.; Chávez-Moreno, E. A. (2015). El clima organizacional como factor de competitividad en las franquicias de comida rápida en Tijuana, B.C, México. Revista Internacional Administración y Finanzas, v. 8, n. 5, 25-44. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2661646

Foronda Zapata, F. J. (2018). La adaptabilidad en las organizaciones. Una revisión teórica del concepto y los elementos que la configuran como una capacidad organizacional [Trabajo de grado de especialización]. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/9952

García González, F. (2012). Conceptos sobre innovación. https://www.acofi.edu.co/wp-content/uploads/2013/08/DOC_PE_Conceptos_Innovacion.pdf

García López, J. M. (2011). El proceso de capacitación, sus etapas e implementación para mejorar el desempeño del recurso humano en las organizaciones. Revista Contribuciones a la Economía. http://www.eumed.net/ce/2011b/jmgl.pdf

García Rodríguez, M. J. (1997). Las ventajas de disponer de una marca fuerte en los mercados actuales. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de Empresas, v. 3, n. 3, 93-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=187751

Gómez Funes, G. (2013). Conflicto en las organizaciones y mediación. https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/2558/0477_GomezFunes.pdf?sequence=1

González A., J. M.; Manrique Salas, O.; González Bonilla, O. (2010). La visión gerencial como factor de competitividad. Revista Escuela De Administración De Negocios, n. 69, 42-59. https://doi.org/10.21158/01208160.n69.2010.516

Guerrero Banderas, M. E.; Armenteros Acosta, M.C.; Medina Elizondo, M. (2014). Desarrollo estratégico de las franquicias mexicanas: estudio empírico en la comarca Lagunera, México. Revista Internacional Administración y Finanzas, v. 7, n. 6, 45-61. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2334388

Guzmán de la Rosa, A. E. Y. (2018). Adaptabilidad y proceso de cambio organizacional [Trabajo de grado]. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2018/05/43/Guzman-Andrea.pdf

Hernández Sampieri, D.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, M. del P. (2014). Desarrollo de la perspectiva teórica: revisión de la literatura y construcción del marco teórico. En: Metodología de la Investigación (58-87). MacGraw-Hill.

Herranz de la Casa, J. M. (2006). La comunicación y la transparencia en las organizaciones no lucrativas [Tesis de doctorado]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/11539/

Lee, Y.-k.; Kim, S.; Kim, M.-S.; Lee, J.-H.; Lim, K.-T. Yong-Ki, L.; Sally, K.; Min-Seong, K.; Jae-Han, L.; Ki-Taek, L. (2015a). Relational bonding strategies in the franchise industry: the moderating role of duration of the relationship. Journal of Business & Industrial Marketing, v. 30, n. 7, 830-841. https://doi.org/10.1108/jbim-10-2013-0237

Lee, Y.-K.; Kim, S.-H.; Seo, M.-K. Hight, S. K.Yong-Ki, L.; Soon-Ho, K.; Min-Kyo, S.; Kyle, H. (2015b). Market orientation and business performance: evidence from franchising industry. International Journal of Hospitality Management, v. 44, 28-37. https://dx.doi.org/10.1016/j.ijhm.2014.09.008

Link, H.; Merkert, R. (2011). Success factors and pitfalls of regional rail franchising in Germany. International Journal of Transport Economics / Rivista Internazionale Di Economia Dei Trasporti, v. 38, n. 2, 173–200. www.jstor.org/stable/42747917

Melo, P. L. R.; Mendes Borini, F.; De Miranda Oliveira Jr, M.; Couto Parente, R. (2015). Internationalization of brazilian franchise chains: a comparative study. Revista de Administração de Empresas, v. 55, n. 3, 258-272. https://doi.org/10.1590/S0034-759020150303

Melo, P. L. R.; Mendes Borini, F. M.; Ogasavara, M. H. (2018). Latin American franchise internationalization: The impact of institutional environment. Thunderbird International Business Review, v. 61, n. 2, 217-228. https://doi.org/10.1002/tie.21975

Méndez, M. T.; Galindo, M. A.; Sastre, M. A. (2014). Franchise, innovation and entrepreneurship. The Service industries journal, v. 34, n. 9-10, 843-855. https://doi.org/10.1080/02642069.2014.905926

Montoya Jaramillo, C. A.; Montoya Jaramillo, L. J.; Ibarra Obando, C. H. (2019). Conceptualización de la Tecnología Blockchain para la Implementación de Contratos Inteligentes en las Franquicias. Revista CIES Escolme, v. 10, n. 2, 33-50. http://www.escolme.edu.co/revista/index.php/cies/article/view/257

Murray, B.; Smyth, H. (2011). Franchising in the US remodelling market: growth opportunities and barriers faced by general contractors. Construction Management and Economics, v. 29, n. 6, 623-634. https://doi.org/10.1080/01446193.2011.566622

Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (2006). El secreto está en la marca. España: OMPI. https://www.wipo.int/publications/es/details.jsp?id=106&plang=ES

Revista Semana. (2012, 9 de junio). McDonald’s ahora es vegetariano en India. https://www.semana.com/mundo/articulo/mcdonalds-ahora-vegetariano-india/264289-3/#:~:text=La%20segunda%20cadena%20de%20comidas,establecimientos%20totalmente%20vegetarianos%20en%20India

Revista Summa. (2018). Franquicias crecen en Latinoamérica. https://revistasumma.com/franquicias-crecen-en-latinoamerica/

Saenz Blanco, F; Bertieri Quintero, J. R.; Villamarín Marentes, J. M. (2010). Innovación: Conceptos básicos. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.18032.1024

Salazar Solano, V.; Moreno Dena, J. M.; Rojas Rodríguez, I. S.; Islas Olavarrieta, L. A. (2018). Nivel de adopción de tecnologías de la información y la comunicación en empresas comercializadoras de mango en Nayarit – México. Estudios Gerenciales, v. 34, n. 148, 292-304. https://doi.org/10.18046/j.estger.2018.148.2639

Sánchez Duarte, E. (2008). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) desde una perspectiva social. Revista electrónica educare, v. 12, 155-162. https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.13

Silva Duarte, J. E. (2003). FRANQUICIAS. Una alternativa para emprendedores. Escuela de Administración de Negocios, n. 47, 116-121. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/Revista/article/view/239

Solís Vargas, N. A.; Ponce Gonzales, J. S. (2017). Criterios y factores que definen el proceso de una selección de un franquiciado: propuesta de una guía técnica [Trabajo de grado]. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/9270

Torres Camacho, M. C.; Jaramillo Gómez, D. C. (2015). El marketing relacional en el proceso de fidelización de clientes. Caso grandes constructoras de Manizales. Inquietud empresarial, v. 15, n. 1, 165-185. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/inquietud_empresarial/article/view/3922

Ulloa Soto, J. D. (2012). Franquicias nacionales: factores de éxito y fracaso. Economía y sociedad, v. 17, n. 42, 9-31. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/economia/article/view/5116

Vásquez, C.; Ron, D.; Barry, J.; Barry, S. (2017). Manejo de conflictos. https://www.academia.edu/36623416/Manejo_de_Conflictos_en_las_Organizaciones

Vecino Pico, J. M. (2012). 20 preguntas sobre capacitación empresarial. https://www.gestiopolis.com/20-preguntas-sobre-capacitacion-empresarial/

Wu, C. -W. (2015). Antecedents of franchise strategy and performance. Journal of Business Research, v. 68, n. 7, 1581-1588. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.01.055

How to Cite
Sevilla-Bermúdez, C., & Rodríguez-Barquero, R. M. (2021). Designing an Instrument to Measure the Success Factors of Food and Beverage Franchises: Case Study. Revista CEA, 7(14), e-1677. https://doi.org/10.22430/24223182.1677

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2021-05-07
Section
Research Papers

Altmetric

Crossref Cited-by logo