Information Professionals’ Knowledge to Satisfy Labor Market Demands
Abstract
Continuous changes in Information Science (IS) and a labor market with an increasing use of technological knowledge and skills mean that college IS graduates should continuously explore the demands of their labor market. This paper aims to examine the opinion of employers in Monterrey, Mexico, about the type of knowledge that such labor market demands and the professional practice of graduates of bachelor’s programs in IS. This exploratory, descriptive study used opinion polls and interviews to investigate their ideas regarding IS graduates’ recruitment, application of competences, performance, and essential knowledge and topics. The collected data were analyzed using descriptive statistics functions and the method of structural analysis supported by MicMac software. The results are in agreement with those of previous studies in that IS graduates should become generators of solutions in their organizations and apply digital technologies intensively. It is concluded that capabilities for professional development, creativity, and pro-activity are the essential characteristics that employers demand in information professionals.
References
Abadal, E., Borrego, Á., Serra Pérez, R. (2012). Mercado laboral de profesionales de la información: Evolución de la oferta y de los perfiles ocupacionales. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, n. 29. https://doi.org/DOI:10.1344/BiD2012.29.8
Artaza, C. H. (2011). El mercado laboral de los titulados en Bibliotecología y Documentación: Análisis de las ofertas de empleo publicadas en Argentina. Investigación bibliotecológica, v. 25, n. 54, 17-36. https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2011.54.27479
Artaza, C. H. (2016). El mercado laboral en bibliotecología y documentación: análisis de las ofertas de empleo publicadas en la lista de interés BIBGRA durante el periodo 2008-2014. Biblios: Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Información, n. 64, 44-51. https://doi.org/10.5195/biblios.2016.314
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2020). Anuario Educación Superior. http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
Astigarraga, E. (s. f.). MIC MAC. Análisis Estructural. Prospectiva, estrategia y planificación. http://prospectiva.eu/curso-prospectiva/programas_prospectiva/micmac
Chu, C. M., Raju, J., Albright, K. S., Bothma, T., Chow, A. S., Dali, K., Heco, T., Juznic, P., Renon, F., Talavera-Ibarra, A. M., Al-Jabri, S. A., Arns, J. W., Cunningham, C., Kawooya, D., Martínez, F., Miller, R. L., Namachchivaya, B. S., Tammaro, A. M., Travis, L. D., Wei, L. (2018). Building Strong LIS Education. A call to Global and Local Action. International Federation of Library Associations and Institutions. https://doi.org/10.15641/0-7992-2542-6
Frey, C. B., Osborne, M. A. (2017). The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change, v. 114, 254-280. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.08.019
Gibaja, V. (2013). El bibliotecario como profesional de la información: Horizontes laborales más allá de la biblioteca. Información, cultura y sociedad, n. 29, 49-76. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17402013000200004
Godet, M. (2007). Prospectiva Estratégica: Problemas y métodos. http://www.laprospective.fr/dyn/francais/memoire/Cajadeherramientas2007.pdf
INEGI. (s. f.). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
Jaeger, P. T., Bertot, J. C., Shuler, J. A., McGilvray, J. (2012). A new frontier for LIS programs: E-government education, library/government partnerships, and the preparation of future information professionals. Education for Information, v. 29, n. 1, 39-52. https://doi.org/10.3233/EFI-2010-0893
Jaramillo, O. (2015). Pertinencia del perfil de los profesionales de la información con las demandas del mercado laboral. Revista Interamericana de Bibliotecología, v. 38, n. 2, 111-120. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v38n2a03
Jaramillo, O., Salazar Álvarez, M., Mercado C, M. J. (2017). Perfil del profesor de Bibliotecología- Archivística Una mirada desde el contexto colombiano. Información, cultura y sociedad: revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas, n. 37, 27-40. https://www.redalyc.org/journal/2630/263054364004/html/
Jørn Nielsen, H., Hjørland, B. (2014). Curating research data: The potential roles of libraries and information professionals. Journal of Documentation, v. 70, n. 2, 221-240. https://doi.org/10.1108/JD-03-2013-0034
León Santos, M., Rivera, Z., Mederos, K. D., Capote García, T. (2018). El mercado laboral para el profesional de la información: Un acercamiento a partir de la voz de sus actores en Cuba. Bibliotecas. Anales de Investigación, v. 14, 11-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6312040
Luyo Tay, J., Pizarro Lozano, S., Diego, M. A. (2013). El Mercado Laboral de la Especialidad de Ciencias de la Información PUCP. Dirección de asuntos estudiantiles bolsa de trabajo. PUCP. https://cdn01.pucp.education/btpucp/2019/07/23142124/informe-del-mercado-laboral-en-ciencias-de-la-informacion.pdf
Moreiro-González, J. A., Paletta, F. C. (2019). Competencias y destrezas para la actuación profesional en ambientes digitales en Ciencia de la Información. Informação & Sociedade Estudos, v. 29, n. 2, 181-200. https://doi.org/DOI:10.22478/ufpb.1809-4783.2019v29n2.45203
Muñoz-Cañavate, A., Larios-Suárez, V. (2018). Los estudios de Grado en Información y Documentación en España. De los antecedentes a la situación actual: Una visión crítica. Transinformação, v. 30, n. 3, 336-347. https://doi.org/10.1590/2318-08892018000300006
Pacheco Hernández, F. (2012). Gestión y desarrollo de recursos humanos en bibliotecas. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, Sección Departamental de Biblioteconomía y Documentación. https://books.google.com.mx/books?id=2FCYmwEACAAJ
Pirela Morillo, J., Salazar Álvarez, M. (2021). Perfiles de los profesionales de la información: Entre lo tradicional y lo emergente. Revista Interamericana de Bibliotecología, v. 44, n. 3, e344766. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n3e344766
Rivera, Z., León Santos, M., García Capote, T. (2018). El mercado laboral para el profesional de la información en Cuba ¿qué piensan los empleadores al respecto? Alcance, v. 7, n. 15, 6-27. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100002&lang=es
Rodríguez-del-Castillo-Martín, M. (2004). Conocimientos y capacidades del bibliotecario de ciencias de la salud en la actualidad. El Profesional de La Información, v. 13, n. 3, 191-196. http://eprints.rclis.org/15607/
Sánchez Díaz, M. (2015). Diagnóstico de las competencias informacionales en Ciencias de la Información desde la percepción del estudiante de la Universidad de la Habana. Investigación bibliotecológica, v. 29, n. 67, 201-218. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0187-358X2015000300201&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Schonfeld, R. (2012). Information professionals to serve academia. Information Services & Use, v. 32, n. 3-4, 227-229. https://doi.org/10.3233/ISU-2012-0680
Shahbazi, R., Hedayati, A. (2016). Identifying Digital Librarian Competencies According to the Analysis of Newly Emerging IT-based LIS Jobs in 2013. The Journal of Academic Librarianship, v. 42, n. 5, 542-550. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2016.06.014
Shumaker, D., Caputo, A., Huber, R., Lapachet, J., Matarazzo, J., Sosnowski, C., Sykes, J. (2016). Competencies for Information Professionals. https://www.sla.org/about-sla/competencies/#sthash.ZfScXdkM.dpuf
Tejada-Artigas, C., Rodríguez-Yunta, L. (2003). Sistematizaciones de competencias de los profesionales de la información. Valoración de la relación de Decidoc por los asociados de Sedic. El profesional de la información, v. 12, n. 1, 10-17. http://eprints.rclis.org/19322/
Tovar Tovar, P. A., Guayacán Conde, J. S. (2018). Determinación y validación de capacidades de gestión tecnológica en entidades prestadoras del servicio de ensayo y calibración acreditadas bajo la Norma Internacional ISO/IEC 17025:2005 en la región Bogotá [Trabajo de pregrado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. http://hdl.handle.net/11349/14825
UNESCO. (2018). Las competencias digitales son esenciales para el empleo y la inclusión social. https://es.unesco.org/news/competencias-digitales-son-esenciales-empleo-y-inclusion-social
Vallejo, R. H. (2018). Aspectos que conforman la identidad profesional del bibliotecólogo colombiano. Revista Interamericana de Bibliotecología, v. 41, n. 3, 231-240. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n3a02
Varlejs, J., Lewis, V., Schnuer, S., Jara, J. (2016, mayo). Directrices de la IFLA para el Desarrollo Profesional Continuo: Principios y buenas prácticas. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/cpdwl/guidelines/ifla-guidelines-for-continuing-professional-development-es.pdf
Webjunction. (2014, 19 March). Competency Index for the Library Field. WebJunction. https://www.webjunction.org/documents/webjunction/Competency_Index_for_the_Library_Field.html
Downloads
Copyright (c) 2022 Yadira Nieves, Magda León Santos, Zoia Rivera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.