Medical tourism in Colombia: dynamics and competitive advantage

Keywords: medical tourism, economics of tourism, competitive advantage, economic development

Abstract

Since Colombia has developed relevant capabilities in the healthcare and specialized tourism sectors to meet their demands and has become a popular destination for health tourism, it may significantly benefit from the Global Value Chain (GVC) of medical tourism services. However, a deeper understanding of the dynamics of this GVC is still required. The purpose of this study was, thus, to analyze the potential of the GVC of medical tourism services in Colombia to gain competitive advantage following Porter’s model of Five Competitive Forces. To that end, the study adopted a qualitative approach and employed document analysis. According to the results, competitive advantages in medical tourism are based on price and quality differentiation and are reinforced by public and private policies, which have led to high growth in the sector from 2012 to 2019, prior to the COVID-19 pandemic. In fact, medical tourism is an emerging and valuable industry for the country’s economy, and it is even part of its Productive Transformation Program (a public policy for national competitiveness issued in 2012 to boost twenty strategic economic sectors for the country). With post-pandemic economic reactivation strategies in the short and medium term, beginning in the second semester of 2021, it is projected that the medical tourism industry in Colombia can recover and surpass the growth dynamics it had before the pandemic. This is because the healthcare infrastructure has substantially improved since the health emergency as a result of an increased public and private investment.

Author Biographies

Alba Ligia López Rodríguez, Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Bogotá - Colombia, albaligia@gmail.com

Sergio Andrés López Rodríguez, Universidad Santiago de Cali

Universidad Santiago de Cali, Cali – Colombia, sergio.lopez01@usc.edu.co

Benjamín Pinzón Hoyos, Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Bogotá - Colombia, benjamin.pinzon@unad.edu.co

Oscar Alejandro Vásquez Bernal, Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Bogotá - Colombia, oscar.vasquez@unad.edu.co

References

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2020). Plan de Desarrollo Distrital 2020-2024. Un nuevo contrato social y ambiental para la Bogotá del siglo XXI. https://bogota.gov.co/yo-participo/plan-desarrollo-claudia-lopez-2020-2024/

Arcila, S. y Giraldo, D. (2019). Turismo de salud: cirugías estéticas, un mercado potencial para la exportación de servicios. Funlam Journal of Sutdents´Research, (4), 72-86. https://doi.org/10.21501/25007858.2994

Arias-Aragones, F. J., Caraballo-Payares, A. M., y Matos-Navas, R. E. (2012). El turismo de salud: conceptualización, historia, desarrollo y estado actual del mercado global. Clío América, 6(11), 72–98. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/440

Arias Aragonés, F. J. y Caraballo Payares, A. M., y Muñoz Rodríguez, J. M. (2016). El Turismo Médico en Cartagena: Oferta y Barreras. Dimensión Empresarial, 14(2), 143-162. https://doi.org/10.15665/rde.v14i2.457

Asociación Española de Expertos Científicos en Turismo. (2020). Turismo post Covid- 19. El turismo después de la pandemia global. Análisis, perspectivas y vías de recuperación. https://aecit.org/uploads/public/DOCUMENTO.covid-19%20y%20turismo.pdf

Banco de Desarrollo Empresarial de Colombia y SIGIL Consulting Group. (2015). Evaluación del plan de negocios del sector de turismo de salud y validación o reformulación de la visión estratégica del sector a corto, mediano y largo plazo y propuesta de acciones entre el sector público y privado para incrementar la productividad y competitividad sectorial. https://www.andi.com.co/Uploads/PlanNegocios_Turismo_Salud.pdf

Barbosa Chacón, J. W., Barbosa Herrera, J. C., y Rodríguez Villabona, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación Bibliotecológica, 27(61), 83–105.

Bastidas-Goyes, L. G., Méndez-Castillo, E., y Bonilla-Estévez, C. M. (2021). Análisis ético y jurídico del turismo médico en Colombia. Riesgos en la instrumentalización comunicativa. Revista de Bioética y Derecho, (52), 121–138. https://doi.org/10.1344/RBD2021.52.34224

Basualdo, L. (2020). “Argentina world friendly”. Turismo médico y facilitación de la movilidad por salud. Si Somos Americanos, 20(2), 67-90. https://doi.org/10.4067/s0719-09482020000200067

Beltrán Gil, C. A., Carlos Mora, J. A., y Rincón González, C. C. (2017). El turismo de salud como sector del comercio estratégico nacional e internacional. [Tesis de pregrado, Universidad de La Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/finanzas_comercio/28/

Bernal Durán, C. (2020, marzo). Turismo médico en Colombia cierra la década con proyección de $ 990.500 millones a 2024. Revista Forbes Colombia. https://forbes.co/2020/03/19/forbes-life/turismo-medico-en-colombia-cierra-la-decada-con-proyeccion-de-990-500-millones-a-2024

Bonilla-Mejía, L., Flórez, L. A., Hermida, D., Lasso-Valderrama, F., Morales, L. F., Ospina-Tejeiro, J. J., y Pulido, J. (2022). Is the Covid-19 Pandemic Fast-Tracking Automation in Developing Countries? Evidence from Colombia. Borradores de Economía- Banco de La República - Colombia, (1209), 1-35. https://repositorio.banrep.gov.co/bitstream/item/0a9ca193-3625-4a34-ac39-eb0cca820a4a/be_1209.pdf

Cattaneo, O., Gereffi, G., y Staritz, C. (2010). Global Value Chains in a Postcrisis World (ed. 1). The World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/f1f68cdd-7d12-5514-8342-ac7d24865465/content

Causado-Rodríguez, E., Mojica-Cueto, A., y Charris-Fontanilla, A. (2018). Clúster de turismo de salud en Colombia: referentes para la competitividad. Duazary, 15(3), 307-323. https://doi.org/10.21676/2389783x.2423

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2021). Anuario Estadístico de América Latina y el Caribe 2020. Naciones Unidas. https://www.cepal.org/es/publicaciones/46739-anuario-estadistico-america-latina-caribe-2020-statistical-yearbook-latin

Consejo Privado de Competitividad. (2020). Informe Nacional De Competitividad 2018-2019.

Consejo Nacional de Política Económica y Social. (2010). Política de Transformación Productiva: Un Modelo De Desarrollo Sectorial Para Colombia. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3678.pdf

Consejo Nacional de Política Económica y Social. (2021). Política para la reactivación, la repotenciación y el crecimiento sostenible e incluyente: nuevo compromiso por el futuro de Colombia. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/4023.pdf

De la Puente, M. (2015). Sector del turismo de Salud: caso de Colombia. Revista de Economía Del Caribe, (16), 129-161. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/economia/article/view/7226

Departamento Nacional de Planeación. (2017). Guía para la construcción y estandarización de la Cadena de valor. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Inversiones%20y%20finanzas%20pblicas/MGA_WEB/Guia%20Cadena%20de%20valor_v%205.pdf

Gereffi, G., Humphrey, J. y Sturgeon, T. (2005). The governance of global value chains. Review of International Political Economy, 12(1), 78–104. https://doi.org/10.1080/09692290500049805

González-Mendoza, J. A. y Fonseca-Vigoya, M. D. (2016). Cadena de Valor Turismo de Salud del Área Metropolitana de Cúcuta. Respuestas, 21(1), 28-44. https://doi.org/10.22463/0122820x.632

Hernández-Angulo, C. A., Bohórquez-Hernández, M. J., Caballero Nieto, I., y González-Torres, H. J. (2020). Clúster de turismo en salud: Contexto global de este modelo. AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(1), 39-48. https://doi.org/10.5281/zenodo.4065004

Hurtado, J. (2012). Metodología de la investigación: Guía para la comprensión holística de la ciencia. 4ª. Ed. Ediciones Quirón.

Jiménez Barrera, Y. (2018). Gobernanza y escalonamiento en las cadenas globales de valor. Economía y Desarrollo, 160(2), e15. https://www.redalyc.org/journal/4255/425558003004/html/

Kovalchuk, I., Kovalchuk, A., Zapototskyi, S., y Zapototska, V. (2021). Health tourism in Lviv region: current state and development prospects. Visnyk of VN Karazin Kharkiv National University, series" Geology. Geography. Ecology", (54), 180-194. https://doi.org/10.26565/2410-7360-2021-54-14

Londoño Palacio, O. L., Maldonado Granados, L. F., y Calderón Villafáñez, L. C. (2014). Guía Para Construir Estados del Arte. ICNK-International Corporation of Network Knowledge. https://www.unicauca.edu.co/innovaccioncauca/sites/default/files/formacion_continua/7.Curso-Vigilancia-Tecnologica/3.1.Guia-construir-estado-del-arte.pdf

López, A. L., Sánchez, C. L., y González, E. H. (2017). Cadena de valor de turismo médico en Bogotá – Colombia. En Asociación Latinoamericana de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración –ALAFEC- (Comp.) Cadenas de valor y sostenibilidad en Latinoamérica (pp. 293-320). https://www.libros.unam.mx/cadenas-de-valor-y-sostenibilidad-en-latinoamerica-9786073011273-ebook.html

López, A. L., Sánchez, C. L., y González, E. H. (2019). Partes interesadas y sostenibilidad en la cadena de turismo médico en Bogotá. En Asociación Latinoamericana de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración –ALAFEC- (Comp.). Partes interesadas y promoción del desarrollo sostenible en las cadenas de valor en Latinoamérica. Publicaciones Empresariales UNAM. FCA Publishing. https://publishing.fca.unam.mx/index.php?id_product=3&rewrite=partes-interesadas&controller=product&id_lang=1

Martínez-Chaves, D. (2016). Turismo médico: generalidades para su comprensión integral. Turismo y Sociedad, 19, 137–161. https://doi.org/10.18601/01207555.n19.08

Martínez Garcés J. y Padilla Delgado, L. (2020). Innovación organizacional y competitividad empresarial: Centros estéticos de turismo de salud en Cali-Colombia. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 120-132. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32428

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2022). Informes de turismo. El turismo en cifras 2019-2020-2021-2022. https://www.mincit.gov.co/estudios-economicos/estadisticas-e-informes/informes-de-turismo

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2016). Plan Sectorial de Turismo 2014 - 2018. Turismo para la construcción de la paz. https://fontur.com.co/sites/default/files/2020-12/POLITICAS_PUBLICAS_3.PDF

Montalvo Gómez, R. A. (2020). Modelo de gestión para el turismo médico en México. Revista de Turismo, Patrimonio y Desarrollo, 21(1), 1–15. https://revistaturpade.lasallebajio.edu.mx/index.php/turpade/article/view/32/31

Organización de las Naciones Unidas. (2020). Informe de políticas: La COVID-19 y la transformación del turismo. https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-08/sg_policy_brief_covid-19_tourism_august_2020.pdf

Organización Mundial del Turismo. (2017). Panorama OMT del turismo internacional. Edición 2017. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419043

Organización Mundial del Turismo. (2021). Conceptual Guidance on Tourism Statistics in the COVID-19 Context. https://doi.org/10.18111/9789284422432

Ozan-Rafferty, M. E., Johnson, J. A., Shah, G. H., y Kursun, A. (2014). In the Words of the Medical Tourist: An Analysis of Internet Narratives by Health Travelers to Turkey. Journal of Medical Internet Research, 16(2), e43. https://doi.org/10.2196/jmir.2694

Pawłowska, A., Matoga, Ł., y Stach, E. (2015). The use of information and communication technologies (ICTs) in tourist information and promotion of the Polish Carpathians in foreign tourism markets. Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(5), 554-577. https://doi.org/10.1080/10548408.2014.918926

Porter, M. E. (2008). Las cinco fuerzas competitivas que le dan forma a la estrategia. Harvard Business Review, 86(1), 58–77.

Porter, M. E. (2015). Ventaja Competitiva. Creación y Sostenimiento de un Desempeño Superior. 2ª ed. Grupo Editorial Patria.

Programa de Transformación Productiva. (2018). Diez años de desarrollo productivo: PTP 2008-2018. https://www.colombiaproductiva.com/CMSPages/GetFile.aspx?guid=611b5ce6-82fd-47af-ba3f-6906dc2fb0ff

Pulido Arbeláez, L. N., y Cabello Beltrán, E. A. (2020). Análisis del impacto económico del coronavirus en el sector turismo en Colombia. [Tesis de Especialización, Universidad Católica de Colombia]. https://hdl.handle.net/10983/24709

Ramírez-Montañez, J. (2016). Análisis del Turismo de Salud en el Área Metropolitana de Bucaramanga con los Países Miembros de la Alianza del Pacifico. Económicas CUC, 37(2), 69–88. https://doi.org/10.17981/econcuc.37.2.2016.04

Ramírez-Sierra, Y. A. (2021). Retos del turismo médico y de salud: una revisión de literatura del 2009 al 2020. Revista de Economía Del Caribe, (27), 1–25. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/318/3182308007/index.html

Rodríguez-Jiménez, G., y Martínez-Martínez, C. C. (2022). Turismo responsable: propuesta para gestionar destinos turísticos regionales en la etapa post-COVID-19. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 128–136. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2542/2490

Sáenz-Blanco, F., Contento-Sepúlveda, M. S., y Bautista-Mendoza, J. M. (2020). Variables y parámetros del modelo Kano aplicado al turismo de salud. Dimensión Empresarial, 18(2). https://doi.org/10.15665/dem.v18i2.2292

Sarwar, A. A., Manaf, N. A., y Omar, A. (2012). Medical tourist’s perception in selecting their destination: a global perspective. Iranian Journal of Public Health, 41(8), 1-7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3469025/

Schwab, K. y Malleret, T. (2020). COVID-19: El Gran Reinicio. Forum Publishing.

Soto Moreno, F., Ramírez-González, T. B., y Enciso González, J. (2022). Turismo de salud: de la economía a la antropología. Topofilia, Revista de Arquitectura, Urbanismo y Territorios, (24), 133–154. https://topofilia.buap.mx/index.php/topofilia/article/view/255

Triviño Orozco, D., Ovalle Álvarez, D., y Díaz-Solano, B. H. (2018). Turismo médico en la ciudad de Barranquilla: análisis de contexto para la creación de un clúster. Revista de Economía Del Caribe, (21), 131–159. http://www.scielo.org.co/pdf/ecoca/n21/2011-2106-ecoca-21-131.pdf

Turner, L. G. (2011). Quality in health care and globalization of health services: accreditation and regulatory oversight of medical tourism companies. International Journal for Quality in Health Care, 23(1), 1-7. https://doi.org/10.1093/intqhc/mzq078

Vidyastuti, H. A. (2021). Influence of the Services Marketing Mix and Place Branding on Tourism Destination Image. Revista CEA, 7(14), e1646. https://doi.org/10.22430/24223182.1646

Villa-Hernández, Y. A., Merino-Moreno, C., y Hernández-Silva, V. (2021). Competitividad en el turismo cultural: estudio de caso. Revista CEA, 7(14). e1619. https://doi.org/10.22430/24223182.1619

World Bank (2020). World Development Report 2020: Trading for Development in the Age of Global Value Chains.

Xie, Z., Lin, R., Mi, J., y Li, N. (2019). Improving enterprises’ cross-border M&A sustainability in the globalization age-Research on Acquisition and application of the foreign experience. Sustainability, 11(11), 3180. https://doi.org/10.3390/su11113180

How to Cite
López Rodríguez, A. L., López Rodríguez, S. A., Pinzón Hoyos, B., & Vásquez Bernal, O. A. (2023). Medical tourism in Colombia: dynamics and competitive advantage. Revista CEA, 9(20), e2407. https://doi.org/10.22430/24223182.2407

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-05-23
Section
Review Articles

Altmetric