Municipal Tax Management. A Case Study in Municipalities in Norte de Santander, Colombia, From 1995 to 2023
Abstract
Purpose: To empirically analyze the relationship between strategic innovation orientation and organizational performance, which is mediated by intellectual capital.
Design/methodology: This study followed a cross-sectional design with an exploratory scope, using quantitative techniques such as Baron and Kenny’s product of coefficients approach (1986) to analyze the mediating effect. The sample consisted of 1,765 companies in the manufacturing sector in Colombia, and data about this manufacturing industry from 2019 to 2020 were obtained from the Survey of Technological Development and Innovation (EDIT in Spanish).
Findings: The study showed the existence of a statistically significant relationship between strategic innovation orientation and organizational performance. It also demonstrated that intellectual capital plays a mediating role in this relationship.
Conclusions: It is concluded that intellectual capital is a mechanism by which strategic innovation-oriented initiatives translate into better organizational results.
Originality: Observable indicators were used here to operationalize the constructs under analysis, which provided empirical evidence that aspects related to staff knowledge and skills, improving organizational processes, and effective relationships with stakeholders increase the direct effect of strategic innovation orientation on organizational performance. Thus, intellectual capital represents a new mediating mechanism that has been rarely analyzed in previous literature on strategic innovation orientation and its impact on organizational performance.
References
Acosta, K., y Reina-Aranza, Y. (2023). Categorías municipales en Colombia: Avanzando hacia un modelo de descentralización asimétrica. Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional y Urbana, Banco de la República, (321), 1-38. https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/10736
Adanu, K. (2024). Intergovernmental Transfers and Local Revenues Again—A Relook at the Ghanaian Local Government Case. State and Local Government Review, 56(2), 157-183. https://doi.org/10.1177/0160323X241232969
Aghón, G. (1993). Descentralización Fiscal: Marco Conceptual. En Serie Política Fiscal (pp. 8-16). Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/publicaciones/9485-descentralizacion-fiscal-marco-conceptual
Aldasoro, I., y Seiferling, M. (2014). Vertical Fiscal Imbalances and the Accumulation of Government Debt. IMF Working Paper, 14(209), 1-39. https://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2014/wp14209.pdf
Ángel, A. (2021). La economía como argumento constitucional. El caso de la descentralización fiscal en Colombia. Polis, 20(58), 43–57. http://journals.openedition.org/polis/19946
Ángeles Castro, G., Salazar Rivera, M. P., y Sandoval Contreras, L. (2019). Federalismo fiscal y su efecto en el crecimiento y la distribución de ingresos. Evidencia para México. Gestión y Política Pública, 28(1), 107–139. https://doi.org/10.29265/GYPP.V28I1.543
Aninat, I., Irarrázabal, I., Razmilic, S., y Rodríguez, J. (2020). Libro Más allá de Santiago: Descentralización fiscal en Chile. Centro de Estudios Públicos. https://politicaspublicas.uc.cl/publicacion/libro-mas-alla-de-santiago-descentralizacion-fiscal-en-chile/
Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica (6a edición). Editorial Episteme.
Ariza Marin, S. D., y Chavarro Plazas, J. D. (2019). Descentralización fiscal y finanzas públicas territoriales: análisis para el municipio de Pereira. Revista Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables, (10), 43–58. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/17719/REVISTA%20FACULTAD%20DE%20CIENCIAS%20ECON%C3%93MICAS%2C%20ADMINISTRATIVAS%20Y%20CONTABLES%20-10.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Asela Molina, J. E. (2015). Fiscal reality of the municipalities of the Santander Department in the framework of the process of the fiscal decentralization in Colombia, 2004-2012. Apuntes Del Cenes, 34(60), 181–214. https://doi.org/10.19053/22565779.3779
Baskaran, T., Feld, L. P., y Schnellenbach, J. (2016). Fiscal federalism, decentralization, and economic growth: A meta-analysis. Economic Inquiry, 54(3), 1445–1463. https://doi.org/10.1111/ECIN.12331
Bird, R. M., y Tarasov, A. V. (2004). Closing the Gap: Fiscal Imbalances and Intergovernmental Transfers in Developed Federations. Environment and Planning C: Government and Policy, 22(1), 77–102. https://doi.org/10.1068/C0328
Bonet-Morón, J., Pérez-Valbuena, G. J., y Ricciulli-Marín, D. (2018). ¿Hay pereza fiscal territorial en Colombia? Revista de Economía Del Rosario, 21(2), 247–307. https://doi.org/10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/ECONOMIA/A.7196
Calduch Cervera, R. (n.d.). Métodos y técnicas de investigación en relaciones internacionales. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-55163/2Metodos.pdf
Castañeda Rodríguez, V. M. (2023). El esfuerzo tributario de los municipios colombianos entre 2011 y 2017. ¿Hay espacio para aumentar su recaudación? Cuadernos de Economía, 42(89), 331–357. https://doi.org/10.15446/CUAD.ECON.V42N89.99632
Cifuentes Noyes, A. (1994). Diez años de descentralización. Resultados y perspectivas. Editorial Kinte. https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll10/id/2816/
Cifuentes-Faura, J., Fülöp, M. T., y Topor, D. I. (2023). Financial autonomy in Spanish local governments: Empirical evidence of beta and sigma convergence. International Review of Administrative Sciences. https://doi.org/10.1177/00208523231209655
Congreso de la República. (2000). Ley 617, Por la cual se reforma parcialmente la Ley 136 de 1994, el Decreto Extraordinario 1222 de 1986, se adiciona la ley orgánica de presupuesto, el Decreto 1421 de 1993, se dictan otras normas tendientes a fortalecer la descentralización, y se dictan normas para la racionalización del gasto público nacional. (2000, 9 de octubre). Diario Oficial No. 44.188.
Contaduría General de la Nación. (2023a). Resolución 410, Por la cual se expide la certificación de categorización para la vigencia 2024 de las entidades territoriales. https://www.contaduria.gov.co/documents/20127/5793072/RESOLUCION+No+410+DE+2023+-+Certificacion+de+categorizacion+vig+2024.pdf/d121a682-2c1c-2717-8af6-e941231befc9
Contaduría General de la Nación. (2023b). Categorización de Departamentos, distritos y municipios. Históricos hasta vigencia 2024. https://www.contaduria.gov.co/categorizacion-de-departamentos-distritos-y-municipios
Contaduría General de la Nación. (2024). Categoría única de información del presupuesto ordinario. https://www.chip.gov.co/schip_rt/index.jsf
Coronel Blanchar, W. E., y Pérez Guerra, L. A. (2023). Estrategias para mejorar la recaudación del impuesto predial en el municipio de San Juan Del César-La Guajira. Colombia. Espacios Públicos, 24(61), 227–245. https://doi.org/10.36677/ESPACIOSPUBLICOS.V23I61.20892
Delgado Ruiz, S. T., y Acero Jiménez, L. E. (2015). Analysis of fiscal dependency of municipalities of sixth category in Boyacá, from 1996 to 2012. Apuntes Del Cenes, 34(60), 215–246. https://doi.org/10.19053/22565779.3780
Departamento Nacional de Planeación. (n.d.). Ejecuciones presupuestales de los municipios 1993-1999. Operaciones Efectivas de Caja. https://2022.dnp.gov.co/programas/desarrollo-territorial/Estudios-Territoriales/Informacion-Presupuestal/Ejecuciones-Presupuestales/Paginas/Operaciones%20Efectivas%20de%20Caja.aspx
Departamento Nacional de Planeación. (2022). Operaciones Efectivas de Caja 2000-2021. https://2022.dnp.gov.co/programas/desarrollo-territorial/Estudios-Territoriales/Informacion-Presupuestal/Ejecuciones-Presupuestales/Paginas/Operaciones%20Efectivas%20de%20Caja.aspx
Digdowiseiso, K., Sugiyanto, E., y Setiawan, H. D. (2020). Fiscal Decentralisation and Inequality in Indonesia. Economy of Regions, 16(3), 989–1002. https://doi.org/10.17059/ekon.reg.2020-3-24
Escobar Carmelo, K. R., Terry Ponte, O. F., Zavaleta Chávez, W. E., y Zárate Ruiz, G. E. (2021). Desempeño de los gobiernos subnacionales en la gestión de inversión pública del Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 26(95), 595–609. https://doi.org/10.52080/RVGLUZ.27.95.10
Esteller-Moré, A. (2021). Optimal taxation and decentralization: The case of the pit. Investigaciones Regionales, (49), 29–44. https://doi.org/10.38191/IIRR-JORR.21.001
García Garzón, M., y Fino Serrano, G. (2014). Los impuestos territoriales en Colombia y la inequidad social, ¿la voluntad de la clase dominante erigida en ley? Revista IUSTA, 2(41), 61–75. https://doi.org/10.15332/S1900-0448.2014.0041.04
Gobernación de Norte de Santander. (2020). Plan de Desarrollo para Norte de Santander 2020-2023. https://asambleanortedesantander.micolombiadigital.gov.co/sites/asambleanortedesantander/content/files/000171/8510_pdd-20202023-plan-indicativo.pdf
Iregui, A. M., Ramos, J., y Saavedra, L. A. (2001). Análisis de la descentralización fiscal en Colombia. Revista del Banco de La República, 74(890), 33-64. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/banrep/article/view/10771
Jaimes, R. (2020). Fiscal adjustments at the local level: evidence from Colombia. International Tax and Public Finance, 27(5), 1148–1173. https://doi.org/10.1007/s10797-020-09598-2
Lago Peñas, S., y Martínez-Vázquez, J. (2010). La descentralización tributaria en las Comunidades Autónomas de régimen común: un proceso inacabado. Hacienda Pública Española / Review of Public Economics, 192(1), 129–151. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3205370
Lavrovskii, B. L., Goryushkina, E. A., y Shil’tsin, E. A. (2022). Modeling the Fiscal Capacity of Regions. Herald of the Russian Academy of Sciences, 92(1), 25–34. https://doi.org/10.1134/S1019331622010038
Li, T., y Du, T. (2021). Vertical fiscal imbalance, transfer payments, and fiscal sustainability of local governments in China. International Review of Economics & Finance, 74, 392–404. https://doi.org/10.1016/J.IREF.2021.03.019
Livert, F., Mogollón, R., y Herrera, P. (2024). Distributive politics and decentralisation in Chile and Peru. Investigaciones Regionales, 58(58), 91–111. https://doi.org/10.38191/IIRR-JORR.24.004
Madrigal Delgado, G. J. (2022). Reconversión del pacto fiscal: estrategia de resiliencia de las finanzas públicas locales. Sinapsis, 14(1), 1–19. https://app.eam.edu.co/ojs/index.php/sinapis/article/view/255
Melo-Becerra, L. A. (2015). The role of the sub-national public sector in the stabilization function: Evidence from the Colombian case for the period 1990-2001. Revista Finanzas y Política Económica, 7(2), 299-324. http://dx.doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2015.7.2.5
Medina Sotelo, C. G., Garro-Aburto, L. L., Aguirre-Landa, J. P., y Jara Aguirre, C. J. (2023). El proceso de descentralización: Una mirada al régimen especial de Lima Metropolitana. Revista Venezolana de Gerencia, 28(102), 548–564. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.102.7
Mosquera Campas, Y. (2023). Estado unitario y descentralizado e impacto en la autonomía financiera en municipios de sexta categoría [Tesis de maestría, Universidad La Gran Colombia]. https://repository.ugc.edu.co/bitstream/handle/11396/7626/Mosquera_Yesid_2023%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Muñoz Caicedo, B. E. (2016). La pereza fiscal como problema relevante en la descentralización. En-Contexto Revista de Investigación En Administración, Contabilidad, Economía y Sociedad, 4(4), 141–157. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551857280005
Musgrave, R. A., y Peacock, A. T. (1958). Classics in the Theory of Public Finance. St. Martin’s Press. https://doi.org/10.1007/978-1-349-23426-4
Oates, W. E. (1972). Fiscal federalism. Harcourt Brace Jovanovich.
Oates, W. E. (1999). An Essay on Fiscal Federalism. Journal of Economic Literature, 37(3), 1120–1149. http://www.jstor.org/stable/2564874
Oluyko, V., Samsin, I., Stohova, O., Filipenko, T., y Filipenko, A. (2022). Fiscal decentralization practices in developing countries. Cuestiones Políticas, 40(73), 128-150. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4073.06
Ordorika, I. (2022). Student movements and politics in Latin America: a historical reconceptualization. Higher Education, 83(2), 297-315. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00656-6
Peterson, G. E. (1997). Decentralization in Latin America. Learning through Experience. World Bank Latin American and Caribbean studies. https://www.bivica.org/files/descentralizacion-america-latina.pdf
Pinedo López, J., Anaya Narváez, A., y Martinez Cárdenas, L. (2023). Factores que inciden en el recaudo de impuestos en municipios colombianos. Revista de Ciencias Sociales, 29(4), 168–184. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9235112&info=resumen&idioma=ENG
Piza Rodríguez, J. R. (2017). Los tributos territoriales en el ordenamiento jurídico colombiano. Un análisis crítico (2da ed.). Universidad Externado de Colombia).
Prud’homme, R. (1994). On the Dangers of Decentralization. Policy Research Working Paper. The World Bank. https://documents1.worldbank.org/curated/en/218141468739288067/pdf/multi-page.pdf
Ramírez Gómez, J. F., Ramírez Gómez, A. E., y González Morga, F. C. (2023). La descentralización municipal en México. En M. A. del C. Venegas Herrera, D. Amparo Tello, S. E. Martínez Pellegrini (coords.). Ordenamiento territorial. Teorías y políticas con inclusión, innovación social y sostenibilidad (pp. 537-552). UNAM-AMECIDER. http://ru.iiec.unam.mx/6224/
Restrepo Salazar, J. C. (2014). Hacienda Pública. (10 ed.). Universidad Externado de Colombia.
Rodríguez Téllez, F., y Pacheco Sánchez, C. A. (2019). Empresas B: un diagnóstico sobre su aplicabilidad. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 10(10), 2–9. https://doi.org/10.22463/24221783.3354
Rondinelli, D. A., y Nellis, J. R. (1986). Assessing Decentralization Policies in Developing Countries: The Case for Cautious Optimism. Development Policy Review, 4(1), 3–23. https://doi.org/10.1111/J.1467-7679.1986.TB00494.X
Rosas Arellano, J., Rodríguez Hernández, E. R., y Cortés Martínez, P. (2022). La agenda municipal ante la pandemia por covid-19 el caso del estado de Jalisco. Carta Económica Regional, (130), 105–134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8596652
Sánchez Cubides, P. A. (2014). Estructura de los ingresos territoriales en Colombia. Criterio Jurídico Garantista, 6(11). https://doi.org/10.26564/21453381.445
Sánchez-Becerra, C. A., y Rodríguez, A. M. (2020). Análisis de la generación de rentas propias por el municipio de Ocaña en el periodo 2009-2017. Clío América, 14(28), 545–555. https://doi.org/10.21676/23897848.4152
Sánchez Becerra, C. A., Quintero Quintero, W., y Rodríguez Castilla, M. M. (2023). Análisis de datos aplicados a la evolución de la dependencia de las transferencias intergubernamentales: Un estudio de caso en Colombia. REICE: Revista Electrónica de Investigación En Ciencias Económicas, 11(22), 232–250. https://doi.org/10.5377/REICE.V11I22.17365
Siburian, M. E. (2019). Fiscal decentralization and regional income inequality: evidence from Indonesia. Applied Economics Letters, 27(17), 1383–1386. https://doi.org/10.1080/13504851.2019.1683139
Slavinskaite, N., Novotny, M., y Gedvilaite, D. (2020). Evaluation of the Fiscal Decentralization: Case Studies of European Union. Engineering Economics, 31(1), 84–92. https://doi.org/10.5755/J01.EE.31.1.23065
Slavinskaite, N. (2020). Review of fiscal decentralization in European countries. International Journal of Contemporary Economics and Administrative Sciences, 10(2), 345-355. https://doi.org/10.5281/zenodo.4429787
Sour, L. (2008). Un repaso de los conceptos sobre capacidad y esfuerzo fiscal, y su aplicación en los gobiernos locales mexicanos. Estudios Demográficos y Urbanos, 23(2), 271–297. https://doi.org/10.24201/EDU.V23I2.1312
Stigler, G. J. (1957). The Tenable Range of Functions of Local Government. En Federal Expenditure Policy for Economic Growth and Stability: Papers Submitted by Panelists Appearing Before the Subcommittee on Fiscal Policy. https://fraser.stlouisfed.org/title/federal-expenditure-policy-economic-growth-stability-1151/tenable-range-functions-local-government-1605?start_page=2
Tiebout, C. M. (1956). A Pure Theory of Local Expenditures. The Journal of Political Economy, 64(5), 416–424. https://www.jstor.org/stable/1826343
Urrego Estrada, G. A., y Muñoz Caicedo, B. E. (2018). Gestión financiera desde lo territorial. Estudio de caso: municipios del Magdalena Medio, 2010 - 2016. Revista Venezolana de Gerencia, 23(83), 593-620. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/24492
Wu, X., Ramesh, M., y Yu, J. (2017). Autonomy and performance: Decentralization reforms in Zhejiang Province, China. Public Administration and Development, 37(2), 94-109. https://doi.org/10.1002/pad.1786
Yáñez Henríquez, J. (2017). Los sistemas tributarios subnacionales en América del Sur. En Estudios Comparados: Descentralización y Desarrollo 2017. Programa Anual de Seguimiento y Análisis de la Experiencia Nacional e Internacional en Políticas y Descentralización (pp. 9–31). Subsecretaría de Desarrollo Regional y Administrativo. https://www.subdere.gov.cl/sites/default/files/documentos/subdere_-_2017_-_estudios_comparados_-_digital.pdf
Zambrano-Mercado, R. A., Muñoz-Hernández, H., Brito-Aleman, C. C., y Caro-Flórez, A. P. (2020). Gestión financiera en planes de ordenamiento territorial como herramienta de desarrollo urbano. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 13(13), 31–38. https://doi.org/10.22463/24221783.2577
Downloads
Copyright (c) 2024 Carlos Andrés Sánchez Becerra, Blanca Mery Velasco-Burgos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.