Using faculty self-evaluation as an innovative tool to improve university courses

Keywords: Educational innovation, learning tools, educational practices

Abstract

This article analyzes the changes made to the teaching and learning process of the course Advertisement Design 101 in the Advertisement and Marketing program at Franz Tamayo University in Cochabamba, Bolivia, over a period of 14 semesters (2012-2018). Faculty self-evaluation was used for that purpose. The data were obtained from educational standards that describe the pedagogical strategies adopted in each course. The results show that their content curation is in line with their multidimensional and complex global context, research and co-creation of evaluations with students, the use of technology as a means of educational practice, and the generation of new physical and virtual learning spaces. Additionally, 30 faculty members participated in a survey, and 17% of them indicated they used self-evaluations as a reference point for their teaching practice. In conclusion, faculty self-assessment can be a relevant and innovative learning tool for professors and students.

Author Biography

Katherine Ingrid Rico-Reintsch, Multiversidad Mundo Real Edgar Morín

PhD. (c) en Pensamiento Complejo, Multiversidad Mundo Real Edgar Morín, Ciudad de México-México, kricoreintsch@gmail.com

References

Blázquez Andújar, P. J., Cassé Tomás, J. L., Díaz Alcaraz, F., Escudero Díaz, J., Martinez López, A. M., Peña Gómez, F., et al. (2007). Modelo para autoevaluar la práctica docente (dirigido a maestros de infantil y primaria). Madrid, España: Wolters Kluwer.

Bozu, Z. y Canto, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 87-97. Recuperado de http://refiedu.webs.uvigo.es/Refiedu/Vol2_2/REFIEDU_2_2_4.pdf

Cardona, J. (2002). La evaluación y la calidad de los centros. En S. Castillo (Coord.). Compromisos de la evaluación educativa. Madrid, España: Pearson Educación.

Chacón, M. L. (2014). Gestión educativa del siglo XXI: bajo el paradigma emergente de la complejidad. Omnia, 20(2), 150-161. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73735396006

Calatayud Salom, M. A. (2004). La autoevaluación de la práctica docente: una aventura plagada de dificultades y satisfacciones. Revista Ciencias de la Educación, (198-199), 151-170. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/41574770.pdf

Calatayud Salom, M. A. (2008). Establecer la cultura de la autoevaluación. Revista Padres y Maestros, 314, 30-34. Recuperado de https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1559

Calatayud Salom, M. A. (2018). La autoevaluación. Una propuesta formativa e innovadora. Revista Iberoamericana de Educación, 76(2), 135-152. Recuperado de https://doi.org/10.35362/rie7623081

Day, C. (2006). Pasión por enseñar, la identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid, España: Editorial Narcea.

Díaz-Barriga-Arceo, F. & Hernández Rojas, G. (2007). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: Mc Graw Hill.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo, Brasil: Paz e Terra.

Mas, O. (2011). El profesor universitario: sus competencias y su formación. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 15(3), 195-211. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56722230013

Martínez-Izaguirre, M., Yániz-Álvarez de Eulate, C., & Villardón-Galleg, L. (2018). Autoevaluación y reflexión docente para la mejora de la competencia profesional del profesorado en la sociedad del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia, 56. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/10

Montero, L., y Gewerc, A. (2010). De la innovación deseada a la innovación posible. Escuelas alteradas por las TIC. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 14(1), 303-318. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/7129

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá, Colombia: UNESCO-Editorial Magisterio.

Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22.aed.). Madrid, España.

Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Mount Dora (USA): Kresearch.

Yus, R. (1998). Temas transversales: Hacia una nueva escuela (2ª ed). Barcelona. España: Editorial Graó.

How to Cite
Rico-Reintsch, K. I. (2019). Using faculty self-evaluation as an innovative tool to improve university courses. Revista CEA, 5(10), 69–81. https://doi.org/10.22430/24223182.1445

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-07-30
Section
Articles

Altmetric

Some similar items: