Analysis of the relationship between habits and acceptance of the 9’s as a competitiveness factor in manufacturing SMEs in Aguascalientes

Keywords: Japanese philosophy 9's, Development of habits, Manufacturing SMEs, Organizational Culture

Abstract

This study presents the experimental stage of the analysis of habits and acceptance aided by an evaluation tool and based on each element of the theory proposed by Covey on how an employee at a manufacturing SME accepts the Japanese philosophy 9’s without hassle. An interview was applied to 8 manufacturing SMEs in Aguascalientes, Mexico, from February to April 2015. Two hundred employees at the same organizational level were randomly selected. This work adopted a quantitative correlational approach that includes descriptive analyses of the mean. Additionally, the reliability was analyzed by considering Cronbach’s alpha and a regression analysis using SPSS software version 19. The results suggest that the personnel at this type of companies tends to be proactive, synergic, can prioritize and understands instructions as soon as they are provided. They are also analytic and consider that a win-win situation is more beneficial than detrimental to the operational dynamics of the company.

Author Biographies

Octavio Hernández-Castorena, Universidad Autónoma de Aguas Calientes

PhD en Ciencias Administrativas, Universidad Autónoma de Aguas Calientes, México, ohernandez@correo.uaa.mx

Mónica Colín-Salgado, Universidad Externado de Colombia

PhD en Estudios de Género, Universidad Externado de Colombia, Bogotá-Colombia, colinsalgado@gmail.com

Noé Velásquez-Espinosa, Universidad Externado de Colombia

PhDen Ciencias de la Administración, Universidad Externado de Colombia, Bogotá-Colombia, noe.velasquez@uexternado.edu.co

References

Aguilera, E. L.; González, A. M., & Hernández, C. O. (2013). Impacto de la adopción de la filosofía japonesa 9’s en la calidad del sector empresarial pyme en Aguascalientes: un estudio empírico. México: Gasca.

Aymerich, L., Delgado, M., y Prado, E. (2010). Actitud y motivaciones hacia la publicidad interactiva en televisión. Questiones publicitarias, 15, 1-18.

Baltazar, G. G. (2005). Calidad: Pulcritud en 9 pasos. México, Revista Manufactura.

Beuren, I. M., & Macohon, E. R. (2011). Institucionalização de hábitos e rotinas na contabilidade gerencial à luz da teoria da contingencia Um estudo em indústrias de móveis em São Bento do Sul. Revista Portuguesa e Brasileia de Gestao, 1(1), 78-91.

Brown, D. H. & Lockett, N. (2004). Potential of critical e-applications for engaging SMEs in e-business: a provider perspective. European Journal of Information Systems, 13(1), 21-34.

Caez, R. G. R., & Casas, F. N. (2007). Formar en un estilo de vida saludable: otro reto para a ingeniería y la industria. Educación y Educadores, 10(2), 103-117.

Cantú, H. (2006). Desarrollo de una cultura de calidad. (3ª ed.). México: Mc Graw Hill.

Covey, S. R. (1998). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva. New York: Paidós.

Cuéllar, Z. (2007). Proyecto 052/04 de reforma de la Ley 100 de 1993. Academia Nacional de Medicina de Colombia.

Dichter, E. (1960). La estrategia del deseo. Handbook of consumer motivation. New York: Mc Graw Hill.

De Anda, B. J., & Rosales, H. O. (2009). Kaizen basado en 9’s aplicado en el Instituto Tecnológico de Aguascalientes. Conciencia Tecnológica, 38(1), 35-38.

Deming, E. (1989). Calidad, productividad y competitividad. España: Editorial Díaz de Santos, S. A.

Deming, E. W. (1982). Quality productivity and competitivity positions. USA: Cambridge MIT.

Duhigg, Ch. (2012). The power of habit: Why we do what we do in life and business. Random House.

Frías, N. D. (2014). Apuntes de SPSS: análisis de fiabilidad de las puntuaciones de un instrumento de medida. Alfa de Cronbach: Un coeficiente de fiabilidad. España: Universidad de Valencia.

George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4thed.). Boston: Allyn and Bacon.

Guedes, S. N. R. (2000). Observações sobre a economia institucional: há possibilidade de convergência entre o velho e o novo institucionalismo? Recuperado de www.race.nuca.ie.ufrj.br

Guerreiro, R., Frezatti, F., & Casado, T. (2004). Em busca do entendimento da formação dos hábitos, rotinas e instituições da contabilidade gerencia. In Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, 4., Anais, FEA/USP, São Paulo.

Hernández, C. O. (2007). Desarrollo de un modelo de control administrativo en base a la filosofía japonesa 9’s para las organizaciones en general. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Hernández, C.O., Colín, S.M., & Galindo, R. O. A. (2015). La integración de 9’s en Nivel de Calidad de los trabajadores de la pyme manufacturera: herramienta clave para la competitividad. México: Red Internacional de Investigadores en Competitividad.

Hernández, C.O., Colín, S.M., & Galindo, R. O. A. (2016). La filosofía japonesa 9’s: una herramienta clave para la competitividad de la pyme manufacturera. México: Red Internacional de Investigadores en Competitividad.

Hernández, C. O., López, Ch. M., & Macías, H. J. H. (2012). Adopción de la filosofía 9’s: ¿Una opción para la competitividad? España: Editorial Académica Española.

Hirano, H. (2000). 5 pilares de la fábrica visual. Japan: TGP Hoshin.

Hodgson, G. M. (2007). The revival of veblenian institutional economics. Journal of Economics Issues, 41(2), 325-340.

Imai, M. (2000). Cómo implementar el Kaizen en el sitio de trabajo (Genba). Japan: Mc. Graw Hill.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2015). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas (DENUE). Recuperado de http://www3.inegi.org.mx/sistemas/mapa/denue/default.aspx

Kume, H. (1989). Técnicas y herramientas para el mejoramiento de la calidad. México: Editorial Prentice May Hispanoamericana.

Lorenz, E. (2000). Organizational routines in the light of ‘old’ evolutionary economics: bringing politics back into the study of organizational learning. European Journalof Economic and Social Systems, 14(2), 191-207.

Mc Phail, F. E. (2012). Publicidad, hábitos y motivaciones. Revista Razón y Palabra, 17(80), 3-25.

Morgan, K. (1997). The learning region: Institutions, innovations and regional renewal, regional studies. The Journal of Region Studies Association, 31(5), 491-503.

Nunnally, J. C. (1967). Psychometric theory. New York: McGraw Hill.

Oliver, C. (1997), «Sustainable competitive advantage: combining institutional and resource-based views». Strategic Management Journal, 18(9), 697-713.

Ortiz, G., Esquivel, E. O., & Hernández, O. (2016). El impacto de la relación con el cliente y de la capacidad de valor agregado en el servicio en el rendimiento de la pyme manufacturera de Aguascalientes. Revista CEA, 2(4), 47-5.

Pérez, E. S. (2011). 5 y 9 S’s Beneficios e Implantación. México: Instituto Tecnológico Superior de Calkiní en el Estado de Campeche.

Prins, N. M. A., & Gómez, L. M. J. (2015). Índice para la medición de la competitividad en Colombia. Revista CEA, 1(2), 109-121

Scapens, R. W. (1994). Never mind the gap: towards an institutional perspective on management accounting practice. Management Accounting Research, 5(3/4), 301-321.

Vargas, R. H. (2004). Manual de implementación de las 5’s de la Corporación Autónoma Regional de Santander, versión 1.0. España.
How to Cite
Hernández-Castorena, O., Colín-Salgado, M., & Velásquez-Espinosa, N. (2018). Analysis of the relationship between habits and acceptance of the 9’s as a competitiveness factor in manufacturing SMEs in Aguascalientes. Revista CEA, 4(7), 29–47. https://doi.org/10.22430/24223182.757

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2018-05-07
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo