Theater as a practice of cultural consumption. The debate among college students

Keywords: cultural consumer, cultural practices, theater, college student, sociocultural studies

Abstract

This article discusses the complex issue of cultural consumption among college students at the University of Granma in Cuba. The objective is to evaluate the position of young people enrolled in the program of sociocultural studies regarding theater as a cultural practice. The analysis was based on the theory of Pierre Bourdieu to understand the behavior of young individuals by studying the relationship between the habitus (incorporated culture) and the arena where they interact (the social and cultural environment). Triangulation by means of quantitative and qualitative methods demonstrated a frivolous discourse among participants. Expressions of indifference and insensitivity toward theater as a practice of cultural consumption confirm the presence of mental barriers related to the environment of social actors.

References

Adorno, T. y Horkheimer, T. W., & Murena, H. A. (1969). Dialéctica del iluminismo.Buenos Aires: Sur.

Adorno, T. y Horkheimer, M. (1997). La industria de la cultura ilustración como engaño de las masas. En J. Curran (compilador), Sociedad y comunicación de masas. México: Fondo de Cultura Económica.

Baudrillar, J. (1976). La génesis ideológica de las necesidades. España: Anagrama.Bourdieu, P. (1979). La Distinción. París: Ed. de Minuit.

Bourdieu, P. (1987). Habitus, code, codification, Actes de la Recherche. Sciences Sociales, 64.

Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. México, D.F.: Grijalbo-Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Bourdieu, P. (1992). Réponses. París: Seuil.

Bourdieu, P. (1993). Entrevista a Pierre Bourdieu: La lógica de los campos. Revista Zona Erógena, 16, 1-14.

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social (1ra edición en español). México: Siglo XXI editores.

Bourdieu, P. (2000). Cosas dichas (2da reimpresión). Barcelona: Editorial Gedisa.

De Garay, A. (2002). Los actores desconocidos, una aproximación al conocimiento de los estudiantes. Sociológica, 17(49), 361- 366.

De Garay , A. (2004). Integración de los jóvenes en el sistema universitario. Prácticas sociales, académicas y de consumo cultural. Barcelona: Ediciones Pomares.

García Canclini, N. (1995). El consumo sirve para pensar. En Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo.

Giménez, G. (1997). La sociología de Pierre Bourdieu. San Andrés, Totoltepec: Instituto de Investigaciones Sociales de la UNAM.

Gómez González, S., Riverón Hernández, K., Jay Griñán, M., & Madrigal León, D. Y. (2017). Prácticas culturales en jóvenes universitarios cubanos. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 9(16), 101-111. https://doi.org/10.22430/21457778.177

Mannheim, K. (1993). El problema de las generaciones. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 62. Recuperado de http://www.reis.cis.es/REIS/html

Marx, K. (1970). Contribución a la crítica de la economía política. Madrid: Arredondo.

Marcuse, H. (1967). Cultura y sociedad. Acerca del carácter afirmativo de la cultura. Recuperado de ftp://ftp.cdict.uclv.edu.cu

Mantecón, A. R. y Piccini, M. (2000). Recepción artística y consumo cultural. México: Casa Juan Pablos, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, INBA, Cenidiap.

Mantecón, A. R. (2002). Los estudios sobre consumo cultural en México. Estudios y otras prácticas intelectuales latinoamericanas en cultura y poder. Buenos Aires: CLACSO. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Mato, D. (Compilador). (2002). Una mirada otra. La cultura desde el consumo. En Estudios y otras prácticas intelectuales latinoamericanas en cultura y poder. Caracas, Venezuela: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Martín-Barbero, J. (1987). Procesos de comunicación y matrices de cultura. Itinerario para salir de la razón dualista. España: Editorial Gustavo Gili.

Parsons, T. (1963). Youth in the Context of american Society. En Erik Erikson (Ed.), Youth: Change and Challenge. Nueva York: Basic Books, 93-119.

Pineda, C. (2010). La voz del estudiante. El éxito de programas de retención universitaria. Bogotá: Unesco-Iesalc, Universidad de La Sabana.

Simmel, G. (1957). Fashion. The American Journal of Sociology, LX18(6).

Sunkel, G. (2002). El consumo cultural en América Latina. Santafé de Bogotá, Colombia: Convenio Andrés Bello.

Veblen, T. (1976). La teoría de la clase ociosa. México: Fondo de Cultura Económica (edición original, 1899).

Weber, M. (1985). Economía y sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. México: Fondo de Cultura Económica.

Wright-Mills, C. (1956). La élite del poder. New York: Fondo de Cultura Económica.

How to Cite
Madrigal León, D. Y., Montejo Chávez, R. M., & Gómez González, S. (2019). Theater as a practice of cultural consumption. The debate among college students. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(20), 127–152. https://doi.org/10.22430/21457778.1219

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-01-29
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo

Some similar items: