The Cinematic Construction of the City: An Approach to Contemporary Representations of Medellín

Keywords: cinematic representation-Medellin, cinema-late capitalism, cinematic narratives, cinema-social and cultural aspects

Abstract

This article is an appropriation of the approach to cinema proposed by the philosopher Fredric Jameson to question the new forms of representation that appear in recent films related to Medellín.  The theoretical exercise is based on Victor Gaviria's work of the nineties and its continuities and ruptures with three recent films of the city: Mambo Cool, Los Nadie, and Matar a Jesús, pointing out transitions in the local politics of the image, its moral value, and its meaning as an urban project. Cinematographic representation contributes to the understanding of a specific social context, revealing itself as a symptomatic record of its inherent contradictions. More than a study that exhausts the exercise of analysis, it is an essay in which a non-conclusive, open and in constant process of constitution approach is suggested.

References

Adorno, T. (2007). Obra Completa, 15. Madrid: Akal.

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: FCE.

Arbeláez, A., Duque, J. M. (Productores) & Mesa, J. S. (Director). (2016). Los Nadie [Película]. Colombia: Monociclo Cine.

Becerra, S. (Ed.). (2014). Bogotá Fílmica. Ensayos sobre cine y patrimonio cultural. Recuperado de https://issuu.com/patrimoniobogota/docs/bogota_filmica/2

Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. Madrid: Katz.

Benjamin, W. (2008). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En Obras, Libro I, Vol. 2 (pp. 7-47). Madrid: Abada Editores.

Bórquez-Núñez, V. M. (2016). La ciudad como escenario fílmico. Un aporte para entender la identidad. Hombre y Desierto, 20, 74-87.

Bourdieu, P. (2007). Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.

Carroll, N. (2005). Cinematic Nation-Building: Einsenstein´s The Old and the New. En M. Hjort & S. Mackenzie (Eds.), Cinema & Nation (pp. 113-130). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203977279

Cortés-Zabala, D. M. (2003). La ciudad visible: una Bogotá imaginada. Bogotá: Ministerio de Cultura.

Durán, M. (2006). Bogotá en la mirada de José María Arzuaga. Cuadernos de Cine Colombiano, 8, 40-56.

Durán, M. (2014). Territorios urbanos a partir de las imágenes mediáticas: desfiles, carnavales, manifestaciones y revueltas en Bogotá. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 9(1), 95-138. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/9726/pdf

Gaviria, V. (Director). (1990). Rodrigo D. No Futuro [Película]. Colombia: Compañía de Fomento Cinematrográfico, Focine, Producciones Tiempos Modernos Ltda, Fotoclub-76.

Göggel, E. (Productor) & Gaviria, V. (Director). (1998). La vendedora de rosas [Película]. Colombia: Producciones Filmamento.

González-Martínez, K. (2014). Cali, ciudad abierta: Arte y cinefilia en los años setenta. Cali: Ministerio de Cultura. Recuperado de https://issuu.com/artesvisualesmincultura/docs/cali-final-web

Gruzinski, S. (1994). La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a “Blade Runner” (1492-2019). México: Fondo de Cultura Económica.

Harvey, D. (2013). Ciudades rebeldes. Del derecho de la ciudad a la revolución urbana. Madrid: Akal.

Jameson, F. (2015). The Aesthetics of Singularity. New Left Review, 92, 129-161. Retrieved from https://newleftreview.org/issues/II92/articles/fredricjameson-the-aesthetics-of-singularity

Jameson, F. (2018). La estética geopolítica. Cine y espacio en el sistema mundial. Buenos Aires: El cuenco de plata.

Onetti, J. C. (1981). Los adioses. Barcelona: Bruguera.

Osorio, O. (2010). Realidad y cine colombiano: 1990-2009. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Osorio, O. (2016). El audiovisual en Medellín: Entre el regionalismo, la realidad y el realismo. Kinetoscopio, 26(116), 14-17.

Osorio, O. (2018). Las muertes del cine colombiano. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Pardo, J. P. (Productor) & Gude, C. (Director). (2013). Mambo Cool [Película]. Colombia; Estados Unidos: La Pesebrera.

Pécaut, D. (2001). Guerra contra la sociedad. Bogotá: Planeta.

Puerta-Domínguez, S. (2016). El cine como medio de construcción de memoria y territorio en Medellín. Una aproximación a partir del concepto de narración de Walter Benjamin. Nexus Comunicación, 19, 24-39. https://doi.org/10.25100/nc.v0i19.662

Ramírez, D. (Productor) & Mora, L. (Directora). (2017). Matar a Jesús [Película]. Colombia; Argentina: 64-A Films; AZ Films.

Romero, J. L. (2010). Latinoamérica. Las ciudades y las ideas. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Ruffinelli, J. (2003). Víctor Gaviria. Cuadernos de cine colombiano, 3, 4-55.

Ruffinelli, J. (2005). Víctor Gaviria, los márgenes al centro. Madrid: Casa de América, Turner Publicaciones.

Sarduy, S. (2013). Obras III. Ensayos. México: Fondo de Cultura Económica.

Suárez, J. (2009). Cinembargo Colombia. Ensayos críticos sobre cine y cultura. Cali: Universidad del Valle.

Suárez, J. (2010). Sitios de contienda: producción cultural colombiana y el discurso de la violencia. Madrid: Iberoamericana Vervuert.

Vélez, S. E. (26 de octubre del 2013). ¿Un gringo reforzando prejuicios sobre Colombia? El Mundo. Recuperado de: https://www.elmundo.com/portal/cultura/cultural/un_gringo_reforzando_prejuicios_sobre_colombia.php

Zuluaga, P. A. (2013). Cine colombiano: cánones y discursos dominantes. Bogotá: Instituto Distrital de las Artes.

How to Cite
Puerta-Domínguez, S. (2019). The Cinematic Construction of the City: An Approach to Contemporary Representations of Medellín. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(21), 285–310. https://doi.org/10.22430/21457778.1285

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-07-30
Section
Reflection Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo