PazRed. A Virtual Education Proposal for Building Social Science Competencies for University Students

Keywords: Online learning, Colombia armed conflict, peace education, narratives of memory, negotiation, reconciliation, memory reconstruction

Abstract

The application of Information and Communication Technologies (ICT) in social science training processes requires the development of new methodologies involving sensoriality, flexibility and new training formats.  In this sense, PazRed proposes a pedagogical model based on critical peace education with the support of ICTs and virtuality. The research process consisted of the reconstruction of armed conflict memory in two areas of western Antioquia, Dabeiba and Frontino. The information was obtained from narratives of memory, such as in-depth interviews, social mapping, photographs, life stories and journeys through the territory, which were subsequently outlined as pedagogical inputs for a proposal of virtual peace education for university students in Medellín. This work concludes that there is a need to develop new tools for teaching and learning in the social sciences incorporating qualitative and historical components. Similarly, to recognize the social and cultural dimension of ICTs in pedagogical models, as an invitation to design new models aimed at developing citizenship skills.

References

Administración Municipal de Frontino; Corporación Conciudadanía. (2015). Las rutas de la memoria: Un recorrido por la historia del conflicto armado y la construcción de paz en el municipio de Frontino. https://conciudadania.org/index.php/publicaciones/libros/item/78-dudas-y-claridades-sobre-los-acuerdos-de-paz

Álvarez Ossa, M. E.; Henao Franco, F. J. (2019). Formación en competencias ciudadanas y cultura política. Revista de educación y pensamiento, v. 26, n. 26, 25-38. http://educacionypensamiento.colegiohispano.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/98

Betancourt Echeverry, D. (2004). Memoria individual, memoria colectiva y memoria histórica. Lo secreto y lo escondido en la narración y el recuerdo. En A. Jiménez Becerra; A. Torres Carrillo (compiladores), La práctica investigativa en ciencias sociales (pp. 124–134). Universidad Pedagógica Nacional.

Bocanegra García, J. J.; González, R. A.; Olaya Bello, L. (2016). Una estrategia para la apropiación de las TIC en la reconciliación de las víctimas del conflicto armado colombiano. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, v. 8, n. 14, 53-64. https://doi.org/10.22430/21457778.416

Champion, E. (2014). History and Cultural Heritage in Virtual Environments. En M. Grinshaw (editor), The Oxford Handbook of Virtuality (pp. 269-283). http://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199826162.013.020

Clarenc, C. A.; Mariel Castro, S.; López de Lens, C.; Moreno, M. E.; Tosco, N. B. (2013). Analizamos 19 plataformas de e-learning. Investigación colaborativa sobre LMS. https://eva.udelar.edu.uy/mod/resource/view.php?id=429271

David, E. (2008). Cultural Trauma, Memory, and Gendered Collective Action: The Case of Women of the Storm Following Hurricane Katrina. NWSA Journal, v. 20, n. 3, 138-162. https://www.muse.jhu.edu/article/256894

Encolombia. (s.f.). Formación Ciudadana: el Respeto, y Defensa. https://encolombia.com/educacion-cultura/educacion/temas-de-interes-educativo/competencias-ciudadanas/el-marco-de-la-formacion-ciudadana-el-respeto-y-defensa/

Estrada Lizárraga, R.; Zaldívar Colado, A.; Peraza Garzón, J. F. (2015). Análisis comparativo de las plataformas educativas virtuales Moodle y Dokeos. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:193186852

Fals Borda, O. (2009). Una sociología sentipensante para América Latina. Siglo del Hombre Editores.

Ferron, M.; Massa, P. (2011, October). Collective Memory Building in Wikipedia: The Case of North African Uprisings. En F. Ortega (Conference Chair), Proceedings of the 7th International Symposium on Wikis and Open Collaboration (pp. 114-123). California. https://doi.org/10.1145/2038558.2038578

García-Durán, M. (2004). Colombia: retos y dilemas en la búsqueda de la paz. Controversia, 4-9. http://www.bivipas.unal.edu.co/handle/10720/548

García-Gavilanes, R. ; Mollgaard, A. ; Tsvetkova, M. ; Yasseri, T. (2017). The Memory Remains: Understanding Collective Memory in the Digital Age. Science Advances, v. 3, n. 4, 1-7. https://doi.org/10.1126/sciadv.1602368

Gómez Collado, M. E.; Contreras Orozco, L.; Gutiérrez Linares, D. (2016). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de ciencias sociales: un estudio comparativo de dos universidades públicas. Innovación educativa, v. 16, n. 71, 61-80. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732016000200061

Gutiérrez, F. (2011). Experiencia de la curaduría digital en la construcción de la memoria del barrio Minuto de Dios, como forma creativa del uso de las TIC. Signo y Pensamiento, v. 30, n. 58, 270-278. http://www.scielo.org.co/pdf/signo/v30n58/v30n58a17.pdf

Hernández Delgado, E. (2008). La Paz imaginada por quienes la construyen: Iniciativas Civiles de Paz de Base Social identifican sus sueños de Paz. Reflexión Política, v. 10, n. 19, 134–147. https://revistas.unab.edu.co/index.php/reflexion/article/view/544

Hernández Delgado, E. (2009). Resistencias para la paz en Colombia: significados, expresiones y alcances. Reflexión Política, v. 11, n. 21, 140-151. https://revistas.unab.edu.co/index.php/reflexion/article/view/497

Hudson, J. (2012). Access and Collective Memory in Online Dance Archives. Journal of Media Practice, v. 13, n. 3, 285-301. https://doi.org/10.1386/jmpr.13.3.285_1

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. http://www.centroprodh.org.mx/impunidadayeryhoy/DiplomadoJT2015/Mod2/Los%20trabajos%20de%20la%20memoria%20Elizabeth%20Jelin.pdf

Kahn, K.; Vicentini Jorente, M. J. (2016). O Papel do Design da Informação na Curadoria Digital do Museu da Pessoa. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 7, n. 2, 23-39. http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/110232

Keebler, D. W.; Huffman, J. (2020). Effective eLearning and Transformative Pedagogical Strategies: STEM Programs. International Journal of Online Pedagogy and Course Design, v. 10, n. 2, 61-70. https://doi.org/10.4018/IJOPCD.2020040105

Kiyanovska, N.; Rashevska, N. (2015). Using LMS for Supporting Training Mathematics in Higher Education. Metallurgical and Mining Industry, n. 9, 593-598. https://core.ac.uk/reader/84274014

Lederach, J. P. (1998). Construyendo la paz: reconciliación sostenible en sociedades divididas. https://www.gernikagogoratuz.org/portfolio-item/construyendo-paz-reconciliacion-sostenible-ciudades-divididas-lederach/

Lederach, J. P. (2007). La imaginación moral. El arte y el alma de la construcción de la paz. https://www.gernikagogoratuz.org/portfolio-item/la-imaginacion-moral-el-arte-y-el-alma-de-la-construccion-de-la-paz/

López García, M. L.; Morcillo Ortega, J. G. (2007). Las TIC en la enseñanza de la Biología en la educación secundaria: los laboratorios virtuales. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, v. 6, n. 3, 562-576. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2470918

Maldonado, M. E. (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, v. 14, n. 1, 39-50. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.822

Mannay, D. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos en investigación cualitativa. Narcea.

Martínez Bernal, D. R. (2015). Contra la deshumanización. Saberes y reflexiones desde la paz. Revista de Paz y Conflictos, v. 8, n. 2, 289-292. https://revistaseug.ugr.es/index.php/revpaz/article/view/3735/3900

Martínez Villalobos, G.; Arciniegas, A. M.; Lugo González, C. A. (2016). Formación docente en TIC con el Centro de Innovación Educativa CIER-SUR. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, v. 8, n. 14, 65-80. https://doi.org/10.22430/21457778.417

Martín-Crespo Blanco, M. C.; Salamanca Castro, A. B. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure Investigación, n. 27, 1-4. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340

Nieto López, J. R.; Robledo, L. J. (2002). Guerra y paz en Colombia 1998-2001. Universidad Autónoma Latinoamericana.

Papargyris, A.; Poulymenakou, A. (2009). The Constitution of Collective Memory in Virtual Game Worlds. Journal for Virtual Worlds Research, v. 1, n. 3, 3-23. https://www.learntechlib.org/p/177791/

PastForward. (2014). Voices from the Visual History Archive. Roman Kent. http://sfi.usc.edu/sites/default/files/docfiles/PF_14_round_5_updated.pdf

Pérez Pinzón, L. R. (2006). ¿Cómo aprender ciencias sociales en la sociedad del conocimiento? Revista Docencia Universitaria, v. 7, n. 1, 141-153. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/2084

Recuber, T. (2012). The Prosumption of Commemoration: Disasters, Digital Memory Banks, and Online Collective Memory. American Behavioral Scientist, v. 56, n. 4, 531-549. https://doi.org/10.1177%2F0002764211429364

Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción. Ensayos de Hermeneutica II. Fondo de Cultura Económica.

Schrum, K.; Rosenzweig, R. (2001). History Matters: The US Survey Course on the Web. Social Education, v. 65, n. 3, http://www.socialstudies.org/sites/default/files/publications/se/6503/650301.html

Solanilla, L. (2008). The Internet as a Tool for Communicating Life Stories: A New Challenge for ‘Memory Institutions’. International Journal of Intangible Heritage, v. 3, 103-116. https://www.ijih.org/volumes/article/38

Solanilla-Demestre, L. (2012). Internet como herramienta de recuperación de la memoria de la Guerra Civil Española. Boletín Científico Sapiens Research, v. 2, n. 2, 46-52. https://www.srg.com.co/bcsr/index.php/bcsr/article/view/69

Taborda Flórez, J. F. (2016). Camino al cielo: Memoria colectiva de las víctimas del conflicto armado del municipio de Frontino. https://conciudadania.org/index.php/publicaciones/libros/item/94-provincia-del-oriente-antioqueno-territorio-en-construccion

Taucean, I. M.; Tamasila, M. (2014). Research Challenges for eLearning Support in Engineering and Management Training. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 124, 210-218. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.02.479

Torres Madroñero, E. (2019). El contexto de violencia posibilitador de repertorios de acción colectiva para la construcción de paz en Medellín en 1980. En Confiando en la humanidad: iniciativas colectivas de construcción de paz en Medellín (1980-2016) (pp. 51–81). Fondo Editorial ITM. https://doi.org/10.22430/9789585414983

Valtysson, B. (2012). EUROPEANA: The Digital Construction of Europe's Collective Memory. Information, Communication & Society, v. 15, n. 2, 151-170. https://doi.org/10.1080/1369118X.2011.586433

Van House, N.; Churchill, E. F. (2008). Technologies of Memory: Key Issues and Critical Perspectives. Memory Studies, v. 1, n. 3, 295-310. https://doi.org/10.1177/1750698008093795

Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista electrónica de investigación educativa, v. 20, n. 1, 69-82. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409

How to Cite
Torres-Madroñero, M. C., & Torres-Madroñero, E. M. (2020). PazRed. A Virtual Education Proposal for Building Social Science Competencies for University Students. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 12(23), 37–59. https://doi.org/10.22430/21457778.1715

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2020-07-15
Section
Research Articles

Altmetric