Ethic Dimension of the Scientific and Technological Activity in Latin America. A Science, Technology and Society Approach
Abstract
The development of the scientific and technological activity by scientists and intellectuals in Latin America during the 60 and 70 decades of the XX century, put in evidence the practical epistemic values that conform it, therefore to assess the ethic dimension of this activities constitutes the main objective of this study. To accomplish this research, the general methods of knowledge are utilized, which are the proper ones of the theoretical level and the social thinking as well, the documental analysis as a research technique, through the latent analysis of the content. The efficacious assessment of the use of the science and technology to revert the negative tendencies, the use of this material in the post-graduate studies about the subject, are elements that prove the practical application. Its originality consists of the assessment of the ethic comprehension as one of the articulating axis of the science and technology social approach in the t in the Latin-American con text. It is clear the linkage among the science, technology and the ethic dimension in each of the authors that were consulted, from a subjacent ethic, from the responsibility, transparency and social compromise principles.
References
Bunge, M. (1960). Ética, Ciencia y Técnica. Editorial Sudamericana.
Bunge, M. (2002). Ser, Saber, Hacer. Paidós Mexicana.
Buch Sánchez, R. M. (2012). Historia de la Filosofía. Filosofía Antigua (Tomo I). Félix Varela.
Brevis-Urrutia, I.; Sanhueza-Alvarado, O. (2007). La Bioética en la Enseñanza y la Investigación en Enfermería. Revista Cubana de Enfermería, v. 23, n. 3, 1-10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03192007000300007&script=sci_arttext&tlng=pt
Cortina, A. (2010). Las raíces éticas de la democracia. Universitat de València.
Cortina, A. (2013). ¿Para qué sirve realmente la ética?. Ediciones Paidós.
Espín, J. V. (2002). El análisis de contenido: una técnica para explorar y sistematizar información. XXI. Revista de Educación, v. 4, 95-106. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1913/b15141895.pdf?seq uence=1
Espino de Armas, S.; Fernández Bermúdez, A.; Cruz Rodríguez, I. (2017). El pensamiento latinoamericano sobre ciencia, tecnología y sociedad de Francisco Sagasti en las décadas del 80 y 90 del siglo XX. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2017/08/pensamiento-sagasti.html
Fernández Bermúdez, A. (2010). Ética de la ciencia. Reflexiones para su comprensión como imperativo social. Universidad y Sociedad, v. 2, n. 3, 1-6. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/78
Fernández Bermúdez, A.; Morales Calatayud, M. (2013). Oscar Varsavsky: exponente fiel del pensamiento latinoamericano sobre ciencia, tecnología y sociedad. Islas, v. 55, n. 174, 56-71. http://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/140
Fox, R. M. (1996). ¿Son los científicos moralmente responsables por la dirección de la investigación científica? En E. Roy Ramírez; M. Alfaro (compiladores), Ética, ciencia y tecnología (4.a ed). Editorial Tecnológica de Costa Rica.
Gallegos, Y. A.; Pino Bermúdez, D. (2010). Ética y género: una reflexión necesaria. Universidad & Sociedad, v. 2, n. 3,1-6. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/80/79
González García, M. I.; López Cerezo, J. A.; Luján López, J. L. (1996). Ciencia, tecnología y sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Tecnos.
González García, M. I.; López Cerezo, J. A.; Luján, J. L. (1997). Ciencia, Tecnología y Sociedad: lecturas seleccionadas. Ariel.
Guadarrama González. P. (2012). Dirección y asesoría de la investigación científica. Editorial de Ciencias Sociales.
Hernández, M.; Hernanz Moral, J. A. (2003). Construcción de una cultura científica. La Ciencia y el Hombre, v. 16, n. 1, 63-70. https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/123456789/5525/20031P63.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Iáñez Pareja, E.; Sánchez Cazorla, J. A. (1998). Una aproximación a los estudios de Ciencia-tecnología-sociedad (CTS). https://www.ugr.es/~eianez/Biotecnologia/cts.htm
Ibarra, A.; Olivé, L. (2003). Cuestiones éticas en ciencia y tecnología en el siglo XXI. Biblioteca Nueva.
Jaramillo, J. M. (1993). Desarrollos recientes en la Filosofía de la Ciencia: tres momentos significativos. Praxis Filosófica, n. 4, 262-266.
Kant, I. (2014). Crítica del juicio. Editorial Minimal.
Kreimer, P. (2017). Los estudios sociales de la ciencia y la tecnología: ¿son parte de las ciencias sociales? Teknokultura, v. 14, n. 1, 143-162. https://doi.org/10.5209/TEKN.55727
Ladrière, J. (1996). El impacto de la ciencia y la tecnología en la ética. En E. Roy Ramírez; M. Alfaro (compiladores), Ética, ciencia y tecnología (4.a ed.). Editorial Tecnológica de Costa Rica.
López Bombino, L. R. (2004). El saber ético de ayer a hoy. Editorial Félix Varela.
López Cerezo, J. A. (1998). Ciencia, Tecnología y Sociedad: el estado de la cuestión en Europa y Estados Unidos. Revista Iberoamericana de Educación, v. 18, 41-68. https://doi.org/10.35362/rie1801091
Martínez Vidal, C.; Marí, M. (2002). La escuela latinoamericana de pensamiento en ciencia, tecnología y desarrollo: notas de un proyecto de investigación. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, n. 4.
Medina, E. (1989). Conocimiento y sociología de la ciencia. Centro de Investigaciones Sociológicas.
Merton, R. K. (1973). The Sociology of Science. Theoretical and Empirical investigations. The University of Chicago Press.
Merton, R. K. (1980). Los imperativos institucionales de la ciencia. En B. Barnes (coordinador), Estudios sobre Sociología de la Ciencia (pp. 64-78). Alianza.
Mitcham, C. (1989). ¿Qué es la Filosofía de la Tecnología?. Anthropos.
Morales Calatayud, M.; Rizo Rabelo, N. (2006). Enfoques de interpretación de la ciencia y la tecnología: las tradiciones de estudio. En Tecnología y Sociedad (2.a ed., pp. 63-76). Editorial Félix Varela.
Núñez, J. (1989). Interpretación teórica de la ciencia. Editorial de Ciencias Sociales.
Núñez Jover, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. Editorial Félix Varela.
Núñez Jover, J. (2002). Ética, Ciencia y Tecnología: sobre la función social de la tecnociencia. Llull: Revista de la Sociedad Española de Historia de las Ciencias y de las Técnicas, v. 25, n. 53, 459-484.
Oramas Vargas, A. (2008). La ética médica como ética aplicada: una perspectiva desde la contemporaneidad (Tesis de doctorado). http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/140124
Ortega Suárez, B. L.; Fernández Bermúdez, A.; Cruz Rodríguez, I. (2018). La relación ciencia, tecnología y sociedad en el pensamiento latinoamericano en las décadas del 70 al 90 del siglo XX. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/09/ciencia-tecnologia-sociedad.html
Oteiza, E.; Vessuri, H. M. C. (1993). Estudios sociales de la ciencia y la tecnología en América Latina. Centro Editor de América Latina.
Pérez Cruz, I. C. (2007). Propuesta para la inserción de la cultura ética en la formación del profesional (Tesis de doctorado). Universidad de Granada.
Ramírez Briceño, E. R. (1987). La responsabilidad ética en ciencia y tecnología.
Editorial Tecnológica de Costa Rica.
Rodríguez Pargas, A.; Junco Barranco, J. A.; Rodríguez Pargas, A. C.; de la Cruz Cardoso, M. A. (2003). Implicaciones éticas de la transgénesis y la clonación. Humanidades Médicas, v. 3, n. 1, 13-40.
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-
Universidad Autónoma del Caribe. (2018). La Universidad. https://www.uac.edu.co/la-universidad
Vaccarezza, L. S. (1998). Ciencia, Tecnología y Sociedad: el estado de la cuestión en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, n. 18. https://doi.org/10.35362/rie1801090
Vessuri, H. (2011). Conocimiento, política y ética en la investigación científica actual. En A. Martínez Martínez; A. García Garnica; P. L. López de Alba (coordinadores), Innovación, transferencia tecnológica y políticas. Retos y oportunidades (pp. 25-42). Plaza y Valdez.
Downloads
Copyright (c) 2021 Instituto Tecnológico Metropolitano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.