Teaching Literature in Elementary School: A Chance to Develop Environmental Education
Abstract
This article shows how the Spanish language curriculum was strengthened in the fourth grade of primary school in a public institution in Colombia, through a qualitative research with interpretative typology. The education innovation project included strategies for teaching literature and environmental education. Case studies allow understanding a complex situation, through descriptive and interpretative processes, to promote changes in training processes. Accordingly, four methodological phases were implemented to finally deliver the pedagogical proposal "Escribir y crear mi planeta", which is articulated with the strategies mentioned above. As a result, these components materialized in three interdisciplinary teaching units applicable to face-to-face and virtual scenarios. The initiative is aligned with the curriculum and the school context, considering that current educational needs require interdisciplinary, hybrid and flexible processes that democratically approach learning.
References
Aguilar, L. A. (s.f.). El mundo de Ale, el gato literato. https://humanidadespolicar0.wixsite.com/website-1
Barboni, S. (2018). Conceptualización de términos usados para la enseñanza del inglés. https://nanopdf.com/download/conceptualizacion-de-terminos-usados-para-la-enseanza-del_pdf
Bula Caraballo, G. (2009). ¿Qué es la ecocrítica? Revista Logos, v. 1, n. 15, 63-73. https://www.researchgate.net/publication/260145208_Que_es_la_ecocritica
Caamaño-Rojo, M. J. (2017). Educación literaria y educación ambiental: posibilidades de conexión a través del agua en la literatura infantil y juvenil gallega. Revista AGALI Journal, v. 7, n. 7, 9-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7386025
Calixto Flores, R. (2012). Investigación en educación ambiental. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 17, n. 55, 1019-1033. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/341/341
Campos Fernández-Fígares, M., Martos García, A. (2017). Lectura, ecología y educación: desafíos en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, v. 31, n. 90, 15-27. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/issue/view/3232/317
Campos-F.-Fígares, M., García-Rivera, G. (2017). Aproximación a la ecocrítica y la ecoliteratura: literatura juvenil clásica e imaginarios del agua. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, v. 16, n. 2, 95-106. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1511
Canal22. (2017, Junio 11). Orlando Fals Borda: la verdad sentipensante [video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=ObBk5lxYSok
Chesney Lawrence, L. (2008). La concientización de Paulo Freire. Revista Historia de la Educación Colombiana, v. 11, n. 11, 53-74. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhec/article/view/1032/1267
Guàrdia, L., Maina, M. (2020). Diseño de cursos para contextos educativos en línea. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/113467/6/Guardia_SMART6_dise%C3%B1o.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la Investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.
Institución Educativa Policarpa Salavarrieta. (2017). Proyecto Educativo Institucional Policarpa Salavarrieta. https://e14a3898-7b58-416f-a045fbcd32a9fd19.filesusr.com/ugd/3486eb_767a9ac7e5c44f79ade0f632bd091017.pdf
Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. (1994, 8 de febrero). Congreso de la República de Colombia. D.O. No 41214. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Macías, L. F. (2003). El juego como método para la enseñanza de la literatura a niños y jóvenes. Panamericana.
Macías, L. F. (2016). El taller de creación literaria. Métodos, ejercicios y lecturas. Panamericana.
Malagón Plata, L. A., Rodríguez Rodríguez, L. H., Ñáñez Rodríguez, J. J. (2019). Perspectivas curriculares. En El currículo: fundamentos teóricos y prácticos (pp. 47-69). Universidad del Tolima. https://cupdf.com/document/el-currculo-fundamentos-tericos-y-pr-el-currculo-fundamentos-tericos.html?page=62
Martínez Castillo, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónica Educare, v. 14, n. 1, 97-111. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.9
Medioambiente. (2020, 20 de febrero). CAR aprobó licencia para hacer minería en el río Magdalena. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/vida/medio-ambiente/car-aprobo-licencia-para-hacer-mineria-en-el-rio-magdalena-464372
Merino Risopatrón, C. (2011). Lectura literaria en la escuela. Horizontes Educacionales, v. 16, n. 1, 49-61. https://www.redalyc.org/pdf/979/97922274005.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1998). Lineamientos curriculares. Lengua castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2005). Educar para el desarrollo sostenible. Al Tablero, n. 36. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-90893.html
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2013). Metodologías que transforman. Secuencia didáctica para el desarrollo de competencias ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-329722_archivo_pdf_secuencias_didacticas_desarrollo_competencias.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2018). Reporte de la Excelencia 2018 I.E. Policarpa Salavarrieta. https://drive.google.com/file/d/1IbXChMvPtByfQAjejJe37Kw1uXnDDqzJ/view?usp=sharing
Osorio Gómez, L. A. (2011). Ambientes híbridos de aprendizaje. Actualidades pedagógicas, v. 1, n. 58, 29-44. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1014&context=ap
Ospina, W. (1994). Los románticos y el futuro. https://psicowebcchn.net/wp-content/uploads/Los-Romanticos-y-el-Futuro.pdf
Parra-González, M. E., Segura-Robles, A. (2019). Producción científica sobre gamificación en educación: un análisis cienciométrico. Revista de Educación, n. 386, 113-135. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-386-429
Quiles Cabrera, M. C., Sánchez García, R. (2017). Educación medioambiental a través de la LIJ: Claves para la formación del profesorado en los grados de magisterio. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, v. 31, n. 90, 65-77. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6246403
Romero Rincón, Y. N., Pulido Serrano, G. E. (2021, 22 de abril). Secuencias didácticas: estructuración de las lecciones y su adecuada preparación. https://www.magisterio.com.co/articulo/secuencias-didacticas-estructuracion-de-las-lecciones-y-su-adecuada-preparacion
Sangrà, A. (coord.). (2020). Decálogo para la mejora de la docencia online: Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos. Editorial UOC. https://globaleducationforum.org/wp-content/uploads/2021/10/DOC-2-Decalogo-parala-mejora-de-la-docencia-online.pdf
Todorov, T. (2017). La literatura en peligro. Galaxia Gutenberg. https://docer.com.ar/doc/s0518vv
Vargas Celemín, L. (2012). El taller de escrituras creativas: historia, conceptualización y propuestas. Universidad del Tolima.
Downloads
Copyright (c) 2022 Instituto Tecnológico Metropolitano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.