Assembling the Cyber School
Abstract
This article presents the results of a study aimed at understanding the links between education and digital technologies. This objective was achieved by analysing the process of producing a cyber school, a strategy proposed by the Colegio Enrique Olaya Herrera, which is a public institution in Bogotá that emphasised digital technologies as a structural component of its educational project. Methodologically, this study adopted documentary review and an ethnographic approach based on the logic of following the heterogeneous actors and actants involved in order to understand the transitions and associations that occurred, as well as the different phases of the process. As a result, this study found a gradual incorporation of the discourse on Information and Communication Technologies first, in official educational policy documents and, subsequently, in school practices which is evidence of the popularisation of the imaginaries and assumptions linked to these technologies. This led to controversies, encounters, and disagreements between a multiplicity of actors that are linked to the school scenario. The main conclusion of this study is that the construction of meanings assigned to Information and Communication Technologies by the actors involved and the articulation between policies, norms, documents, discourses, social practices, and humans determine the course of the assembly of the cyber school, the difficulties for its intended stabilisation, and, therefore, the justification of a project to improve the quality of education.
References
Acosta-Silva, D. A. (2017). Tras las competencias de los nativos digitales: avances de una metasíntesis. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v. 15, n. 1, 471-489. https://doi.org/10.11600/1692715x.1513014062016
Albornoz, M. B., Bustamante Salamanca, M., Jiménez Becerra, J. (2012). Computadores y cajas negras. FLACSO. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/52547.pdf
Ames, M. G. (2019). The Charisma Machine. The Life, Death, and Legacy of One Laptop per Child. The MIT Press.
Beaud, S., Weber, F. (2007). Guia para a pesquisa de campo. Produzir e analizar datos etnográficos. Editora Vozes.
Benavides, P., Corchuelo, M. H. (2020). Acompañamiento a docentes en y con TIC desde la visión directiva, talento humano e infraestructura tecnológica. Revista Electrónica EDUCyT, v. 1, n. extra, 563-575. https://die.udistrital.edu.co/revistas/index.php/educyt/article/view/67
Bernal-Meza, R., Masera, G. A. (2007). Sociedad de la información: etapa posterior de la globalización/mundialización. Desafíos y riesgos para América Latina. Realidad Económica, v. 227, 90-116.
Bork, A. M. (1985). Personal Computers for Education. Harper & Row.
Cabrera, D. (2006). Lo tecnológico y lo imaginario. Las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Editorial Biblos.
Campbell-Kelly, M., Aspray, W., Ensmenger, N., Yost, J. R. (2018). Computer. A History of the Information Machine (3a ed.). Routledge.
Cárdenas Salgado, E. D. (2016). Los artefactos tecnológicos y su relación con la ciencia, la tecnología, la sociedad, el medio ambiente y su aporte a la empresa. Revista Boletín El Conuco (investigación, economía y sociedad), v. 3, n. 1, 1-11. https://doi.org/10.22579/2619-614X.530
Carretero Pasín, Á. E. (2006). La persistencia del mito y de lo imaginario en la cultura contemporánea. Política y Sociedad, v. 43, n. 2, 107-126. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0606220107A
Castells, M. (2005). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Volumen I: la sociedad red (6a ed.). Siglo xxi.
Chan, A. S. (2018). Periferias en red. Futuros tecnológicos y el mito del universalismo digital. Instituto de Estudios Peruanos.
Departamento Nacional de Planeación. (1999). Documento Conpes 3063. Programa de donación masiva de computadores a colegios públicos “Computadores para Educar”. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3063.pdf
Departamento Nacional de Planeación. (2000). Documento Conpes 3080. Política Nacional de Ciencia y Tecnología 2000-2002. https://minciencias.gov.co/node/285
Escobar-Reynel, J. L., Baena-Navarro, R., Giraldo-Tobón, B., Macea-Anaya, M., CastañoRivera, S. (2021). Modelo de desarrollo para la construcción de aplicaciones móviles educativas. TecnoLógicas, v. 24, n. 52, e2065. https://doi.org/10.22430/22565337.2065
Haraway, D. J. (1995). Manifiesto para cyborgs: ciencia, tecnología y feminismo socialista a finales del siglo xx. En Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza (pp. 251-311). Ediciones Cátedra.
Himanen, P. (s.f.). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. http://eprints.rclis.org/12851/1/pekka.pdf
Jasanoff, S. (ed.). (2004). States of Knowledge. The Co-production of Science and the Social Order. Routledge.
Kuhn, T. S. (2013). La estructura de las revoluciones científicas (4a ed). Fondo de Cultura Económica.
Larrión, J. (2019). Teoría del actor-red. Síntesis y evaluación de la deriva postsocial de Bruno Latour. Revista Española de Sociología, v. 28, n. 2, 323-341. https://doi.org/10.22325/fes/res.2019.03
Larrouqué, D. (2017). Institucionalizar las políticas de inclusión digital: los programas de Argentina, Perú y Uruguay en perspectiva comparada. Polis, n. 48, 107-131. https://doi.org/10.4067/S0718-65682017000300107
Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Manantial.
Mangiatordi, A., Pischetola, M. (2010). Sustainable Innovation Strategies in Education: OLPC Case Studies in Ethiopia and Uruguay. En M. D. Lytras, P. Ordonez de Pablos, A. Ziderman, A. Roulstone, H. Maurer, J. B. Imber (eds.), Organizational, Business, and Technological Aspects of the Knowledge Society (pp. 94-104). Springer.
McMahon, W. W. (1999). Education and Development. Measuring the Social Benefits. Oxford University Press.
Matsubara, S. (1996). Japan’s National Policies on Computers in Education. En T. Plomp, R. E. Anderson, G. Kontogiannopoulou-Polydorides (eds.), Cross National Policies and Practices on Computers in Education (pp. 283-298). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-585-32767-9_14
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2006). Plan Decenal de Educación 2006-2016. Pacto social por la educación. https://repositoriocdim.esap.edu.co/handle/123456789/8589
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2013). Hacia la creación y consolidación de un plan de Inventivos para Docentes y Directivos Docentes del sector oficial, con miras al mejoramiento de la calidad de la educación en Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-345822_ANEXO_301.pdf
Parra Mosquera, C. A. (2012). Las TIC y la educación en Colombia durante la década del noventa: alianzas y reacomodaciones entre el campo de las políticas educativas, el campo académico y el campo empresarial. Revista Educación y Pedagogía, v. 24, n. 62, 173-189. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14202
Pintos de Cea-Naharro, J. L. (2015). Apreciaciones sobre el concepto de imaginarios sociales. Revista Miradas, v. 1, n. 13, 150-159. https://doi.org/10.22517/25393812.12281
Plomp, T., Kontogiannopoulou-Polydorides, G., Anderson, R. E. (eds.). (1996). Introduction. En Cross National Policies and Practices on Computers in Education (pp. 1-7). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-585-32767-9_1
Pouts-Lajus, S., Barchechath, E., Barre, N. (1996). New Information Technologies in the French Educational System. En T. Plomp, R. E. Anderson, G. KontogiannopoulouPolydorides (eds.), Cross National Policies and Practices on Computers in Education (pp. 175-196). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-585-32767-9_9
Rist, G. (2008). The History of Development. From Western Origins to Global Faith (3a ed.). Zed Books.
Rovira, S., Santoleri, P., Stumpo, G. (2013). Incorporación de TIC en el sector productivo: uso y desuso de las políticas públicas para favorecer su difusión. En S. Rovira, G. Stumpo (comps.), Entre mitos y realidades. TIC, políticas públicas y desarrollo productivo en América Latina (pp. 17-53). Comisión Económica para América Latina y el Caribe. http://hdl.handle.net/11362/37255
Rueda Ortiz, R., Franco-Avellaneda, M. (2018). Políticas educativas de TIC en Colombia: entre la inclusión digital y formas de resistencia-transformación social. Pedagogía y Saberes, n. 48, 9-25. https://doi.org/10.17227/pys.num48-7370
Said Hung, E. (ed.). (2015). Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia. Editorial Universidad del Norte.
Sánchez Asín, A., Boix Peinado, J. L., Jurado de los Santos, P. (2009). La sociedad del conocimiento y las TICS: una inmejorable oportunidad para el cambio docente. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, n. 34, 179-204. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61375
Sandia Saldivia, B. E., Luzardo Briceño, M., Aguilar-Jiménez, A. S. (2019). Apropiación de las Tecnologías de Información y Comunicación como Generadoras de Innovaciones Educativas. Ciencia, Docencia y Tecnología, v. 30, n. 58, 267-289. https://doi.org/10.33255/3058/413
Slota, S. C., Bowker, G. C. (2017). How Infrastructures Matter. En U. Felt, R. Fouché, C. A. Miller, L. Smith-Doerr (eds.), The Handbook of Science and Technology Studies (4a ed., pp. 529-554). The MIT Press.
Star, S. L. (1999). The Ethnography of Infrastructure. American Behavioral Scientist, v. 43, n. 3, 377-391. https://doi.org/10.1177/00027649921955326
Starrs, P. F., Anderson, J. (1997). The Words of Cyberspace. Geographical Review, v. 87, n. 2, 146-154. https://doi.org/10.2307/216002
Valcárcel, M. (2006). Génesis y evolución del concepto y enfoques sobre el desarrollo. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://www.uv.mx/mie/files/2012/10/SESION-6-Marcel-Valcarcel-DesarrolloSesion6.pdf
Venturini, T. (2008). Pequeña introducción a la cartografía de las controversias. http://www.brunolatourenespanol.org/00_cartografia_controversias00.htm
Venturini, T. (s.f.). Buceando en el Magma. Cómo explorar controversias con la teoría del Actor-Red. https://www.academia.edu/28748554/Buceando_en_el_Magma_C%C3%B3mo_explorar_controversias_con_la_teor%C3%ADa_del_Actor_Red_Versi%C3%B3n_provisional_a_aparecer_en_Comprensi%C3%B3n_P%C3%BAblica_de_la_Ciencia
Wellington, J. (2005). Has ICT come of age? Recurring debates on the role of ICT in education, 1982–2004. Research in Science & Technological Education, v. 23, n. 1, 25-39. https://doi.org/10.1080/02635140500068419
Whittaker, J. (2004). The Cyberspace Handbook. Routledge.
Downloads
Copyright (c) 2022 Alexander Pereira-García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.