Current Challenges in Multi-scale Scholarly Communication: The Institutional Capacities of Universidad Nacional de San Juan

Keywords: Dissemination of knowledge, scientific production, institutional repositories, academic units, national universities-Argentina

Abstract

The discussion about developments in science, technology, and innovation both globally and specifically in the so-called “countries of the Global South” has recently gained special relevance. This paper, in particular, aims to contribute to the debate on the different North–South and South–South interactions within the realm of scientific production. Therefore, building on the conceptual framework derived from the paradigm of multi-scale dissemination of scientific knowledge, this study characterizes the institutional capacities for scientific publication within the Universidad Nacional de San Juan—an academic institution that is part of the Argentinian university system. The employed methodological design is based on a synchronic case study and uses a specific set of indicators from the well-known Manual de Cuyo. As sources of information, the study considers several documents and scientific publications from the university, as well as an ad hoc database. Among the most significant findings of this study is the distinctive importance placed by the social sciences and humanities on scientific publishing. This has resulted in journals being directed towards national and Latin-American publishing circuits due to their indexing and language choices. Additionally, the recent establishment of an institutional repository at the university under analysis would contribute to enhancing the dissemination of the scientific publications written by its academics in the local, national, and international spheres.

Author Biography

Gonzalo Miguel Castillo, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, San Juan, Argentina, castigonzalo@gmail.com

References

Abarzúa, A., Algañaraz, V., Beigel, F., Bekerman, F., Castillo, G., Gallardo, O., Moncaut, N., Prado, F., Quesada, F., Rebuffo, L., Rizzo, N., Robert, V., Rossomando, P., Salatino, M., y Wilkis, A. (2021). Estudio sobre la producción y circulación del conocimiento en la Universidad Nacional de San Martín. https://cecic.fcp.uncuyo.edu.ar/wp-content/uploads/2021/09/Estudio-de-circulacion-del-conocimiento-producido-por-UNSAM-CECIC-EIDAES-2021.pdf

Albornoz, M., y Osorio, L. (2018). Rankings de universidades: calidad global y contextos locales. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, 13(37), 13-51. https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/48

Algañaraz Soria, V. H. (2022). Internacionalización en casa: reuniones científicas locales y fronteras trasnacionales de circulación de conocimientos. Análisis de indicadores institucionales en una universidad argentina. Revista de Estudios Sociales Contemporáneos, (26), 304-339. https://doi.org/10.48162/rev.48.037

Algañaraz Soria, V. H., y Castillo, G. M. (2022). La Universidad Nacional de General San Martín (UNSAM-Argentina) y su medio socioproductivo: acciones de vinculación y zonas de influencia. En G. Vélez Cuartas, T. Moreira de Oliveira, F. Collazo, A. Uribe Tirado, L. Rovelli, y J. Naidorf (comps.), Métricas de la producción académica. Evaluación de la investigación desde América Latina y el Caribe (pp. 107-152). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. https://doi.org/10.54871/cl5cn10f

Algañaraz, V. (2019). Institucionalización y desarrollo heterogéneo de las capacidades científicas en la Universidad Nacional de San Juan, Argentina: una mirada de largo alcance (1973-2018). Revista Brasileira de História da Ciência, 12(1), 19-38. https://rbhciencia.emnuvens.com.br/revista/article/view/51

Algañaraz, V. (dir.). (2021). El desarrollo de la investigación científica en la Universidad Nacional de San Juan. Una mirada en clave histórica y sociológica. Editorial UNSJ.

Beigel, F. (2019). Indicadores de circulación: una perspectiva multi-escalar para medir la producción científico-tecnológica latinoamericana. Ciencia, Tecnología y Política, 2(3), 1-13. https://doi.org/10.24215/26183188e028

Beigel, F. (2022). El proyecto de ciencia abierta en un mundo desigual. Relaciones Internacionales, (50), 163-181. https://doi.org/10.15366/relacionesinternacionales2022.50.008

Beigel, F., y Algañaraz, V. (2020). Nuevos indicadores para reconocer las modalidades de interacción social de la universidad y coproducción de conocimientos. Propuestas y alcances del Manual de Cuyo. Papeles del Observatorio, (18), 52-58. http://hdl.handle.net/11336/147035

Beigel, F., y Gallardo, O. (2021). Productividad, bibliodiversidad y bilingüismo en un corpus completo de producciones científicas. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, 16(46), 41-71. https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/211

Beigel, F., y Salatino, M. (2015). Circuitos segmentados de consagración académica: las revistas de Ciencias Sociales y Humanas en la Argentina. Información, cultura y sociedad, (32), 11-36. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/1342/1350

Beigel, F., y Digiampietri, L. (2022). La batalla de las lenguas en la publicación nacional. Un estudio comparativo de las publicaciones del CNPq (Brasil) y Conicet (Argentina). Tempo Social, 34(3), 209-230. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2022.201819

Beigel, F., Packer, A. L., Gallardo, O., y Salatino, M. (2022). OLIVA: una mirada transversal a la producción científica indexada en América Latina. Diversidad disciplinar, colaboración institucional y multilingüismo en SciELO y Redalyc. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2653

Boni, A., y Velasco, D. C. (2022). La innovación transformativa y la universidad: generando capacidades para el cambio en Colombia. En A. Agudelo López, y L. Jiménez García (eds.), Pluralismos Epistemológicos. Nuevos desafíos de la investigación y la sistematización de experiencias (pp. 40-63). Ediciones UNAULA.

Buquet, D. (2015). Producción de las ciencias sociales en América Latina. Revista latinoamericana de investigación crítica, (2), 41-64. https://www.clacso.org.ar/investigacioncritica/detalle.php?id_libro=969

Castillo, G. M. (2021). Estrategias de publicación científica de docentes-investigadores/as de la UNSAM. Coautorías y tránsitos en bases indexadoras. RevIISE – Revista De Ciencias Sociales Y Humanas, 18(18), 27-45. http://www.ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/566

Castillo, G. M. (2023). La producción científica comunicada en la Universidad Nacional de San Juan: indicadores para (re)conocer su diversidad. Tsafiqui - Revista Científica en Ciencias Sociales, 13(20), 55-70. https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i20.1121

Castillo, G. M., y Prado, F. C. (2017). Dinámicas de la actividad científica del Instituto de Investigaciones Socio-Económicas de la Universidad Nacional de San Juan de Argentina. Revista Ciencia e Interculturalidad, 21(2), 31-51. https://doi.org/10.5377/rci.v21i2.5600

Chartier, R. (2014). Las editoriales universitarias: Pasado, presente y futuro [conferencia]. II Foro Mundial de la Edición Universitaria, Frankfurt, Alemania.

Clasificación Integrada de Revistas Científicas. (2023). Clasificación CIRC. https://clasificacioncirc.es/clasificacion-circ

Córdoba Restrepo, J. F. (2020). Editar en la universidad, una construcción permanente. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (85), 107-118. https://doi.org/10.18682/cdc.vi85.3755

Creswell, J. W. (2014). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4.a ed.). SAGE Publications.

De Swaan, A. (2001). Words of the World: The Global Language System. Polity Press.

Didou Aupetit, S. (2017). La internacionalización de la educación superior en América Latina: transitar de lo exógeno a lo endógeno. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe.

Dujovne, A. (2019). Ampliación y límites estructurales de la edición universitaria argentina. Un análisis de la producción y distribución editorial entre 2014 y 2019. Revista Telar, (23), 91-116. http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/448

Editorial UNSJ. (2019). Catálogo. http://unsj.edu.ar/panel_unsj/archivos/noticias/Catálogo_Editorial_UNSJ_2019_4458_041.pdf

Engels, T. C. E., Istenič Starčič, A., Kulczycki, E., Pölönen, J., y Sivertsen, G. (2018). Are book publications disappearing from scholarly communication in the social sciences and humanities? Aslib Journal of Information Management, 70(6), 592-607. https://doi.org/10.1108/AJIM-05-2018-0127

Fushimi, M. (2018). Desarrollo de repositorios digitales institucionales en las universidades nacionales en Argentina, periodo 2004-2015 [tesis de maestría Universidad Nacional de Quilmes]. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/887

García Guadilla, C. (2005). Complejidades de la globalización e internacionalización de la educación superior. Interrogantes para América Latina. Cuadernos del Cendes, 22(58), 1-22. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_cc/article/view/11676

Gareau, F. H. (1988). Another type of third world dependency: the social sciences. International Sociology, 3(2), 171-178. https://doi.org/10.1177/026858088003002005

Guédon, J.-C. (2011). El acceso abierto y la división entre ciencia “principal” y “periférica”. Crítica y Emancipación, (6), 135-180. http://eprints.rclis.org/17570/1/CyE-6_Guedon-CLACSO.pdf

Guédon, J.-C. (2020, 22 de octubre). Access, Equality and Cognitive Justice: What are the Problems with Scientific Journals and Research Evaluation? [seminario]. International Open Acces Week. https://dstcpriisc.org/access-equality-and-cognitive-justice/

Kreimer, P. (2006). ¿Dependientes o integrados? La ciencia latinoamericana y la nueva división internacional del trabajo. Nómadas, (24), 199-212. https://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_24/24_16K_Dependientesointegrados.pdf

Kreimer, P. (2010). Ciencia y periferia. Nacimiento, muerte y resurrección de la biología molecular en la Argentina: aspectos sociales, políticos y cognitivos. Eudeba.

Ley 20.367 de 1973. Poder Ejecutivo Nacional (P.E.N.). (1973, 10 de mayo). Presidencia de la Nación Argentina. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-20367-231152

Ley 26.899 de 2013. Repositorios digitales institucionales de acceso abierto. (2013, 3 de diciembre). Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/220000-224999/223459/norma.htm

Marradi, A., Archenti, N., y Piovani, J. I. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Emecé Editores.

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación de Argentina. (2020). Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2030. Documento preliminar. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/plan_cti_2030_-_documento_preliminar_septiembre_2020.pdf

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación de Argentina. (s.f.). Sistema Nacional de Repositorios Digitales. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/

Ortiz, R. (2009). La supremacía del inglés en las ciencias sociales. Siglo XXI Editores.

Observatorio Iberoamericano de la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad, y Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología. (2017). Manual Iberoamericano de Indicadores de vinculación de la Universidad con el Entorno Socioeconómico. Manual de Valencia. https://www.ricyt.org/2017/06/manual-de-indicadores-de-vinculacion-de-la-universidad-con-el-entorno-socioeconomico-manual-de-valencia/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Recomendación de la UNESCO sobre la Ciencia Abierta. https://doi.org/10.54677/YDOG4702

Rikap, C., y Naidorf, J. (2020). Ciencia privatizada en América Latina. Con-Ciencia Social, (3), 57-76. https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.3.16790

Salatino, M. (2021). Entre Ciudad de México y San Pablo. Itinerarios históricos del espacio latinoamericano de revistas científicas. Revista Pilquen, 24(4), 1-15. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/3446

Secretaría de Políticas Universitarias. (2020). Anuario de Estadísticas Universitarias 2020. https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/informacion/publicaciones/anuarios

Universidad Nacional de San Juan. (2016, 14 de octubre). Acto de Presentación del Programa de Repositorios Digitales de Acceso Abierto. Noticias Universidad Nacional de San Juan. http://www.unsj.edu.ar/home/noticias_detalles/3318/2

Universidad Nacional de San Juan. (2018). Memoria anual. Abril 2017 - Marzo 2018. http://www.unsj.edu.ar/archivos/institucional/consejo%20superior/UNSJ_Memoria_Anual_2017-2018.pdf

Universidad Nacional de San Juan. (s.f.a). Memoria anual. Abril 2019 - Marzo 2021. http://www.unsj.edu.ar/archivos/institucional/consejo%20superior/UNSJ_Memoria%20Anual_2019-2021.pdf

Universidad Nacional de San Juan. (s.f.b). Repositorio Institucional de la UNSJ. http://huru.unsj.edu.ar/

Vessuri, H. (1987). La revista científica periférica. El caso de Acta Científica Venezolana. Interciencia, 12(3), 124-134.

Wouters, P. F. (1999). The Citation culture [tesis de doctorado, University of Amsterdam]. https://hdl.handle.net/11245/1.163066

How to Cite
Castillo, G. M. (2023). Current Challenges in Multi-scale Scholarly Communication: The Institutional Capacities of Universidad Nacional de San Juan. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 15(31), e2745. https://doi.org/10.22430/21457778.2745

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-09-30
Section
Thematic Dossier

Altmetric

Crossref Cited-by logo