Information and Communication Technologies in Education from the Teachers’ Perspective: Validating Innovation Metrics

Keywords: Innovative actions, expert judgment, educational mediation, information and communication technologies, content validity

Abstract

This study used expert judgment to establish the content validity of a questionnaire that addressed five dimensions of Information and Communication Technologies (ICTs) in education: resistance to change, ease of use, perceived usefulness, trust, and intention to take innovative actions. In the methodology, its content validity was determined by seven experts who assessed each of its items based on the following criteria: coherence, clarity, relevance, and scale. Their qualitative observations were taken into account, and their inter-rater agreement was determined based on the Fleiss Kappa and Aiken V coefficients, as well as reliability and internal consistency. The test results presented optimal validity and reliability coefficients. In addition, strong agreement (from moderate to almost perfect) was obtained in each dimension. Some of the criteria with the highest coefficients were relevance and scale, with a Fleiss Kappa equivalent to 1,000. In terms of statistical significance, all the criteria showed p = 0.000. Regarding internal consistency, the values obtained were above 0.989, which is considered high. It is concluded that the questionnaire is reliable and valid; can be applied in the Colombian context; and can be replicated in other Latin American nations to favor innovative education using ICTs.

Author Biographies

William Enrique Mercado Borja, Instituto Técnico Industrial Pascual Bravo

Instituto Técnico Industrial Pascual Bravo, Medellin, Colombia, williammercado@tecnicopascualbravo.edu.co

Juancri Rusbel Barrera Navarro, Institución Educativa Jorge Robledo

Institución Educativa Jorge Robledo, Medellin, Colombia, juancribarrera@iejorgerobledo.edu.co

Carlos Enrique Mosquera Mosquera, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Corporación Universitaria Minuto de Dios, Medellin, Colombia, carlosfilosofo@hotmail.com

Gerzon Yair Calle Álvarez, Corporación Universitaria Remington

Corporación Universitaria Remington, Medellin, Colombia, gerzon.calle@uniremington.edu.co

References

Alcívar López, Y. I., y Navarrete Pita, Y. (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes. Estudios del desarrollo social: Cuba y América Latina, 11(1), 33-49. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/336

Asanza Moreira, Y. G., y Cano Lara, E. D. (2020). Aceptación tecnológica del comercio electrónico en consumidores de prendas de vestir. Journal Business Science, 1(1), 25-39. https://revistas.uleam.edu.ec/index.php/business_science/article/view/28

Barona Ramírez, A., Buriticá Cano, L. M., y Gómez, J. S. (2020). El comic como recurso didáctico en el diseño de estrategias pedagógicas para la convivencia escolar. https://repositorio.ucp.edu.co/handle/10785/6879

Bernal-García, M. I., Salamanca Jiménez, D. R., Perez Gutiérrez, N., y Quemba Mesa, M. P. (2020). Validez de contenido por juicio de expertos de un instrumento para medir percepciones físico-emocionales en la práctica de disección anatómica. Educación médica, 21(6), 349-356. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.008

Branchadell Martínez, J. (2021). Propuesta de intervención en un aula de Educación Primaria con un alumno con mutismo selectivo [Tesis de maestría, Universidad Católica de Valencia]. http://hdl.handle.net/20.500.12466/1995

Cartagena Beteta, M. A., Revuelta Domínguez, F. I., y Pedrera Rodríguez, M. I. (2022). Propiedades psicométricas de una prueba sobre creencias docentes respecto de la integración de las TIC. RED. Revista de Educación a Distancia, 22(70). https://doi.org/10.6018/red.524401

Cartagena Beteta, M. A., Soria Valencia, E., Vargas Vera, M., Espinoza Tello, A., y Rivera Oliva, R. (2023). Propiedades psicométricas de un instrumento para evaluar las competencias socioemocionales en estudiantes de Secundaria. Educatio Siglo XXI, 41(2), 165-188. https://doi.org/10.6018/educatio.524941

Centurión Larrea, A. J. (2021). Competencias digitales docentes en época de emergencia sanitaria: necesidades y oportunidades para estudiantes de educación secundaria en Lambayeque. Revista Peruana de Investigación Educativa, 13(14), 107-131. https://doi.org/10.34236/rpie.v13i14.296

Córica, J. L. (2020). Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para un problema no resuelto. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 255-272. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26578

Cruz Cárdenas, R. E. (2001). Cultura institucional: aspectos y estrategias a trabajar. Cuadernos de Investigación Educativa, 1(8), 23-27. https://doi.org/10.18861/cied.2001.1.8.2779

Díaz Barahona, J. (2020). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física. Retos, 37, 763-773. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851

Díaz-Barahona, J., Valverde-Esteve, T., y Moya-Mata, I. (2023). Diseño y validación de un instrumento para analizar los estereotipos corporales representados en el software y aplicaciones digitales (Apps). Retos, 47, 69-77. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94899

Domínguez Garrido, M. C., Medina Rivilla, A., y Sánchez Romero, C. (2011). La innovación en el aula: referente para el diseño y desarrollo curricular. Perspectiva Educacional, 50(1), 61-86. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/15

Gefen, D. (2000). E-commerce: the role of Familiarity and Trust. Omega, 28(6), 725-737. https://doi.org/10.1016/S0305-0483(00)00021-9

George, D., y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4.a ed.). Allyn and Bacon.

George Reyes, C. E. (2021). Competencias digitales básicas para garantizar la continuidad académica provocada por el Covid-19. Apertura, 13(1), 36-51. https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1942

George-Reyes, C. E., y Glasserman-Morales, L. D. (2022). Elaboración y análisis de confiabilidad de un cuestionario para medir desde la perspectiva del estudiante, las competencias digitales del docente en entornos no presenciales de enseñanza. Revista Complutense de Educación, 33(3), 413-424. https://doi.org/10.5209/rced.74467

Gutiérrez-Castillo, J.-J., Cabero-Almenara, J., y Estrada-Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10). https://www.revistaespacios.com/a17v38n10/17381018.html

Gutiérrez Porlán, I. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (44), 51-65. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61651

Jaramillo, S., y Osses, S. (2012). Validación de un Instrumento sobre Metacognición para Estudiantes de Segundo Ciclo de Educación General Básica. Estudios pedagógicos, 38(2), 117-131. https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000200008

Jebb, A. T., Ng, V., y Tay, L. (2021). A Review of Key Likert Scale Development Advances: 1995–2019. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.637547

Landis, J. R., y Koch, G. G. (1977). The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data. Biometrics, 33(1), 159-174. https://doi.org/10.2307/2529310

Lázaro Cantabrana, J. L., Usart Rodríguez, M., y Gisbert Cervera, M. (2019). La evaluación de la competencia digital docente: construcción de un instrumento para medir los conocimientos de futuros docentes. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.370

Lázaro Cantabrana, J. L., y Gisbert Cervera, M. (2015). El desarrollo de la competencia digital docente a partir de una experiencia piloto de formación en alternancia en el Grado de Educación. Educar, 51(2), 321-348. https://doi.org/10.5565/rev/educar.725

Leon Melgar, G. J. (2022). Convivencia escolar en estudiantes de bachillerato y manejo de herramientas digitales de docentes de una institución educativa Guayaquil, 2022 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/97257

Mendoza Duran, A. P. (2018). Factores asociados a la intención de uso del comercio electrónico en Bogotá. http://hdl.handle.net/10823/1256

Ministerio de Educación. (2023). El desarrollo de la expresión artística en el Centro de Educación Básica Especial (CEBE). Guía de orientaciones. https://hdl.handle.net/20.500.12799/9279

Molina, J., y Ramírez, J. J. (2021). Fortalecimiento de la cultura para la innovación en una empresa de servicios temporales [Tesis de maestría, Universidad Externado de Colombia]. https://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.4000

Montalvo Callirgos, V. M., Villena Guerrero, M. P., y Franco Lescano, G. K. (2022). Competencias digitales en docentes del Perú. Alpha Centauri, 3(2), 14-21. https://doi.org/10.47422/ac.v3i2.75

Muralles Marín, M. A. (2022). Formación inicial para docentes de preescolar: experiencias durante la pandemia de COVID-19 en Guatemala. Revista Educación, 46(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47942

Pachón Molina, N. E. (2002). Instrumento para medir el nivel de madurez digital en una Institución de Educación Superior [Tesis de maestría, Universidad de La Sabana]. http://hdl.handle.net/10818/50230

Palvia, P. (2009). The role of trust in e-commerce relational exchange: A unified model. Information & Management, 46(4), 213-220. https://doi.org/10.1016/j.im.2009.02.003

Pérez, D., Ascendra, A., Zuleta, B., y Monterroza, Y. (2022). Relación de las corrientes del pensamiento con el concepto de salud emitido por Georges Canguilhem. Revista Avances en Salud, 6(1), 8-11. https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/avancesalud/article/view/3184

Perrenoud, P. (2008). Construir las competencias, ¿es darle la espalda a los saberes? Revista de Docencia Universitaria, 6(2). https://revistas.um.es/redu/article/view/35261

Sánchez Prieto, J. C., Olmos Migueláñez, S., y García-Peñalvo, F. J. (2017). ¿Utilizarán los futuros docentes las tecnologías móviles? Validación de una propuesta de modelo TAM extendido. RED. Revista de Educación a Distancia, (52). https://doi.org/10.6018/red/52/5

Sanjurjo, L. (2020). Acerca de diseños curriculares. Centro de Estudios Interdisciplinarios.

Schoen, R. C., y LaVenia, M. (2019). Teacher beliefs about mathematics teaching and learning: Identifying and clarifying three constructs. Cogent Education, 6(1), 1599488. https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1599488

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., y Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. https://doi.org/10.2307/30036540

Vieira, K. D., y Hai, A. A. (2023). O pensamento computacional na educação para um currículo integrado à cultura e ao mundo digital. Acta Scientiarum. Education, 45, e52908. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.52908

Villa Zapata, A. M., Ramírez Salazar, K. P., y Tavera Mesías, J. F. (2015). Antecedentes de la intención de uso de los sitios web de compras colectivas. Revista EIA, 12(24), 55-70. https://revistas.eia.edu.co/index.php/reveia/article/view/874

Viñals Blanco, A., y Cuenca Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/issue/view/2859/218

Viñarás Abad, M. (2013). Estrategias de comunicación para generar confianza. Comunicación y Hombre, (9), 58-73. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129429455004

Zavala Urquizo, D., Muñoz Correa, K., Cobos Velasco, J., y Muñoz Correa, G. (2021). TIC y el fortalecimiento de competencias matemáticas en estudiantes de pedagogía de la enseñanza matemática. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 1363-1374. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.281

How to Cite
Mercado Borja, W. E., Barrera Navarro, J. R., Mosquera Mosquera, C. E., & Calle Álvarez, G. Y. (2023). Information and Communication Technologies in Education from the Teachers’ Perspective: Validating Innovation Metrics. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 15(31), e2801. https://doi.org/10.22430/21457778.2801

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-10-27
Section
Research Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo