Conditions that make possible the access to a science museum: case study of Maloka Science Center
Abstract
Science museums reflect the interests and values of the community where they are located. The interaction museum-society revolves around cultural, political and economic views, which are the basis of the operation and permanence of the scenario; besides helping to learn about museum’s successes and failures, these aspects can also show the linking role of the museum, understanding it as a meeting point for science and society. Thus, this study answers to the need of the Maloka science center to know and analyze the conditions and mechanisms that make possible the scheduled tours of schools, with a special focus on children between 8 and 12 years old.
The study was conducted following a qualitative perspective. Non-participant observations were applied, as well as semi-structured interviews and focus groups, to a group of 12 public and private schools. The research findings show four key aspects that make possible the focus population to visit the museum: socioeconomic and sociocultural aspects, policies and strategic alliances, and individual schools dynamics related aspects. The socioeconomic aspects are the main barrier for the access to the museum, while alliances with public and private institutions are the most common strategy to promote the visits through granting free admission.
References
Alcaldía Mayor de Bogotá (2012). Objetivo del Plan de Desarrollo Bogotá Humana. Retrieved from http://www.sdp.gov.co/PortalSDP/ciudadania/PlanesDesarrollo/BogotaHumana
Alcaldía Mayor de Bogotá (2013). Alcaldía Local de Fontibón. Estudios Previos. Convenio de asociación con entidad Sin Ánimo de Lucro. Proyecto: Fomentar el Derecho a la Educación con Calidad y Permanencia en Fontibón, Componente: Salidas Pedagógicas Extraescolares.
Ash, D. (2003). Dialogic inquiry in life science conversations of family groups in a museum. Journal of Research in Science Teaching, 40(2), 138–162.
Beetlestone, J. G., Johnson, C. H., Quin, M. & White, H. (1998). The Science Center Movement: contexts, practice, next challenges. Public Understand Science, 1(7), 5–26. doi:10.1177/096366259800700101
Betancourt, J. (2013). De educación no formal, museos, modelos y sentidos. In C. Aguirre (Ed.), El museo y la escula: conversaciones de complemento (pp. 97–112). Medellín: Sello Explora - Editorial.
Coimbra, C., Cazelli, S., Falcão, D. & Valente, E. (2012). Tipos de audiência segundo a autonomia sociocultural e sua utilidade em programas de divulgação. Revista Tempo Brasileiro, 1(188), 113–124.
Congreso de Colombia. Ley 142 de 1994 (1994). Retrieved from http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=2752
DANE (2015). Estratificación socioeconómica. Retrieved April 14, 2015, from http://www.dane.gov.co/index.php/esp/estratificacion-socioeconomica/generalidades
Duensing, S. (1999). Cultural influences on science museum practices : A case study. Tese (Doutorado), California Institute of Integral Studies, San Francisco.
Franco-Avellaneda, M. (2013a). Ensamblar museus de ciências e tecnologias: compreensões educativas a partir de três estudos de caso. Tesis (Doctorado), UFSC, Florianópolis-Brasil.
Franco-Avellaneda, M. (2013b). Museos, artefactos y sociedad: ¿cómo se configura su dimensión educativa? Universitas Humanística, 1(76), 125–151.
Franco-Avellaneda, M., Falla, S., Tafur-Sequera, M., Pinzón, A. S. & Moreno, P. (2014). Proyecto «La mediación en las salas de exposiciones: una estrategia para fortalecer la oferta educativa para niños y niñas de 8 a 12 años». Bogotá.
Franco-Avellaneda, M. & Von-Linsingen, I. (2011). Popularizaciones de la ciencia y la tecnología en América Latina: Mirando la política científica en clave educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(51), 1253–1272.
Gobernación de Cundinamarca (2012). Plan de Desarrollo Departamental Cundinamarca, Calidad de Vida 2012 - 2016. Retrieved from http://enaccioncomunal-cundinamarca.gov.co/apc-aa-files/31663137343035333435343330306137/plan-de-desarrollo-2012-2016.pdf
Gobernación de Cundinamarca. (2014a). Convenio Especial de Cooperación de Ciencia y Tecnología No. 179 de 2014, Celebrado entre el Departamento de Cundinamarca – Secretaria de Educación y la Corporación Maloka de Ciencia y Tecnología e Innovación (pp. 1–11). Bogotá.
Gobernación de Cundinamarca. (2014b). Secretaría de Integración Regional. Retrieved from http://www.cundinamarca.gov.co/wps/portal/Home/SecretariasEntidades.gc/Secretariadeintegracion/SecdeIntegraRegDespliegue/asservicioalciudadano_secintegra/csecintegra_servicioalciuda_nuestrasecretaria
Guisasola, J. & Morentin, M. (2007). ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencias en el aprendizaje de las ciencias? Una revición de las investigaciones. Investiación Didactiva, 25(3), 401–414. Retrieved from http://www.raco.cat/index.php/ensenanza/article/viewFile/87935/216425
Gutwill, J. & Allen, S. (2010). Group Inquiry at Science Museum Exhibit: getting visitors to ask question (Explorator, p. 90). Walnut Creek, CA: Left Coast Press.
Hein, G. E. (1998). Learning in the Museum (p. 216). New York: Routledge.
Humphrey, T. J. & Gutwil, J. P. (2005). Fostering Active Prolonged Engagement: The Art Of Creating APE Exhibits (pp. 1 -144). San Francisco: Exploratorium.
ICOM. (2007). Estatutos ICOM.
Lynch, M., Bijker, W. E. & Law, J. (1993). Shaping Technology, Building Society: Studies in Sociotechnical Change. (W. Bijker & J. Law, Eds.)Contemporary Sociology. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. doi:10.2307/2074370
Maloka (2013a). Alianza Local de Fontibón y Maloka: una articulación público – privada para el desarrollo de la Localidad. Bogotá.
Maloka (2013b). Contrato especial de Cooperación de Ciencia y Tecnología No. 00214 de 2013, Celebrado entre el Departamento de Cundinamarca – Secretaría de Educación y la Corporación Maloka de Ciencia y Tecnología e Innovación. Bogotá.
Maloka (2013c). Propuesta proyecto No. 1086 de 2013. Bogotá.
Maloka (2013d). Propuesta Secretaría de Educación Gobernación de Cundimanarca. Departamento de Cundinamarca Asociado a Maloka desde el 2012. Bogotá.
Marandino, M. (2007). É possível estudar aprendizagem nos museus de ciências? In R. Nadir (Ed.), A pesquisa em ensino de ciências no Brasil: alguns recortes (pp. 41–50). São Paulo: Escrituras Editora.
Ministerio de Educación Nacional (2011). Decreto 4807. Retrieved from http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-293375_archivo_pdf_decreto4807.pdf
Peréz-Bustos, T. (2009). Tan lejos... Tan cerca. Articulaciones entre la popularización de la ciencia y la tecnología y los sistemas educativos en Colombia. Interciencia, 34(11), 814–821.
Ramos, C., Aguilera, J., Peréz-Bustos, T., Franco-Avellaneda, M. & Corrales, D. (2007). Una experiencia de diaálogo entre la educación formal y la no formal. Nodos y Nudos, 3(22), 69–80.
Rodríguez, N. (2013). Informe Satisfacción de la Experiencia-Público General de Maloka 2013. Bogotá.
Rodríguez, N. & Tafur-Sequera, M. (2013). Perfiles y gustos de niños, niñas y adolescentes visitantes al centro interactivo Maloka. Dirección de I+D, Jefatura de investigaciones y evaluaciones (pp. 1–22). Bogotá.
Sánchez, M. del C. (2013). La relación Museo-Escuela: tres décadas de investigación educativa. In C. Aguirre (Ed.), El Museo y la Escuela (pp. 9–22). Medellin: Sello Explora - Editorial.
Secretaría de Educación Distrital. (2006). Comunicado Salidas Pedagógicas. Retrieved from http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=34213
Secretaría de Educación Distrital. (2013). Invitación a entidades a presentar propuestas para las expediciones pedagógicas de la Escuela a la Ciudad 2013.
Secretaría de Educación Distrital. (2014a). Caracterización Sector Educativo año 2013.
Secretaría de Educación Distrital. (2014b). Currículo para la excelencia académica u la formación integral 40x40. Retrieved from http://www.educacionbogota.edu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=273
Secretaría de Educación Distrital (2014c). Expediciones pedagógicas: La aventura del conocimiento por la ciudad. Retrieved from http://www.educacionbogota.edu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=3072:expediciones-pedagogicas-la-aventura-del-conocimiento-por-la-ciudad&catid=49&Itemid
Secretaría de Educación Distrital. (2014d). Preguntas frecuentes. Retrieved from http://www.sedbogota.edu.co/archivos/SERVICIOS/FSE/Preguntas frecuentes.pdf
Soto, C., Angulo, F. & Botero, N. (2013). Relaciones de complementariedad Museo-Escuela: una mirada desde cuatro instituciones museísticas de Medellín. In C. Aguirre (Ed.), El museo y la escuela: conversaciones de complemento (pp. 53–64). Medellin: Sello Explora - Editorial.
Vicentini, C. (2014). Haciendo nuestro el conocimiento: Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación y el Paradigma del Desarrollo Humano (pp. 1–29).
Wöhrer, V. & Harrasser, D. (2011). Playful Experiments : Gendered Performances in a Children’s Museum. Science as Culture, 20(4), 471–490.