A comparison between the profile of the systems engineer graduate and the profile required by technology-based companies in Colombia
Abstract
This work first characterizes the professional and job profiles of systems engineers in Colombia. Later, it comparatively analyzes these profiles in the light of international standards by the Association for Computing Machinery (ACM). The goal is to describe the characteristics of this type of undergraduate education, as well as the job opportunities required by the productive sector in the Colombian context. The methodological research process was based on the quantitative paradigm with an analytical-empirical approach and a descriptive correlational type of research with an intentional non-probability convenience sampling of the universities and selected technology-based companies. One of the main findings was that in the field of Computer Science (CS) and Information Systems (IS) the professional profile required by the companies is more demanding than that of systems engineering graduates from Colombian universities.
References
Abalde, E., & Muñoz Cantero, J. M. (1992). Metodología cuantitativa vs. cualitativa. Recuperado de http://ruc.udc.es/bitstream/2183/8536/1/CC-02art7ocr.pdf
ACM, IEEE Computer Society and AIS. (2005). Computing Curricula 2005. The Overview Report. Recuperado de Computing Curricula 2005. The Overview Report: http://www.acm.org/education/education/curric_vols/CC2005-March06Final.pdf
Barba-Sánchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2017). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 9.
Calvache, E. (7 de Mmarzo de 1997). Investigación fundamentos básicos. Pasto, Nariño, Colombia.
Consejo Federal de Decanos de Ingeniería de Argentina -CONFEDI -ACOFI. (2016). Competencias y perfiles del ingeniero iberoamericano, formación de profesores y desarrollo tecnológico e innovación. (Primera ed.). Bogotá D.C.: ASIBEI. Recuperado de http://www.acofi.edu.co/wp-content/uploads/2016/06/Libro-Competencias-perfil-del-ingeniero.pdf
Estrada, E. (mayo de 2008). La ingeniería y la globalización consideraciones generales. La enseñanza de la ingeniería en un mundo globalizado. Revsita Educación en Ingeniería ACOFI, 3(5), 1-5. Recuperado de https://www.educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/154/133
Fardoun, H., Paules, A., & Mashat, A. (2014). Improvement of Students Professional Formation Curriculums to meet the market Work. Procedia - Social and Behavioral Sciences 122.
García, C. (2014). Orientación laboral y promoción de la calidad en la formación profesional para el empleo. Madrid: Paraninfo.
Intersoftware. (2015). Empresas. Obtenido de Red de empresarios del software en Colombia: http://www.intersoftware.org.co/empresas
Jiménez, R. A.; Palechor, A. M., & Hernández, G. A. (2016). Estudio del perfil del ingeniero de sistemas a nivel nacional. San Juan de Pasto.
Ludeña, A. (2004). La formación por competencias laborales. Guía Técnico - Pedagógica. para docentes de formación profesional. Lima: 2da Edición, CAPLAB.
Medina, C. (2001). Paradigmas de investigación sobre lo cuantitativo y lo cualitativo. Ciencia e Ingeniería neogranadina, 79-84.
Ministerio de Comercio, Industria y Turismo (octubre de 2008). Desarrollo del sector de TI como uno de clase mundial, como uno de clase mundial.Recuperado de http://www.mincit.gov.co/minindustria/descargar.php?id=23186
Ministerio de Educación Nacional Colombiano -MEN (2015). Modelo de indicadores del desempeño de la educación. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/w3-propertyname-3214.html
Ministerio de Tecnología Colombia -MINTIC (2014). Plan Vive digital. Recuperado de http://www.mintic.gov.co/portal/vivedigital/612/w3-propertyvalue-6106.html
MUNDOBIZ S.A.S. (2015). Líderes empresariales. Revista La Nota Económica. Recuperado de http://www.lanotadigital.com/leaders/grandes/
Palechor, A. M.; Jiménez, R. A., & Hernández, G. A. (2015). Listado de universidades de Colombia clasificadas por la QS y MIDE. Recuperado de https://drive.google.com/a/umariana.edu.co/file/d/0BynV8Z49GhKNZ2p2OTFsbzlCT2M/view?pref=2&pli=1
Palechor, A. M.; Jiménez, R. A., & Hernández, G. A. (2015). Listado de universidades de Colombia clasificadas por la QS y MIDE. Recuperado de https://drive.google.com/a/umariana.edu.co/file/d/0BynV8Z49GhKNZ2p2OTFsbzlCT2M/view?pref=2&pli=1
Pedrazzini, S. (2012). Emphasizing soft skill learning and training as part of an engineering curriculum revision. En E. S. (SEFI), Proceedings of the 40th SEFI Annual Conference 2012 - Engineering Education 2020: Meet the Future.Thessaloniki - Greece: European Society for Engineering Education (SEFI).
Publicaciones Semana S.A. (2014). Industria de las TIC necesita más ingenieros. Recuperado de http://www.dinero.com/pais/articulo/mercado-laboral-ingenieros-sistemas-colombia/199380
Publicaciones Semana S.A. (2015). 5000 Empresas. Obtenido de Revista Dinero: http://www.dinero.com/edicion-impresa/caratula/articulo/articulo-apertura-5000-empresas-mas-grandes-del-pais-segun-revista-dinero/209392
Publicaciones Semana S.A, Mundobiz S.A.S. Intersoftware. (2015). Listado de empresas de base tecnológica de Colombia. Recuperado de https://drive.google.com/a/umariana.edu.co/file/d/0BynV8Z49GhKNR2thNmpEdTZWVWM/view?pref=2&pli=1QS
Quacquarelli Symonds Limited - MIDE MEN Colombia. (2014). Criterios de evaluación rankings QS -MIDE. Recuperado de https://drive.google.com/a/umariana.edu.co/file/d/0BynV8Z49GhKNZEkzeU1MampyN3M/view?pref=2&pli=1
QS World University Rankings® (2015). University Rankings. Recuperado de http://www.topuniversities.com/university-rankings
Waldrow, J. (2012). Professional Training in Software Engineering: A Critical Need in the United. Revista Antioqueña de las Ciencias Computacionales y la Ingeniería de Software -RACCIS, 1-10. Recuperado de http://www.fundacioniai.org/raccis/v2n1/n2a1.pdf