Text comprehension and production at a higher education institution

Keywords: Written culture, text linguistic, literacy, text production

Abstract

This work presents the results obtained from research conducted by Instituto Tecnológico Metropolitano (ITM) and Institución Universitaria de Envigado in Colombia to determine and describe the reading and writing proficiency levels of students at enrollment in different undergraduate programs at ITM. For this purpose, an academic intervention based on text linguistics and critical reading was conducted with an experimental group. Besides, the control group was composed of randomly selected students from four different Spanish courses. The participants in both groups took tests before and after the intervention to establish their levels of literacy at those moments. The results of the experimental group were better than the control in terms of cohesion, coherence, critical reading and text structure. This demonstrates, not only conceptual, but also practical appropriation of text linguistics. However, the results of evaluative and sociocultural aspects of critical reading still need to be improved.

Author Biographies

David Alberto Londoño Vásquez, Institución Universitaria de Envigado

Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, investigador de la línea Estudios Éticos, Estéticos y Comunicativos del grupo de investigación en Psicología Aplicada y Sociedad, de la Institución Universitaria de Envigado, Docente de Tiempo Completo de la Institución Universitaria de Envigado. Envigado – Colombia.

Mario Ospina Chica, Instituto Tecnológico Metropolitano – ITM

Q.E.P.D. Master in Linguistics, full-time professor at the Instituto Tecnológico Metropolitano. Tutor of the nursery of Mother Tongue and member of the research group Innovations in Mathematics and New Technologies for Education - GNOMON of the same institution. Medellin Colombia.

References

Bernárdez, E. (1994). La coherencia textual como autorregulación en el proceso comunicativo. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Beaugrande, R. de, y Dressler, W. U. (1997). Introducción a la lingüística de texto. Barcelona: Ariel.

Camps, A. (1990). Modelos del proceso de redacción: algunas implicaciones para la enseñanza. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Carlino, P. (2007). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. México: Fondo de Cultura Económica.

Calsamiglia, H. y Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Barcelona: Ariel.

Cassany, D. (1999). Reparar la escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Ed. Grao.

Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya, Revista de investigación e innovación educativa, (32).

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Castelló, M. (2007). El proceso de composición de textos académicos. En Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Conocimientos y estrategias. Barcelona: Graó.

Cisneros, M., Olave, G., y Llene, G. (2013). Alfabetización académica y lectura inferencial. Ecoe Ediciones.

Ferreiro, E. (1999). Cultura escrita y educación: conversaciones con Emilia Ferreiro. México: Fondo de Cultura Económica.

Galeano Marín, M. E. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa: el giro en la mirada. Medellín: La Carreta.

Gamboa, A. A., Muñoz, P. A., y Vargas, L. (2016). Literacidad: nuevas posibilidades socioculturales y pedagógicas para la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 12(1), 53-70.

Garcés-Gómez, M. P. (2008). La organización del discurso: marcadores de ordenación y de reformulación. Madrid: Iberoamericana.

Henao, J. I. (2006). Lingüística textual, cultura escrita y biblioteca. En: Revista Universidad de Medellín,41(82), p. 87-104. Medellín: Universidad de Medellín.

Henao, J., Londoño, D., Frías, L., y Castañeda, L. (2011). Niveles de literacidad en estudiantes del programa de Psicología de la Institución Universitaria de Envigado. Zona Próxima, (15), 54–77.

Henao, J., Londoño, D., Frías, L., y Marín, G. (2011). ¿Cómo leen y escriben los estudiantes del programa de Psicología de la IUE?. En: Cuadernos del Siune (2), pp. 19–30. Envigado: Institución Universitaria de Envigado.

Henao, J., Londoño, D., y Frías, L. (2014). Leer y escribir en la universidad: El caso de la Institución Universitaria de Envigado. En: Ikala, revista de lenguaje y cultura, N° 19 (ene-abr), pp. 27-45.

Londoño, D., Henao, J., Frías, L., y Moreno, V. (2012). Calidad argumentativa del discurso de los estudiantes de Derecho de la Institución Universitaria de Envigado. Informe de Investigación. Institución Universitaria de Envigado.

Londoño, D. (2013). Análisis sociolingüístico de los niveles de literacidad en jóvenes de la Institución Universitaria de Envigado [Tesis inédita de doctorado]. CINDE, Universidad de Manizales, Caldas.

López, C. (2002). Aproximación al análisis de los discursos profesionales. En: Signos, 35(51-52), p. 195-215.

Marradi, A., Archenti, N., y Piovani, J. I. (2007). Metodología de las ciencias sociales (pp. 216). Buenos Aires: Emecé.

Méndez, J., Espinal, C., Arbeláez, D., Gómez, J, y Serna, C. (2014). La lectura crítica en la educación superior: un estado de la cuestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (41).

Ospina, M. y Londoño, D. (2015). La cultura escrita en el Instituto Tecnológico Metropolitano de Medellín: Un estudio de caso. En: Zona Próxima, 23, 31-48.

Parodi, G. (2005). Comprensión del discurso escrito. Buenos Aires: EUDEBA.

Raigada, J. L. P. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Sociolinguistic Studies, 3(1), 1-42.

Renkema, J. (1999). Introducción a los estudios sobre el discurso. Barcelona: Gedisa.

Rosli, N. y Carlino, P. (2015). Acciones institucionales y vinculares que favorecen la permanencia escolar de alumnos de sectores socioeconómicos desfavorecidos. Estudios pedagógicos, 41(1) 257-274.

Sánchez, A. (2016). El género artículo científico: Escritura y análisis desde la alfabetización académica y la retórica funcional. Medellín: Fundación Universitaria Católica del Norte.

Van Dijk, T. (1991). La ciencia del texto. Barcelona: Paidós.

Van Dijk, T. (1999). Ideología. Barcelona, Gedisa.

Vargas-Franco, A. (2007). Escribir en la universidad. Reflexiones y estrategias sobre el proceso de composición escrita de textos académicos. Cali: Universidad del Valle.

Wodak, R., y Meyer, M. (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa.

How to Cite
Londoño Vásquez, D. A., & Ospina Chica, M. (2018). Text comprehension and production at a higher education institution. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 10(18), 183–202. https://doi.org/10.22430/21457778.671

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2018-01-30
Section
Articles

Altmetric