Experts, politicians and the citizenship in the construction of the tech-scientific knowledge. Some interactions that lead to the understanding of the relationships among science, technology and society

  • Betty Estévez Cedeño Universidad del País Vasco/Esukal Herriko Unibertsitatea
  • Marta González García Universidad del País Vasco/Esukal Herriko Unibertsitatea
  • Nicanor Ursua Lezaun Universidad del País Vasco/Esukal Herriko Unibertsitatea
Keywords: Citizens, specialized scientific community, politicians, deliberative-pluralist government, scientific politics, , citizen participation.

Abstract

The main objective of this work is to analyze, basically, the connections that are established among the techscientific experts, as a specialized scientific community, and the citizenship taken as the public, as a bearer agency of knowledge of utility and as a body that helps to the financing of the scientific investigation. We started the analysis by enhancing the principal characteristics of the relationship between science and society during the last part of the XX century and the beginnings of the XXI, focusing on the represented roles by the public and by the professional experts facing the construction of the scientific products and underlining some criteria that can define the current scientific community and their frontiers. Next, we analyzed the current conceptions which explain the way the scientific knowledge is constructed and finally we focused on the adaptation criteria when taking into account a new theoretical proposal: the deliberative – pluralist government that leads to the understanding of new relationships among experts, politicians and citizens, and that must be understood as an updated version of the scientific politics, conceiving this as one of the most appropriated tools to guide the scientific and technological investigation. The proposal of the deliberative – pluralist government acknowledges the relevance of the citizenship participation in the construction of the knowledge and it considers the inclusion of a fair and democratic judgment in the decisions making, guided by the idea of reaching a better social welfare.

References

Arksey, Hilary (1998), RSI and the experts, the construction of medical knowledge. University College of London.

Atienza, J. y J. L. Luján (1997), La imagen social de las nuevas tecnologías biológicas en España, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Bernal, J. D. (1979), La ciencia en la historia (Traducción de Eli Gortari), México: Nueva Imagen, 3ra Edición.

Broman, T. (2002), “Introduction: Some Preliminary Considerations on Science and Civil Sciences”. Science and Civil Society. Lynn Nyhart and Thomas Broman (eds). Chicago: Osiris, 1-21.

Bush, V. (1945), Science, The Endless Frontier. A Report to the President by Vannevar Bush, Director of the Office of Scientific Research and Development, United States Government Printing Office, Washington.

COTEC (2004), Percepción social de la ciencia y la tecnología. El sistema español de innovación. Situación en 2004. Madrid: Fundación COTEC.

De Solla Price, D. (1963), Little Science, Big Science. New York: Columbia University Press.

Echeverría, J. (2003), La revolución tecnocientífica. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.

ERAB (2009) “European Research: experts call for a new renaissance”. IP/09/1424. Disponible en: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/1424&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en (25 de mayo de 2010). (25 de mayo de 2010).

Estévez C, Betty (2010), Gobernanza de la ciencia y la tecnología. Fundamentaciones teóricas y aplicaciones prácticas de la participación ciudadana, Tesis doctoral, Dpto. Filosofía, UPV/EHU.

EURAB - European Research Advisory Board (2007). Research and Societal Engagement. Final Report. Disponible en http://ec.europa.eu/research/eurab/pdf/eurab_07_013_june_%202007_en.pdf (noviembre de 2007).

FECYT (2003), Percepción social de la ciencia y la tecnología en España. Madrid.

FECYT (2005), Percepción social de la ciencia y la tecnología en España-2004. Madrid.

FECYT (2007), Percepción social de la ciencia y la tecnología en España-2006. Madrid.

FECYT (2009), Percepción social de la ciencia y la tecnología en España-2008. Madrid.

Fiorino D. (1990), “Citizen Participation and Enviromental Risk: A Survey of Institutional Mechanism”. Science, Technology and Human Values, 15/2, 226-243.

Funtowicz, S. y J. Ravetz (1993), “Science for the post-normal age”. Futures, Septiembre, 739-755.

García Font, J. (2000), Historia de la ciencia. Barcelona: Mra.

Gibbons, M. et al (1997): La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedasdes contemporáneas.Barcelona: Pomares

Guerrero, R. (2002), “La divulgación científica en el siglo XX: de Wells a Gould”. Quark, 26.http://www.prbb.org/quark/26/default.htm (junio de 2009).

Hagendijk, R. P. (2004), “The public understanding of science and public participation in regulated worlds”, Minerva 42, 41-59.

Healey, Peter (2005), Science Technology and Governance in Europe. STAGE, Final Report. http://www.stage-research.net/STAGE/documents/STAGE_Final_Report_ final .pdf (noviembre de 2006).

Heler, M. (2004), Ciencia incierta: la producción social del conocimiento. Buenos Aires: Biblos.

Iranzo J. M. y R. Blanco (1999), Sociología del conocimiento científico. CIS, Universidad Pública de Navarra.

Jasanoff, Sheila (2003), “Technologies of Humility: Citizen Participation in Governing Science”, Minerva, 41, 223-244.

Jasanoff, Sheila (2004), “Science and citizenship: a new synergy”, Science and Public Policy, 31/2: 90-4.

Krohn, R. (1977), “Scientific Ideology and Scientific Process”. En: E. Mendelsohn, P. Weingart y R. Whitley (eds.). The social production of scientific knowledge, Boston: D. Reidel Publishing Company.

Kuhn, T. (1962), The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 2da. edición. Traducción al castellano en FCE: La estructura de las revoluciones científicas, 1970.

Laird, F. (1993), “Participatory Analysis, Democracy, and Technological Decision Making”. Science, Technology, & Human Values, 18/3, 341-361.

Leydesdorff, L. y H. Etzkowitz (1996), “Emergence of a Triple Helix of University-Industry - Government Relations. Report of the conference in Amsterdam, http://users.fmg.uva.nl/lleydesdorff/th1a/ (16 de febrero de 2005).

Leydesdorff, L. y H. Etzkowitz (2000), The dynamics of innovation: from National Systems and ́Mode 2` to a Triple Helix of University-Industry-Government Relations, http://users.fmg.unva.nl/lleydesdorff/rp2000/ (28 de junio de 2003).

López Cerezo, J. A. y M. Cámara Hurtado (2005), “Apropiación social de la ciencia”. En: FECYT,Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España, 33-53.

Luján J. L. y J. A. López Cerezo (2004), “De la promoción a la regulación. El conocimiento científico en las políticas públicas de ciencia y tecnología”. En: J. L. Luján y J. Echeverría (eds.), Gobernar los riesgos. Ciencia y valores en la sociedad del riesgo,Madrid: Biblioteca Nueva.

Mínguez C. (1986), De Ockham a Newton: La formación de la ciencia moderna. Madrid: Cincel.

Mokre, Monika y Sonja Puntscher (2007), From good Governance to Democratic Governance? A policy review of the first wave of European Governance research. Policy Review Series Nº 2. European Commission. ftp://ftp.cordis.europa.eu/pub/citizens/docs/eur22094final_webok.pdf (junio de 2007).

Mulkay, M. (1985), “La ciencia y el contexto social”. En: L. Olivé et al (eds.). La explicación social del conocimiento. México: Universidad Autónoma de México.

Muñoz, E., M. Plaza, D. Santos, J. Espinosa y G. Ponce (2006), “El espacio social de la ciencia y la tecnología: Percepción, comunicación y difusión”. En: J. Sebastián y E. Muñoz (eds.). Radiografía de la investigación pública en España. Madrid: Biblioteca Nueva, 409-456.

Navarro, V. (2004), Historia de la ciencia. Madrid: Colección Austral, Espasa.

Nowotny, Helga (1999), “The place of People in Our Knowledge: Towards local objectivity and socially robust knowledge”, European Review, 7/2, 247-262.

Nowotny, Helga, P. Scott y M. Gibbons (2003), “‘Mode 2’ Revisited: The New Production of Knowledge”, Minerva 41, 179-194.

O’Connor, M. (1999), “Dialogue and debate in a post-normal practice of science: a reflection”, Futures 31, 671-687.

Ordóñez, J. (2003), Ciencia, tecnología e historia. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.

Ordóñez, J. (2004), Historia de la ciencia. Madrid: Colección Austral, Espasa.

Rampton, S. y J. Stauber (2001), Trust us, we’re Experts! How industry manipulates science and gambles with your future. New York: Tarcher/Putnan.

Ravetz, J. (2004), “The post-normal science of precaution”, Futures 36, 347-357.

Sánchez Ron, J. M. (1998), Falsos mitos: ciencia versus tecnología, Madrid: Fundación Repsol.

Sánchez Ron, J. M. (2005), “Edad contemporánea”, en: J. Ordóñez, V. Navarro y J. M. Sánchez Ron (eds.) Historia de la ciencia, 2da Edición, Madrid: Espasa, 427-625.

Shapin, S. (2000), La revolución científica. Una interpretación alternativa. Barcelona: Ediciones Paidos.

Solís, C. (1994), Razones e intereses. La historia de la ciencia después de Kuhn. Barcelona: Ediciones Paidos.

Solís, C. y M. Sellés (2005), Historia de la ciencia. Madrid: Espasa.

Stirling, A. (2006), From Science and Society to Science in Society: Towards a framework for ́Co-operative Research`. Report of a European Commission Workshop. Governance and Scientific Advice Unit of DG RTD, Directorate C2. SPRU.

Weinberg, A. (1961), “Impact of large-scale science on the United States”, Science, 134.

Wynne, B. (1995), “Public Understanding of Science”. En: Sheila Jasanoff et al. (eds.) Handbook of Science and Technology Studies. London: Sage Publications, 361-388.

Ziman, J. (1980), La fuerza del conocimiento. La dimensión científica de la sociedad. Madrid: Alianza Editorial.

Ziman, J. (1998), Real science: what it is, and what it means, Cambridge University Press (¿Qué es la ciencia? Madrid: Cambridge University Press, 2003).

How to Cite
Estévez Cedeño, B., González García, M., & Ursua Lezaun, N. (2010). Experts, politicians and the citizenship in the construction of the tech-scientific knowledge. Some interactions that lead to the understanding of the relationships among science, technology and society. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 2(3), 15–37. https://doi.org/10.22430/21457778.92

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2010-10-20
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo