Management tools within reach: case network of hostels in the Medellín city

Keywords: prospective planning, strategic planning, organizational strategy, hostels, tourism

Abstract

This article describes an organizational intelligence model and multiple strategic and prospective planning tools that can be implemented, at a low cost, in SMEs management; in this particular case, the network of hostels in Medellin, Colombia. The objective is to articulate universities with SMEs, which have generated the development and economic growth of the country in the last decade thanks to their capacity to create new jobs. Finally, the proposed tools were well received by the managers of hostels in the network as a way to improve their competitiveness, service provision, visibility, and permanence in the market.

Author Biographies

Diana Marcela González-Posada, Fundación Universitaria Católica del Norte

Magíster en Educación, Fundación Universitaria Católica del Norte, Medellín- Colombia, dmgonzalez@ucn.edu.co

Nicolás Reyes-Bedoya, Fundación Universitaria Católica del Norte

Magíster en Educación, Fundación Universitaria Católica del Norte, Medellín- Colombia, nreyesb@ucn.edu.co

References

Alcaldía de Medellín. (2016). Anteproyecto, plan de Desarrollo Medellín Cuenta con Vos (2016 - 2019). Recuperado de https://www.medellin.gov.co: https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/pccdesign/SubportaldelCiudadano_2/PlandeDesarrollo_0_17/Publicaciones/Shared%20Content/Documentos/2016/PlandedesarrolloMunicipalConsolidadov229FEB16.pdf

Agudelo, M. B. (2017). Medellín se fortalece en el turismo de salud y bienestar. Recuperado de http://m.elcolombiano.com/antioquia/medellin-se-fortalece-en-el-turismo-de-salud-y-bienestar-CI7857598.

Aliu, A. (2011). Proyección y planificación estratégica en la industria turística: enfoque comparativo y modelo híbrido. Estudios y perspectivas en turismo, 20(6), 1324-1345. Recuperado de http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/15433/1/180722700006.pdf

Arismendi, H. B., Torres, M. E.; Ospina, M. E.; Ramírez, C. A., & Muñoz, D. A. (2017). El turismo urbano como oferta turísticas alternativa en Medellín: comportamientos espaciales de la ciudad como destino turístico. Humanismo y sociedad, 5(1), 8-16. Recuperado de http://fer.uniremington.edu.co/ojs/index.php/RHS/article/view/258/pdf

Astigarraga, E. (2016). Prospectiva estratégica: orígenes, conceptos, clave e introducción a su práctica. Recuperado de http://prospectiva.eu/dokumentuak/Prospectiva_Estrategica_Origen_y_practicas_Eneko_Astigarraga_ICAP_71_2016.pdf

Baena, P. G. (2016). Planeación prospectiva estratégica. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://www.sagres.org.br/artigos/pleneacion.pdf

Beninvore, M. (2017). Medellín se fortalece en el turismo de salud y bienestar. El Colombiano. Recuperado de https://www.elcolombiano.com/antioquia/medellin-se-fortalece-en-el-turismo-de-salud-y-bienestar-CI7857598

Campo, F. M. (2015). Inteligencia organizacional. Recuperado de http://www.estrategiaynegocios.net/opinion/907060-345/inteligencia-organizacional

Castro, E. B., & Sehk, P. R. (2005). El proceso de investigación cualitativa. Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Norma.

Choo, C. W. (1999). La organización Inteligente. México: Oxfrod Unversity press.

COTELCO & Universidad Externado de Colombia. (2018). Visión 2030 del turismo en Colombia. Bogotá: Proyecto Alianza. Recuperado de https://www.uexternado.edu.co/vision-2030-del-turismo-de-colombia/

El Tiempo. (2018). Turismo en Medellín no da descanso para mostrarse como eje económico. Recuperado de https://www.eltiempo.com/colombia/medellin/turismo-en-medellin-no-da-descanso-para-considarse-como-eje-economico-179790

Gobernación de Antioquia. (2016). Ordenanza. Plan Desarrollo «Antioquia Piensa en Grande (2016-2019)». Recuperado de http://www.antioquia.gov.co/images/pdf/ORDENANZA%20PLAN%20DE%20DESARROLLO%20DE%20ANTIOQUIA%202016-2019_FirmaEscaneada.pdf

Goodstein, L. D.; Nolan, T. M., & Pfeiffer, J. W. (1998). Planeación estratégica aplicada. Bogotá: McGraw Hill.

Londoño, D. I., & Jaramillo, I. D. (2010). Las pymes: una mirada a partir de la experiencia académica del MBA. Revista MBA EAFIT, 1, 86-101. Recuperado de http://www.eafit.edu.co/revistas/revistamba/Documents/pymes-mirada-a-partir-experiencia-academica-mba.pdf

Lozano Oviedo, J., & González Campo, C. (2014). Una propuesta para la definición de la inteligencia organizacional. Universidad & Empresa, 16 (26), 155-171. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1872/187232713007.pdf

Ogliastri, E. (2009). Manual de planificación estratégica. Costa Rica: INCAE. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Enrique_Ogliastri/publication/315474831

Osa, G. (2018). Medellín ganó premio como mejor destino turístico de Sudamérica. El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com/colombia/medellin/medellin-gano-premio-como-mejor-destino-turistico-de-sudamerica-174248

Pazmiño, S. T. (2017). Propuesta de un modelo de inteligencia organizacional como apoyo para la toma de decisiones estratégicas. (Tesis de maestría). Recuperado de http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/5873/1/T2440-MAE-Pazmi%C3%B1o-Propuesta.pdf

Porter, M. E. (1996). What Is Strategy? Harvard Business Review. Recuperado de https://hbr.org/1996/11/what-is-strategy

Red de Hostels. (s.f.). Red de Hostels. Recuperado de http://medellinhostels.com.co: http://medellinhostels.com.co/red-de-hostels/1/cod21/

Revista Portafolio. (2018). En una década el turismo crearía 230.000 empleos. Recuperado de https://www.portafolio.co/negocios/en-una-decada-el-turismo-crearia-230-000-empleos-515803

Rivera, H. A., & Malaver, M. N. (2006). La importancia de la prospectiva en la sociedad. Universidad y Empresa, 8(10), 257-270. Recuperado de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/936/837

Rodríguez, Y. (2016). El turismo de Medellín le apuesta a la formalización de los hostales. Recuperado de http://www.elmundo.com: https://www.elmundo.com/portal/noticias/economia/turismo_de_medellin_le_apuesta_a_formalizacion_de_los_hostales.php#.W_i12mhKhPY

Silva, I. E. (2017). Turismo en Medellín cerró con cifras positivas el 2016. Recuperado de http://www.elmundo.com/noticia/Turismo-en-Medell-iacute-n-cerr-oacutecon-cifras-positivas-el-2016/44809

SITUR. (2018). Sistema de Indicadores de Medellín - Antioquia. Recuperado de http://www.situr.gov.co/mains/

Universidad Externado de Colombia. (2017). Retos y propósitos del turismo en Colombia. Recuperado de https://orientacion.universia.net.co: https://orientacion.universia.net.co/universidades/universidad-externado-de-colombia-1/noticias/retos-y-propositos-del-turismo-en-colombia-4149.html

Universidad Externado de Colombia. (2018). Construyendo y planeando el turismo en Colombia. Recuperado de https://www.uexternado.edu.co/construyendo-y-planeando-el-turismo-en-colombia/

Ulloa Benalcázar, M. P. (2017). La toma de decisiones y participación de mercado en ventas del sector asegurador de la ciudad de Ambato provincia de Tungurahua (Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera Ingeniería Financiera).

Vidal, M. F.; Toscano, H. F.; Garzón, M. T.; Ariza, A. A., & Henao, M. N. (2011). Propuesta de indicadores de gestión sostenible para mejorar la competitividad de las pymes turísticas: observaciones de empresarios en una prueba piloto. Turismo y sociedad, 12, 27-46. Recuperado de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/tursoc/article/view/3115/2754

Wall Street Journal. (s.f.). City of the year. Recuperado de http://online.wsj.com/ad/cityoftheyear

How to Cite
González-Posada, D. M., & Reyes-Bedoya, N. (2019). Management tools within reach: case network of hostels in the Medellín city. Revista CEA, 5(9), 113–129. https://doi.org/10.22430/24223182.1261

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-01-30
Section
Articles

Altmetric

Some similar items: