Strategic Communication Based on Marketing at Educational Institutions

Keywords: Institutional communication, public relations, marketing, marketing strategy, higher education institutions

Abstract

The administrative and academic management of educational organizations has made progress in the understanding of certain communicational aspects that produce engagement. This study compares trends in communication practices and marketing strategies used by several private higher education institutions (HEIs) in Medellín, Colombia. For this analysis, we conducted a literature review divided into two stages: first, we used some academic databases; and, second, we analyzed the digital platforms of the institutions studied here. The results indicate that these organizations require communication skills that enable them to have a close contact with their audience and break the barriers of distance. Therefore, they should develop marketing strategies connected to their organizational plans for adequate decision-making. We conclude that their marketing communication actions should be more strategic and stress differentiating factors in their academic programs. Likewise, their programs should be adjusted to the needs of the productive sector and society in order to be competitive.

Author Biographies

Nancy Grajales-Montoya, Universidad de San Buenaventura

Magister en Gestión de las organizaciones, Universidad de San Buenaventura
Medellín-Colombia, nancy.grajales@usbmed.edu.co

Ledy Gómez-Bayona, Universidad de San Buenaventura

PhD en Administración, Universidad de San Buenaventura,
Medellín-Colombia, ledy.gomez@usbmed.edu.co

Bladimir Coronado-Ríos, Universidad de San Buenaventura

Magister en Gestión de las Organizaciones, Universidad Cooperativa de Colombia,
Medellín-Colombia, bladimir.coronado@campusucc.edu.co

References

Aguilera Montoya, M.; Farias Batlle, P.; Baraybar Fernández, A. (2010). La comunicación universitaria. Modelos, tendencias y herramientas para una nueva relación con sus públicos. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación y Tecnologías Emergentes, v. 8, n. 2, 90-124. https://doi.org/10.7195/ri14.v8i2.248

Álvarez-Álvarez, C. (2017). ¿Qué me ofrecen las páginas web de los centros educativos? estudio exploratorio en Cantabria (España). REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 15, n. 3, 49-63. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.003

Ayman, U.; Kaya, A. K.; Kuruç, Ü. K. (2020). The Impact of Digital Communication and PR Models on the Sustainability of Higher Education during Crises. Sustainability, v. 12, n. 20, 8295. https://doi.org/10.3390/su12208295

Baños González, M.; Ramírez Perdiguero, F. J. (2004). Análisis de la competencia en las páginas web de las Universidades. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación y Tecnologías Emergentes, v. 2, n. 1, 87-97. https://doi.org/10.7195/ri14.v2i1.448

Belonovskaya, I. D.; Matvievskaya, E. G.; Saitbaeva, E. R.; Ksenofontova, A. N.; Usmanov, S. M.; Zatsepina, M. B.; Bakshaeva, E. V. (2020). Digital Communication in Educational Process: Development Trends and New Opportunities. Online Journal of Communication and Media Technologies, v. 10, n. 2, e202008. https://doi.org/10.29333/ojcmt/7928

Carmelo García, M. (2007). Marketing universitario: conceptos y herramientas de marketing aplicadas a la educación superior en España (Tesis de grado). http://hdl.handle.net/10486/2392

Castro López, J.; Celeste, P.; García Abad, L. (2005). Comunica: lecturas de comunicación organizacional. Netbiblo.

Castro, A. (2016). Manual práctico de comunicación organizacional. Editorial Verbum.

Chan, S. J.; Lin, J. W. (2016). Aiming for Better Employment: A Holistic Analysis from Admission to Labour Market. Journal of Higher Education Policy and Management, v. 38, n. 3, 282-296. https://doi.org/10.1080/1360080X.2016.1174405

Contreras Gómez, M. C. P. (2013). Mercadeo en educación: elementos para una propuesta pertinente (Tesis de Maestría). http://hdl.handle.net/10819/2751

Díaz-Cuesta Galián, J.; Gaona Pisonero, C. (2014). Creatividad e innovación en el espacio universitario. Asociación Cultural y Científica Iberoamerican.

Doña Toledo, L.; Luque Martínez, T. (2017). Relación entre marketing y universidad. Revisión teórica y propuesta de un modelo teórico y de marketing 3.0. Revista de Estudios Empresariales. Segunda Época, n. 2, 2-27. https://doi.org/10.17561/ree.v0i1.3189

Duche Pérez, A. B.; Gutiérrez Aguilar, O. A.; Paredes Quispe, F. M. (2019). Satisfacción laboral y compromiso institucional en docentes universitarios peruanos. Revista Conrado, v. 15, n. 70, 15-24. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1099

Fajardo, G. C.; Nivia, A. M. (2016). Relaciones públicas y comunicación organizacional: ejes de la comunicación «guía de conceptos y saberes». Fundación Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.

Fernández-Huerga, E. (2019). The labour demand of firms: an alternative conception based on the capabilities approach. Cambridge Journal of Economics, v. 43, n. 1, 37-60. https://doi.org/10.1093/cje/bey013

Fondevila Gascón, J. F.; Carreras Alcalde, M.; Olmo Arriaga, J. L. (2012). Impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en la elección de universidad: el caso de internet y las redes sociales. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, n. 39. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.39.378

Fondevila Gascón, J. F.; Del Olmo Arriaga, J. L.; Sierra Sánchez, J. (2011). Universidades privadas, ¿un subsistema diferente?: cómo desarrollan los estudiantes sus preferencias hacia la universidad. Vivat Academia, n. 114, 277-310. https://doi.org/10.15178/va.2011.114.277-310

Franco Restrepo, J. G.; Arrubla Zapata, J. P. (2011). Marketing en universidades. Descripción, análisis y propuestas. En Memorias del XVI Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. Ciudad de México, México. http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xvi/docs/14O.pdf

Gómez-Bayona, L. T.; Moreno López, G. A. (2018) El capital relacional y la gestión académica conectados desde la economía. Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, v. 34, 239-269. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23937

Gómez-Bayona, L.; Moreno-López, G.; Machuca-Villegas, L. (2020). La gamificación en mercadeo educativo como estrategia de gestión en las universidades acreditadas. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, n. E34, 336-349. https://www.researchgate.net/publication/344613385_La_gamificacion_en_mercadeo_educativo_como_estrategia_de_gestion_en_las_universidades_acreditadas

Gómez-Bayona, L.; Arrubla-Zapata, J. P. (2020). Evolución del mercadeo en el sector universitario. Revista Venezolana de Gerencia, v. 25, n. 89, 159-173. https://doi.org/10.37960/revista.v25i89.31388

Haldane, J. (2015). Los estudiantes en el corazón de la formación universitaria. En J. Mora (Coord.), Reputación de Universidades (15-23). Ediciones Universidad de Navarra.

Hamid, S. A. (2016). Positive and negative perceptions on school marketing: A case study of three types of school in England. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, v. 6, n. 11, 224-232. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v6-i11/2387

Hassan, Y.; Martín Fernández, F. J.; Iazza, G. (2004). Diseño web centrado en el usuario: usabilidad y arquitectura de la información. Hipertext.net, n. 2. https://raco.cat/index.php/Hipertext/article/view/57783

Hilera, J. R.; Fernández, L.; Suárez, E.; Vilar, E. T. (2013). Evaluación de la accesibilidad de páginas web de universidades españolas y extranjeras incluidas en rankings universitarios internacionales. Revista Española de Documentación Científica, v. 36, n. 1. https://doi.org/10.3989/redc.2013.1.913

Iskhakova, L.; Hoffmann, S.; Hilbert, A. (2017). Alumni loyalty: Systematic Literature Review. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, v. 29, n. 3, 274-316. https://doi.org/10.1080/10495142.2017.1326352

James, C.; Crawford, M.; Oplatka, I. (2019). An Affective Paradigm for Educational Leadership Theory and Practice: Connecting Affect, Actions, Power and Influence. International Journal of Leadership in Education, v. 22, n. 5, 617-628. https://doi.org/10.1080/13603124.2018.1481536

Khoshtaria, T.; Datuashvili, D.; Matin, A. (2020). The impact of brand equity dimensions on university reputation: an empirical study of Georgian higher education. Journal of Marketing for Higher Education, v. 30, n. 2, 239-255. https://doi.org/10.1080/08841241.2020.1725955

Kotler, P.; Keller, K. L. (2012). Dirección de marketing (14a ed.). Pearson Educación.

Kureshi, S.; Thomas, S. (2020). Testing the Influence of Message Framing, Donation Magnitude, and Product Category in a cause-related Marketing Context. Journal of Marketing Communications, v. 26, n. 3, 268-289. https://doi.org/10.1080/13527266.2018.1528475

Laboratorio de Cibermetría del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (2018). Ranking web of Universities. https://www.webometrics.info/es

Li, D.; Gallarza Granizo, M.; Fayos Gardó, T. (2016). The Value Trade-Off in Higher Education Service: A Qualitative Intercultural Approach to Students’ Perceptions. Intangible Capital, v. 12, n. 4, 855-880. http://dx.doi.org/10.3926/ic.706

Llorente Alonso, C. (2017). Marketing educativo: captación y fidelización de alumnos. ESIC Editorial.

Manes, J. M. (2004). Marketing para instituciones educativas: guía para planificar la captación y retención de alumnos. Ediciones Granica.

Marcano Aular, Y.; Fernandez, G.; Perez, D. (2009). Diagnóstico de la Mezcla de Promoción de los Programas de Posgrado en las Universidades Públicas del Estado Falcón. Revista Venezolana de Gerencia, v. 14, n. 47, 428-444. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/10542

Martín-Santana, J. D.; Olarte, C.; Reinares-Lara, E.; Reinares-Lara, P.; Samino-García, R. (2019). Gestión de la comunicación: un enfoque integral. ESIC Editorial.

Melchiorre, M. M.; Johnson, S. A. (2017). Finding New Ways to Reach Older Students: Creating a Social Media Marketing Plan for Professional and Continuing Higher Education Programs. The Journal of Continuing Higher Education, v. 65, n. 2, 73-81. https://doi.org/10.1080/07377363.2017.1320178

Montoya-Robles, M. J. (2018). Comunicación organizacional: revisión de su concepto y prácticas de algunos autores mexicanos. Razón y Palabra, v. 22, n. 1_100, 778-795. http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1134

Olvera-Lobo, M. D.; Aguilar-Soto, M. (2011). Los sitios web académicos con información de postgrado: herramientas para su evaluación. Investigación bibliotecológica, v. 25, n. 53, 31-57. http://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2011.53.27468

Oplatka, I. (2017). Principal Workload: Components, Determinants and Coping Strategies in an Era of Standardization and Accountability. Journal of Educational Administration, v. 55, n. 5, 552-568. https://doi.org/10.1108/JEA-06-2016-0071

Oplatka, I. (2018). Understanding Emotion in Educational and Service Organizations Through Semi-Structured Interviews: Some Conceptual and Practical Insights. The Qualitative Report, v. 23, n. 6, 1347-1363. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss6/6

Oplatka, I.; Hemsley‐Brown, J. (2007). The incorporation of market orientation in the school culture: An essential aspect of school marketing. International Journal of Educational Management, v. 21, n. 4, 292-305. https://doi.org/10.1108/09513540710749519

Oplatka, I.; Hemsley-Brown, J. (2012). The Research on School Marketing: Current Issues and Future Directions - An updated version. En J. Hemsley-Brown & I. Oplatka (Eds.), The Management and Leadership of Educational Marketing: Research, Practice and Applications (Advances in Educational Administration, v. 15) (3-35). Emerald Group Publishing. https://doi.org/10.1108/S1479-3660(2012)0000015003

Ospina Díaz, M. R.; Sanabria Rangel, P. E. (2010). Un enfoque de mercadeo de servicios educativos para la gestión de las organizaciones de educación superior en Colombia: el modelo migme. Revista Facultad de Ciencias Económicas, v. 18, n. 2, 107-136. https://doi.org/10.18359/rfce.2275

Papic Domínguez, K. (2019). Los tipos de comunicación organizacional interna en establecimientos educacionales municipalizados en Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, v. 10, n. 1, 63-83. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2881

Pilco Mosquera, W. E. (2017). Estrategias de marketing universitario en el fortalecimiento y posicionamiento de la calidad educativa de las universidades públicas y su implicancia en el desarrollo sustentable y sostenible de la sociedad ecuatoriana (Tesis de grado). https://hdl.handle.net/20.500.12672/6494

Poole, S. M. (2017). Developing Relationships with School Customers: The Role of Market Orientation. International Journal of Educational Management, v. 31, n. 7, 1054-1068. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2016-0171

Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Editorial Panapo.

Sosa Tota, A. S.; Useche Aguirre, M. C. (2017). Marketing digital en universidades privadas en el estado Zulia. Poliantea, v. 13, n. 24, 5-26 https://journal.poligran.edu.co/index.php/poliantea/article/view/1001

Stachowski, C. A. (2011). Educational Marketing: A Review and Implications for Supporting Practice in Tertiary Education. Educational Management Administration & Leadership, v. 39, n. 2, 186-204. https://doi.org/10.1177%2F1741143210390056

Tranfield, D.; Denyer, D.; Smart, P. (2003). Towards a Methodology for Developing Evidence-Informed Management Knowledge by Means of Systematic Review. British Journal of Management, v. 14, n. 3, 207-222. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375

Uribe Saavedra, F.; Rialp Criado, J.; Llonch Andreu, J. (2013). El uso de las redes sociales digitales como herramienta de marketing en el desempeño empresarial. Cuadernos de Administración, v. 26, n. 47, 205-231. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/7105

Vallet Bellmunt, T.; Frasquet Deltoro, M. (2005). Auge y declive del marketing-mix. Evolución y debate sobre el concepto. Esic Market, n. 121, 141-167. https://www.esic.edu/editorial/editorial_revista_esic_contenidos.php?id=126&lm=e

Von Sprecher, R. H; Boito, M. E. (2010). Comunicación y trabajo social. Editorial Brujas.

World Wide Web Consortium. (2009). Pautas de accesibilidad para el contenido web (WCAG) 2.0. http://www.sidar.org/traducciones/wcag20/es/

Zapata, E. (2000). Mercadeo educativo. ¿cómo promover la oferta de instituciones y programas? Revista Colombiana de Marketing, v. 1, n. 1, 484-504.

How to Cite
Grajales-Montoya, N., Gómez-Bayona, L., & Coronado-Ríos, B. (2021). Strategic Communication Based on Marketing at Educational Institutions. Revista CEA, 7(13), e-1684. https://doi.org/10.22430/24223182.1684

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2021-01-30
Section
Research Papers

Altmetric

Crossref Cited-by logo