The situation of women in science and technology: Power relationships at a public academic institution with university autonomy

Keywords: Science and gender, technology and gender, power relationships, gender stereotypes, gender roles, university autonomy, women, science in Bolivia

Abstract

This article analyzes the reality of women in scientific careers at the Faculty of Science and Technology (FCyT) of Universidad Mayor de San Simón (UMSS) in Cochabamba, Bolivia. Two decisive factors come together in this context.

On one hand, the historical disadvantage of women in science and technology results in difficult access and reduced participation in the field. On the other hand, the complex political situation in the Faculty is dominated by men, power struggles and partisanship caused by the distortion of the principles of autonomy and the corruption of university co-governance over time. Therefore, adopting a mixed-methods approach, this article outlines an overall view of the lives of female scientists at the FcyT and reveals an especially disadvantageous circumstance that brings together two widely-discussed problems in gender debate so far: In addition to being a minority, these women live in a highly politized environment built by men, where their political participation is basically nullified and their power invalidated.

References

Aguilar-Agramont, R. (2015). Es necesario repensar la autonomía universitaria. Periódico La Razón. Recuperado de http://www.la-razon.com/suplementos/animal_politico/urgente-repensar-autonomia-universitaria_0_2322367803.html

Bagilhole, B. (2016). An analysis of male cultural hegemony in senior management in UK Academia. Investigaciones Feministas. Revista Cietífica Complutense. https://doi.org/10.5209/infe.53778

Bender, G. (2004). Equidad de género en ciencia y tecnología en América Latina : Unesco, 41.

Blackmore, J. (2014). Wasting talent? Gender and the problematics of academic disenchantment and disengagement with leadership. Higher Education Research & Development, 33(1), 86–99. https://doi.org/10.1080/07294360.2013.864616

Castaño, C. (2016). La nueva gestión pública y las políticas de igualdad de género en las universidades. Investigaciones Feministas. Revista Científica Complutense. https://doi.org/10.5209/INFE.54566

CEUB. (2005). Estatuto Orgánico del Sistema de la Universidad Boliviana.

Coordinadora de la Mujer, OXFAM, Conexión, A. e I. (2016). La situación de las mujeres en Bolivia. Encuesta nacional de discriminación y exclusión social. (Vol. 19). Programa de Investigación Estratégica en Bolivia.

Escribano, J. J. G., & Balibrea, L. F. (1999). Mujeres, hombres y participación política. Buscando las diferencias. Reis, 307–329.

Franzway, S., Sharp, R., Mills, J. E., & Gill, J. (2009). Engineering Ignorance : The Problem of Gender. Equity in Engineering, 30(1), 89–106.

González, M., & Pérez, E. (2002). Ciencia, Tecnología y Género. Recuperado de http://www.oei.es/historico/revistactsi/numero2/varios2.htm

Gutiérrez, R., & Galcerán, M. (2017). Feminizar la política. Recuperado de http://ctxt.es/es/20170809/Culturas/14083/CTXT-feminismo-politica-primarias-poder-cuotas-nuria-alabao.htm

Hastie Falkiner, J. N. (2015). La autonomía universitaria : ¿al servicio de las transformaciones sociales?, Revistas Bolivianas, 83–100. Recuperado de http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0040-29152015000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Millett, K. (1990). Sexual Politics. Revistas Bolivianas. https://archive.org/stream/KateMillettSexualPolitics/Kate%20Millett--Sexual%20Politics_djvu.txt

Rowlands, J. (2017). The domestic labour of academic governance and the loss of academic voice academic voice. Gender and Education, 0(0), 1–18.

Sagebiel, F. (2016). Gendered organisational cultures in German academic engineering. Investigaciones Feministas. Revista Científica Complutense. Recuperado de https://doi.org/10.5209/INFE.53797

Salinas, E. J. (2013). ¿Igualdad de oportunidades en la Universidad Mayor de San Simón?: una mirada desde el género. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 6(2).

Sánchez, S. F. (2006). Mujer y poder político. La desigualdad como norma. Aposta: Revista de Ciencias Sociales, (25), 1.

UMSS. (2014). Plan de Desarrollo UMSS 2014-2019. Cochabamba, Bolivia.

UMSS. (2013). Universidad en cifras 2013.Cochabamba, Bolivia.

UMSS. (2015). Universidad en cifras 2015. Cochabamba, Bolivia.

Velarde, A. (2015). La autonomía universitaria ha sido destruida. Periódico La Razón. Recuperado de http://www.la-razon.com/index.php?_url=/suplementos/animal_politico/autonomia-universitaria-destruida_0_2318168228.html

How to Cite
Carrasco Mercado, G. J. (2018). The situation of women in science and technology: Power relationships at a public academic institution with university autonomy. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 10(19), 45–58. https://doi.org/10.22430/21457778.1015

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2018-07-20
Section
Articles

Altmetric

Some similar items: