Arts venture creation at the Autonomous University of Chihuahua-Mexico
Abstract
This educational intervention was carried out in the Arts Faculty of the Autonomous University of Chihuahua to provide training in entrepreneurship to undergraduate students and alumni from the bachelor programs in arts. Their careers present low occupational prestige due to the context of the city of Chihuahua and the conditions of study programs that prepare them for an environment that does not hire young people, such as government agencies for culture and arts education. Based on the analysis of surveys, specialized literature, the contents of study programs and direct observation, an online course was created to help students and graduates learn about administration, marketing, and human capital by themselves. Due to its minimal impact, face-to-face courses were implemented so students could develop business projects and, subsequently, access soft credits. The need to create productive projects since undergraduate stages is an imminent result of government policies aimed at self-employment, recurrent economic crises, and the reduction in quality jobs.
References
Ardenghi, V. (2 de junio de 2010). Aportes para pensar la relación entre trabajo, campo artístico y trayectorias de jóvenes graduados de Bellas Artes. Obtenido de fes-sociologia.com: http://www.fes-sociologia.com/x-congreso-espanol-de-sociologia/congress/10/
Bernal, M. (2015). Abandono de los estudiantes en los MOOC. Máster Interuniversitario en Tecnología Educativa: E-Learning y Gestión del Conocimiento.
CAESA. (s.f.). Caesa. Obtenido de http://caesa-artes.org/final/wp-content/uploads/2015/06/Manual-para-la-Autoevaluación-con-fines-de-Acreditación-CAESA-2012.pdf
CIIES. (2016). Obtenido de http://www.ciees.edu.mx
CONACULTA. (2010). www.sic.conaculta.gob.mx. Obtenido de http://sic.conaculta.gob.mx/encuesta/encuesta.zip
CONACULTA. (2010). www.sic.conaculta.gob.mx.Obtenido de http://sic.conaculta.gob.mx/encuesta/encuesta.zip
COPAES. (2016). Copaes. Obtenido de http://www.copaes.org
FONCA. (2010). Obtenido de http://goo.gl/Oa9WKZ
IMCO. (s.f.). IMCO. Obtenido de http://imco.org.mx/home/
Florida, R. (2002). The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic.
Florida, R. (2014). The creative class and economic development. Economic Development Quarterly, 28(3), 196-205.
Fundación ProEmpleo Productivo A. C. (s. f.). Taller emprende. Plan de negocios, taller emprende, 184. Ciudad de México: fusión alterna. Recuperado de www.proempleo.org.mx
Gabe, T., Florida, R., & Mellander, C. (2012). The Creative Class and the crisis. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, rss012.
INEGI. (2012). inegi.org.mx. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/proyectos/cn/cultura/default.aspx
INEGI. (2015). www.inegi.org.mx. Recuperado de Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares.
Instituto Nacional del Emprendedor. (2016). INADEM. Obtenido de https://www.inadem.gob.mx/
Islas, O. (2015). Cifras sobre jóvenes y redes sociales en México. Entretextos, 7, 19.
Juárez, d. e. (2017). http://www.desarrolloeconomico.org. Obtenido de http://www.desarrolloeconomico.org
Liñán, F., Fernández-Serrano, J., & Romero, I. (2013). Necessity and opportunity entrepreneurship: The mediating effect of culture. Revista de Economía Mundial, 33.
Unidas, O. d. (2016). UN. Obtenido de http://www.un.org/es/documents/udhr/
Ordaz-Monge, L. M., & Herrera-Torres, L. (2016). Formación de los docentes de educación artística en educación primaria del municipio de Chihuahua (México). México.
OECD. (2015). Messuring well-being in the Mexican States. Paris: OECD publishing.
Ordónez, G. (2016). El Estado de bienestar en las democracias occidentales: lecciones para analizar el caso mexicano. Región y Sociedad, 14(24).
Organización de las Naciones Unidad. (2016). UN. Obtenido de UN.org: http://www.un.org/es/documents/udhr/
Partido Acción Nacional. (2016). Javier Corral. Obtenido de http://www.javiercorral.org/
Photogenia. (s.f.). youtube. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=1N-ZDIyIrFM&feature=youtu.be
Quartesan, A., Romis, M., & Lanzafame, F. (2007). Las industrias culturales en América Latina y el Caribe: desafíos y oportunidades. Inter-American Development Bank.
Rodríguez, A. R. (2013). Análisis de la oferta educativa de las Instituciones de Educación Superior de CD. Cuauhtémoc Chihuahua y las necesidades del sector productivo. Visión Educativa IUNAES, 7(15), 21-35.
Ruíz-Navarro, J., & Martínez-Fierro, S. (2010). La tecnología y la innovación como base de creatividad de las empresas culturales. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 19(2), 99-110.
Secretaría de Hacienda y Crédito Púbico. (2016). Obtenido de http://ppef.hacienda.gob.mx: http://ppef.hacienda.gob.mx/work/models/PPEF2017/paquete/egresos/Proyecto_Decreto.pdf
UACH. (2013). www.uach.mx. Recuperado de http://egresados.uach.mx/sessions/new
UACH. (s.f.). Facutad de Artes UACH. Recuperado de http://www.fa.uach.mx/
Vallejos, Y. A. (2008). Forma de hacer un diagnóstico en la investigación científica. Perspectiva holística. Teoría y praxis investigativa, 3(2), 11-22.
Zallo, R. (2016). Capitalismo cognitivo. De los parques culturales a las factorías creativas y tecnoculturales. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, (103), 64-73.