Strategies for the Implementation of a Digital Writing Center in Secondary Education

Keywords: Digital writing center, secondary education, virtual education, academic writing

Abstract

This article aims to reflect on the strategies for implementing a digital writing center in secondary education, taking into account that this is not a space for correction, but for training better writers. A case study is developed in two educational institutions, one public and one private. Its scope is exploratory and descriptive, due to the fact that this type of experience is not known in Colombian secondary education. From theoretical and practical relationships, the mechanisms of participation and interaction for students, teachers and teachers/tutors are described, but in the process, both the didactic approach and the technological and human resources of the educational institution must be considered.

References

Álvarez, G., Bassa, L. & González López Ledesma, A. (2018). Escritura colaborativa en entornos de formación virtual de una asignatura universitaria sobre Tecnología Educativa. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (27), 179-202. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i27.2562

Agudo, S., Cabrera, E., Chavarro, N., Ruiz, M. & Jurado Valencia, F. (1999). Interacción y competencia comunicativa: experiencias sobre lectura y escritura en la escuela. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/1409/3/02CAPI01.pdf

Bautista Ríos, A. & Morales Osorio, G. (2015). Buenas prácticas y retos de una comunidad para la construcción del aprendizaje: experiencias del Centro de Español de la Universidad de los Andes. En E. Escallón Largacha y A. Forero Gómez (Comps.), Aprender a escribir en la universidad (pp. 175-184). Bogotá: Universidad de los Andes.

Bustos Sánchez, A. (2017). Leer y escribir para aprender en la era digital: la escritura interactiva en la educación superior. En S. Espino Datsira y C. Barrón Tirado (Coords), La lectura y la escritura en la educación en México. Aproximaciones teóricas, experiencias aplicadas y perspectivas de futuro (pp. 167-194). México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Cabero Almenara, J. C. & Llorente Cejudo, M. (2008). La alfabetización digital de los alumnos. Competencias digitales para el siglo XXI. Revista portuguesa de pedagogía, 42(2), 7-28. http://dx.doi.org/10.14195/1647-8614_42-2_1

Calle Álvarez, G. Y. & Sánchez Castro J. A. (2017). Influencia de los entornos personales de aprendizaje en las habilidades metacognitivas asociadas a la escritura digital. Entramado, 13(1), 128-146. http://dx.doi.org/10.18041/entramado.2017v13n1.25141

Carlino, P. (2002). Enseñar a escribir en todas las materias: cómo hacerlo en la universidad. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/146.pdf

Carlino, P. (2005). Representaciones sobre la escritura y formas de enseñarla en universidades de América del Norte. Revista de educación, (336), 143-168. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/130.pdf

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14025774003.pdf

Eckard, S. & Stroudsburg, E. (2013). Facebook as a Tool for Both Writing Centers and Academic Classrooms. EAPSU Online: A Journal of Critical and Creative Work, 10, 102-114. Retrieved from http://eapsu.org/resources/Documents/EAPSU%20Online%20-%20Volume%20Ten.pdf

Eleftheriou, M. (2011). An exploratory study of a middle eastern writing center: The perceptions of tutors and tutees (Tesis de doctorado). Recuperado de https://lra.le.ac.uk/bitstream/2381/10263/1/2011eleftherioumedd.pdf

Fujioka, M. (2011) U.S. writing center theory and practice: implications for writing centers in Japanese universities. Kinki University Center for Liberal Arts and Foreign Languages Education Journal, 2(1), 205-224.

Galegher, J. & Kraut, R. E. (1994). Computer-mediated communication for intellectual teamwork: An experiment in group writing. Information systems research, 5(2), 110-138. https://doi.org/10.1287/isre.5.2.110

Harbord, J. (2010). Writing in Central and Eastern Europe: Stakeholders and directions in initiating change. Across the Disciplines, 7. Recuperado de http://wac.colostate.edu/atd/articles/harbord2010.cfm

Harris, M. (1982). Tutoring Writing: A Sourcebook for Writing Labs. Glenview, IL: Scott, Foresman and Company.

Hays, G. (2010). Learners helping learners in an EFL writing center. In A. M. Stoke (Ed.), JALT2009 Conference Proceedings. Tokyo: JALT. Recuperado de http://jalt-publications.org/archive/proceedings/2009/E013.pdf

Kail, H. & Gillespie, P. (2003). Peer Tutoring Theory and Practice: An Importable Model? Proceedings of the European Association for Teachers of Academic Writing Second Conference [CD Rom]. Budapest: IWCA Press.

Lara Negrette, L. P. (2015). Introducción a las tutorías. En E. Escallón Largacha, y A. Forero Gómez (Comps.), Aprender a escribir en la universidad (pp. 117-120). Bogotá: Universidad de los Andes.

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.

López Gil, K. S. (2015). Tutorías virtuales: retos y oportunidades en los centros de escritura de América Latina. En V. Molina Natera (Ed.), Panorama de los centros y programas de escritura en Latinoamérica (pp. 199-216). Cali: Pontificia Universidad Javeriana.

Olson, G. A. & Smith, J. B. (1984). Establishing a writing center in the high school. Journal of Teaching Writing, 3(1), 53-62. Recuperado de https://journals.iupui.edu/index.php/teachingwriting/article/viewFile/696/670

Pérez de Cabrera, L. B. (2015). Centro de escritura en la Escuela de Idiomas de la Universidad Don Bosco. Diálogos (13), 33-40. https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i13.2198

Pineda Repizzo, A. F. (2015). Una cultura de la tutoría: Fundamentación de un sistema de tutorías desde el programa Taller de Lenguaje de la FUAC. En V. Molina Natera (Ed.), Panorama de los centros y programas de escritura en Latinoamérica (pp. 141-152). Cali: Pontificia Universidad Javeriana.

Retsch, M. (2004). Das Schreibzentrum. In Zeitschrift der Pädagogischen Hochschule Freiburg. Retrieved from https://www.ph-freiburg.de/fileadmin/dateien/zentral/webdoks/presse/phfr/ph_fr_04_2.pdf

Roldán Morales, C. A. & Arenas Hernández, K. A. (2016). Características de las tutorías del Centro de Lectura y Escritura de la Universidad Autónoma de Occidente: ¿Qué muestran los registros de atención? Revista Grafía, 13(1), 100-114. https://doi.org/10.26564/16926250.658

Santa, T. (2009). Writing Center Tutor Training: What Is Transferable across Academic Cultures? Zeitschrift Schreiben, 22(7), 1-6. Recuperado de http://zeitschrift-schreiben.eu/globalassets/zeitschrift-schreiben.eu/2009/santa_tutor_training.pdf

Stueart, K. C. (2012). A Proposal for a Writing Center and a Peer Tutor Training Course at Fayetteville High School (Tesis de Maestría). Universidad de Arkansas, Estados Unidos.

Tan, B. H. (2011). Innovating writing centers and online writing labs outside North America. The Asian EFL Journal Quarterly, 13(2), 390-417. Retrieved from http://70.40.196.162/PDF/June_2011.pdf#page=390

Thompson, I. & Mackiewicz, J. (2014). Questioning in Writing Center Conferences. The Writing Center Journal, 33(2) 37-70. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/2743/1fb428ce8c8f77b9c2031feb65bd3b7bbcbc.pdf

Uribe Zapata, A., Ramírez Salazar, D. A. & Henao Álvarez, O. (2017). Exploración de un ejercicio de escritura colaborativa en línea de un grupo de estudiantes de básica primaria. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 29-41. http://dx.doi.org/10.22507/rli.v14n1a2.

Waller, S. C. (2002). A Brief History of University Writing Centers: Variety and Diversity. New Foundations. Retrieved from http://www.newfoundations.com/History/WritingCtr.html

Werner, C. L. (2013). Constructing Student Learning through Faculty Development: Writing Experts, Writing Centers, and Faculty Resources. CEA Forum, 42(2), 79-92. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1018288.pdf

Yacuzzi, E. (2005). El estudio de caso como metodología de investigación: teoría, mecanismos causales, validación. Recuperado de https://www.econstor.eu/bitstream/10419/84390/1/496805126.pdf

Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods. Beverly Hills, CA: Sage Publishing.

How to Cite
Calle-Álvarez, G. Y. (2019). Strategies for the Implementation of a Digital Writing Center in Secondary Education. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(21), 311–336. https://doi.org/10.22430/21457778.1297

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-07-30
Section
Reflection Articles

Altmetric