Interaction and Gamification: Teaching Philosophy at the Universidad de Pamplona

Keywords: e-learning, didactics in philosophy, vocational education, gamification, educational resources

Abstract

Teaching philosophy during the pandemic was a challenge from a pedagogical perspective, as it required those involved in the educational process to overcome the digital divide. Now, it is crucial, following De Sousa Santos, to look at the lessons the virus taught us in this regard, and that is the primary purpose of this paper. Particularly, we reflect on the role of gamification as a pedagogical tool in the teaching of philosophy at the Universidad de Pamplona in Colombia. Based on our analysis, it is argued that teaching philosophy amid the health crisis caused by the SARS-CoV-2 virus mainly posed a didactic and pedagogical challenge. This challenge, indeed, highlighted the need for interactivity and the instruction of the different philosophy courses in a synchronous format via an online learning platform. Another challenge identified here was incorporating gamification into the teaching practices and evaluation processes in e-learning environments. In conclusion, the Universidad de Pamplona has been implementing synchronous and asynchronous remote activities through its virtual learning environment to encourage learning to know, learning to do, learning to live together, and learning to be.

Author Biographies

Campo Elías Flórez-Pabón, Universidad de Pamplona

Research professor, Department of Philosophy, Universidad de Pamplona, Conquiro Research Group, Pamplona, Colombia. Email: ceflorez@unipamplona.edu.co

Oscar Javier Cabeza-Herrera, Universidad de Pamplona

Research professor, Department of Philosophy, Universidad de Pamplona, Conquiro Research Group, Pamplona, Colombia. Email: oscarjc@unipamplona.edu.co

Alejandro Oses-Gil, Universidad de Pamplona

Research professor, Department of Philosophy, Universidad de Pamplona, Conquiro Research Group, Pamplona, Colombia. Email: alejandro.oses@unipamplona.edu.co

References

Acevedo Rincón, J. P., y Flórez Pabón, C. E. (2019a). Lesson Study en filosofía: posibilidades y desafíos para la formación de profesores. En J. G. Díaz Bernal, y O. O. Espinel Bernal (comps.), Fragmentos: leer, traducir, dialogar (pp. 75-94). Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/7487/1/Libro_Fragmentos.%20Leer%2c%20traducir%2c%20dialogar_2019.pdf

Acevedo-Rincón, J. P., y Flórez-Pabón, C. E. (2019b). TelEduc: A virtual learning environment for teaching and learning at the University of Campinas, Brazil. Journal of Physics: Conference Series, 1161, 012023. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1161/1/012023

Acevedo-Rincón, J. P., y Flórez Pabón, C. E. (2022). Children’s lives in times of pandemic: experiences from Colombia. Children's Geographies, 20(4), 404-411. https://doi.org/10.1080/14733285.2022.2078655

Adell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (7), a007. https://doi.org/10.21556/edutec.1997.7.570

Agamben, G., Zizek, S., Nancy, J. L., Berardi, F. B., López Petit, S., Butler, J., Badiou, A., Harvey, D., Han, B.-C., Zibechi, R., Galindo, M., Gabriel, M., Yañez González, G., Manrique, P., y Preciado, P. B. (2020). Sopa de Wuhan. ASPO.

Cabeza Herrera, Ó. J., y Velazco Carrillo, Z. A. (2011). Mirada desde los estudios culturales CTS a la educación y desarrollo humano en el marco del centenario del Departamento Norte de Santander. Revista Temas, (5), 161-172. https://doi.org/10.15332/rt.v0i5.692

Castells, M. (1997). An introduction to the information age. City, 2(7), 6-16. https://doi.org/10.1080/13604819708900050

Córdoba Castrillón, M. M., López Murillo, E. E., Ospina Moreno, J., y Polo, J. A. (2017). Estudiantes de la básica y media con respecto al uso de las TIC como herramientas de apoyo a su aprendizaje. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 9(16), 113-125. https://doi.org/10.22430/21457778.178

Dávila-Rodríguez, L. P. (2020). Apropiación social del conocimiento científico y tecnológico. Un legado de sentidos. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 12(22), 127-147. https://doi.org/10.22430/21457778.1522

Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón Quero, M., Savané, M.-A., Singh., K., Stavenhagen, R., Suhr., M. W., y Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Ediciones UNESCO.

De Sousa Santos, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. https://www.clacso.org/la-cruel-pedagogia-del-virus/

Erhel, S., y Jamet, E. (2013). Digital game-based learning: Impact of instructions and feedback on motivation and learning effectiveness. Computers & Education, 67, 156-167. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.02.019

Flórez Pabón, C. E. (2019). Faría: marxismo y comunismo. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 40(121), 17-30. https://doi.org/10.15332/25005375.5468

Flórez-Pabón, C. E., y Acevedo-Rincón, J. P. (2020). La brecha digital: ¿un reto en la educación superior "virtual" colombiana? En Memorias del Congreso Iberoamericano de Educación Divergente (pp. 123-132). Editorial Descubriendo. https://doi.org/10.5281/zenodo.3950621

Flórez-Pabón, C. E., Gelves-Ordoñez, J. J., Cabeza-Herrera, Ó. J., y Plazas-Lara, C. A. (2022). Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 43(126). https://doi.org/10.15332/25005375.7605

Gagné, R. M., Briggs, L. J., y Wager, W. W. (1992). Principles of Instructional Design (4.a ed.). Harcourt Brace College Publishers.

García Aretio, L., Ruiz Corbella, M., y Domínguez Figaredo, D. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Editorial Ariel.

Gee, J. P. (2004). Lo que nos enseñan los videojuegos sobre el aprendizaje y el alfabetismo. Ediciones Aljibe.

Gil-Quintana, J., y Ortega Cabrera, R. M. (2018). Gamificación. Apostando por una comunicación interactiva y un modelo participativo en educación. Communication Papers, 7(14), 9-22. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v7i14.22272

Gil Quintana, J., y Prieto Jurado, E. (2019). Juego y gamificación: Innovación educativa en una sociedad en continuo cambio. Revista Ensayos Pedagógicos, 14(1), 91-121. https://doi.org/10.15359/rep.14-1.5

Giler Anchundia, B. N. (2021). Las (apps) educativas, como herramientas interactivas en el aprendizaje significativo [Tesis de maestría, Universidad de Guayaquil]. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/57610

González Guerrero, K., y Rincón Caballero, D. A. (2013). El docente-prosumidor y el uso crítico de la web 2.0 en la educación superior. Shopia, (9), 96-101. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-89322013000100007

Han, B.-C. (2020). The Disappearance of Rituals: A Topology of the Present. Polity Press.

Hirumi, A., y Bermúdez, A. (1996). Interactivity, Distance Education, and Instructional Systems Design Converge on the Information Superhighway. Journal of Research on Computing in Education, 29(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/08886504.1996.10782183

Kim, S., Song, K., Lockee, B., y Burton, J. (2018). What is Gamification in Learning and Education? En Gamification in Learning and Education (pp. 25-38). Springer. https://www.doi.org/10.1007/978-3-319-47283-6_4

Kohan, W. O. (1995). The Origin, Nature and Aim of Philosophy in Relation to Philosophy for Children. Thinking: The Journal of Philosophy for Children, 12(2), 25-30. https://doi.org/10.5840/thinking199512219

Lion, C., y Perosi, V. (comps.). (2019). Didácticas lúdicas con videojuegos educativos. Escenarios y horizontes alternativos para enseñar y aprender. Noveduc.

Liu, C.-C., Cheng, Y.-B., y Huang, C.-W. (2011). The effect of simulation games on the learning of computational problem solving. Computers & Education, 57(3), 1907-1918. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.04.002

Lyotard, J.-F. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. University of Minnesota Press.

McGonigal, J. (2011). Reality is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. The Penguin Press.

Mercado Borja, W. E., Guarnieri, G., y Rodríguez, G. L. (2019). Análisis y evaluación de procesos de interactividad en entornos virtuales de aprendizaje. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(20), 63-99. https://doi.org/10.22430/21457778.1213

Merkel, W. (2020). “What I Mean Is…”: The role of dialogic interactions in developing a statement of teaching philosophy. Journal of Second Language Writing, 48, 100702. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2019.100702

Muñoz Moreno, J. L., y Lluch Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las Familias y Tareas Escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182

Muthuraman, S., Veerasamy, R., y Nabila, T. C. (2020). Blended learning in higher education: a critical review. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 8(1), 18-24. https://tojqih.net/journals/tojdel/articles/v08i01/v08i01-03.pdf

Ortega Ortigoza, D., Rodríguez Rodríguez, J., y Mateos Inchaurrondo, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1), e1275. https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2021.1275

Perkins, J. E. P. (2003). Una introducción a la educación a distancia. Fondo de Cultura Económica.

Sarsa, J. (2014). El perfil prosumidor de los estudiantes en la web 2.0. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(2), 74-87. https://www.ugr.es/~jett/pdf/Vol5(2)_006_jett_sarsa.pdf

Sebastián, M. P., y Neira, G. M. (2020, 3 de diciembre). Estrategias de gestión universitaria para acompañar a los estudiantes en el proceso enseñanza-aprendizaje ante el contexto COVID-19: Investigación exploratoria explicitada en páginas web de unidades académicas seleccionadas [presentación]. XVI Simposio Regional de Investigación Contable y XXVI Encuentro Nacional de Investigadores Universitarios del Área Contable, La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/111576

Torres Velandia, A. (2000). La educación virtual: un nuevo paradigma de la educación superior a distancia. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, (28), 43-54. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/371

Universidad de Pamplona. (2022). Reseña Histórica. https://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_1/recursos/universidad/31032009/resena_historica.jsp

Uribe Gómez, J. A. (2019). Una perspectiva de la innovación tecnológica en Latinoamérica. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(20), 101-125. https://doi.org/10.22430/21457778.1214

Vargas Alfonso, D. (2019). Hacia una epistemología de la enseñanza de la filosofía a partir de Michel Onfray. IXTLI - Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 6(12), 223-240. http://ixtli.org/revista/index.php/ixtli/article/view/126

Velazco Carrillo, Z. A., y Cabeza Herrera, O. J. (2014). Procesos de extensión apoyados en el uso de herramientas web en Instituciones Educativas (IE) de Floridablanca (Santander). Revista TEMAS, 3(8), 173-190. https://doi.org/10.15332/rt.v0i8.749

How to Cite
Flórez-Pabón, C. E., Cabeza-Herrera, O. J., & Oses-Gil, A. (2023). Interaction and Gamification: Teaching Philosophy at the Universidad de Pamplona. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 15(29), e2439. https://doi.org/10.22430/21457778.2439

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-01-30
Section
Thematic Dossier

Altmetric

Crossref Cited-by logo