ICT teacher training center with educational innovation CIER-South

  • Gustavo Martínez Villalobos Universidad de Ibagué
  • Andrés Mauricio Arciniegas Universidad de Ibagué
  • Carlos Andrés Lugo González Universidad de Ibagué
Keywords: Digital culture, teacher training, Educational innovation, integration of ICT.

Abstract

This paper presents some advances of the project “Teacher training on ICT and research in the classroom”, which is part of the Research Program “School context, ICT and educational change”, which belongs to the Regional Educational Innovation Centers (CIER) project, a Colombian government initiative by the Ministry of National Education. The CIER-South comprises the country’s southwest region and integrates the departments of Cauca, Huila, Nariño, Putumayo, Caquetá, Amazonas, Tolima and Valle del Cauca, and is based on the Universidad del Valle in Cali. This paper proposes some strategies related to teacher training in digital skills and to the main objective of the research project, which is to support teachers from different schools in the process of classroom research, to improve their own teaching practice incorporating ICT or the solving of problems in the institution.

Author Biographies

Gustavo Martínez Villalobos, Universidad de Ibagué
MSc. en Informática, profesor asociado, grupo GESE, Formación docente en TIC e investigación en el aula, Unibagué, Ibagué-Colombia
Andrés Mauricio Arciniegas, Universidad de Ibagué
MSc. en Administración de Tecnologías de la información, profesor asistente, grupo GESE, Formación docente en TIC e investigación en el aula, Unibagué, Ibagué-Colombia
Carlos Andrés Lugo González, Universidad de Ibagué
MSc. en Ingeniería, profesor asistente, grupo GESE, Formación docente en TIC e investigación en el aula, Unibagué, Ibagué-Colombia

References

Álvarez, B. (1995). El aprendizaje de las naciones. La búsqueda de un espacio para Iberoamérica en el próximo siglo. Revista Iberoamericana de Educación, Universidad de Alicante: http://www.rieoei.org/oeivirt/ rie08a06.htm

Coll, C. (2009). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidades y potencialidades. Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Carneiro Roberto, Toscano Juan Carlos y Díaz Tamara (Coords): http://www.oei.es/metas2021/LASTIC2.pdf

Congreso de la República de Colombia (2009). Ley 1341 de 2009. Ley de TIC.

Díaz, S., Balula, D., Alves, J. (2014). Towards an Enhanced Learning Management System for Blended Learning in Higher Education Incorporating Distinct Learners’ Profiles. Journal of Educational Technology & Society, 17(1), 307-319.

Díaz, F. (2009). TIC y competencias docentes del siglo XXI. Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. 139-154. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI)-Fundación Santillana [Col. Metas educativas 2021]: http://www.oei.es/metas2021/LASTIC2.pdf

Hylen, J. & Schuller, T. (2007). Giving knowledge for free.OECD. Observer, 263(1), 21–22.

Hustad, E. & Bechina, A. (2013). Facilitating Teaching and Learning Capabilities in Social Learning Management Systems: Challenges, Issues, and Implications for Design. Journal of Integrated Design & Process Science, 17(1), 17-35. doi: 10.3233/jid-2013-0003.

Mesa A., W. (2012). Las TIC como herramientas potenciadoras de equidad, pertinencia e inclusión educativa. Revista Trilogía, 7.

Miklos, T. & Arroyo, M. (2008). El futuro de la educación a distancia y del e-learning en América Latina. Una visión prospectiva. México: Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa.

Módulo de Introducción al Curso de Formación Docente en TIC (2014). Objeto Virtual de Aprendizaje –OVA. En: https://dl.dropboxusercontent.com/u/90602531/IntroduTIC_CIERsur2.0/index.html

Musser, J. & O’Reilly, T. (2006). Web 2.0. Principles and Best Practices: http://www.oreilly.com/catalog/web2report/chapter/web20_report_except.pdf

Olher, J. (2014). Más allá de las palabras. alfabetismo en nuevos medios, competencia y evaluación en la educación. En http://www.eduteka.org/mas-alla-palabras.php

Santamaría, F. (22 de agosto de 2011). Ecologías del aprendizaje. [Entrada de blog]: http://fernandosantamaria.com/blog/tag/ecologia-del-aprendizaje

Santos, G., Ferran, N., Abadal, E. (2012). Recursos educativos abiertos: repositorios y uso. El profesional de la información, 21(2), 136-145.

Tuomi, I. (2013). European Journal of Education, 48(1), 58-78.

Unesco (2002). Forum on the impact of open courseware for higher education developing countries. Final report. París. En http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001285/128515e.pdf

Zapata, L.; Ospina, J.; Sepúlveda, J.; López, E. (2013). Prototipo de evaluación con TIC: un paso hacia el cambio curricular. Revista Trilogía, 8.

How to Cite
Martínez Villalobos, G., Arciniegas, A. M., & Lugo González, C. A. (2016). ICT teacher training center with educational innovation CIER-South. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 8(14), 65–80. https://doi.org/10.22430/21457778.417

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2016-01-28
Section
Articles

Altmetric