Innovation Processes in the Colombian Manufacturing Industry
Abstract
This paper aims to analyze innovation processes in the Colombian manufacturing industry by adopting a hermeneutic methodology and analyzing the results of interviews and a literature review. The Colombian manufacturing industry has acquired a certain innovation culture where the human talent of organizations actively participates in all the innovation processes, young workers have a high creative capacity, innovation is embedded in administrative management (updating or improving products), and innovations are developed in a continuous and incremental way. These results show that technological innovation facilitates work if the appropriate equipment, machinery and tools are available. Furthermore, a technological strategy involves the entire organization, especially when the goal is total customer satisfaction. We also found that technological strategies are thinking styles that constitute a firm’s innovation policy. Some companies do not protect their inventions with patents, but the most organized ones do. In conclusion, the Colombian manufacturing industry innovates products, processes, and services and supports the development of the sector with market studies.
References
Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica, sexta edición. https://ebevidencia.com/wp-content/uploads/2014/12/EL-PROYECTO-DE-INVESTIGACI%C3%93N-6ta-Ed.-FIDIAS-G.-ARIAS.pdf
Asociación Nacional de Industriales (ANDI). (2019). Colombia: balance 2018 y perspectivas, 2019. http://www.andi.com.co/Uploads/ANDI%20-%20Balance%20y%20Perspectivas_636882495815285345.pdf
Bakator, M., Đorđević, D. & Ćoćkalo, D. (2019). Modelling the Influence of Product Development on Business Performance and Competitiveness in Manufacturing Enterprises. Technical Gazette, 26(6), 1628-1634. https://doi.org/10.17559/TV-20181102185923
Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2016). Competitividad, tecnología, e innovación. https://www.iadb.org/es/temas/competitividad-tecnologia-e-innovacion
Chasqui Uribe, I. & Soto Valderrama, M. V. (2016). Impacto de la Innovación en la industria manufacturera América Latina, Colombia y Valle del Cauca. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/81148/1/TG01582.pdf
Cegarra, S. (2012). Los métodos de investigación. Díaz de Santos.
Cerda Gutièrrez, H. (1993). Los elementos de la investigación. Búho.
Colombia. Congreso de Colombia. Ley 1838 de 2017. Por la cual se dictan normas de fomento a la ciencia, tecnología e innovación mediante la creación de empresas de base tecnológica (spin offs) y se dictan otras disposiciones. 6 de julio de 2017.
DataiFX. (2017). Estas son las 12 empresas más innovadoras en Colombia según la ANDI. https://www.dataifx.com/noticias/%C3%A9stas-son-las-12-empresas-m%C3%A1s-innovadoras-en-colombia-seg%C3%BAn-la-andi
Díaz Rodríguez, L. V. (2006). Gestión del conocimiento y tecnologías de la información y comunicaciones. Revista Escuela de Administración de Negocios, (58), 41-60. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/Revista/article/view/386
Durán, X. H., Ibáñez, R., Salazar, M. y Vargas, M. (2000). La innovación tecnológica en Colombia. Características por sector industrial y región geográfica. Colciencias.
Egbu, C. O. y Young, B. A. (1998). Innovation management for refurbishment. En CIB W70 International Symposium on Management, Maintenance and Modernization of Building facilities: the way ahead into the millennium. Singapore.
Fernández, C., Baptista, P. y Hernández, R. (2003). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Gallardo-Vázquez, D., Valdez-Juárez, L. E., & Castuera-Díaz, Á. M. (2019). Corporate Social Responsibility as an Antecedent of Innovation, Reputation, Performance, and Competitive Success: A Multiple Mediation Analysis. Sustainability, 11(20), 1-28. https://doi.org/10.3390/su11205614
García González, F. (2012). Conceptos sobre innovación. Contribución al análisis PEST (política, economía, sociedad, tecnología) “plan estratégico 2013-2020”. https://www.acofi.edu.co/wp-content/uploads/2013/08/DOC_PE_Conceptos_Innovacion.pdf
Griffith, R., Redding, S. y Van Reenen, J. (2004). Mapping the two faces of RyD: productivity growth in a panel of OECD industries. Review of Economics and Statistics, 86(4), 883-895. https://doi.org/10.1162/0034653043125194
INNpulsa. (2019). Colombia vive la era del emprendimiento y la innovación. https://innpulsacolombia.com/es/entrada/innpulsa-colombia-vive-la-era-del-emprendimiento-y-la-innovacion
INNpulsa, Colombia. (2018). Colombia avanza dos puestos en el índice Global de Innovación y es reconocida por primera vez como “Innovation Achiever”. https://innpulsacolombia.com/es/entrada/colombia-avanza-dos-puestos-en-el-indice-global-de-innovacion-y-es-reconocida-por-primera
López Riveros, E. A. (2013). Análisis de productividad de las Pymes en la política de la Competitividad. http://hdl.handle.net/10654/13164
Maldonado, J. (2018). Metodología de la investigación social. Paradigmas: cuantitativo, cualitativo, socio-crítico, complementario. Ediciones de la U.
Malaver Rodríguez, F. y Vargas Pérez, M. (2004). El comportamiento innovador en la industria colombiana: una exploración de sus recientes cambios. Cuadernos de Administración, 17(27), 33-61. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/5428
Martínez Villaverde, L. (2010). Gestión del cambio y la innovación en la empresa: un modelo para la innovación empresarial. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=CmnzCAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=%22Gesti%C3%B3n+del+cambio+y+la+innovaci%C3%B3n+en+la+empresa.+Un+modelo+para+la+innovaci%C3%B3n+empresarial%22&ots=Z6dQ4p3dCr&sig=80XAyaSgUy1hGiwKekUQgzIl7KE&redir_esc=y#v=onepage&q=%22Gesti%C3%B3n%20del%20cambio%20y%20la%20innovaci%C3%B3n%20en%20la%20empresa.%20Un%20modelo%20para%20la%20innovaci%C3%B3n%20empresarial%22&f=false
Morales, M. E., Ortiz Riaga, C. y Arias Cante, M. A. (2012). Factores determinantes de los procesos de innovación, una mirada a la situación en Latinoamérica. Revista Escuela de Administración de Negocios, (72), 148-163. https://doi.org/10.21158/01208160.n72.2012.573
Morales M. y León A. (2014). Adiós a los mitos de la Innovación. http://www.quieroinnovar.com/wp-content/uploads/2013/06/Capitulo1AdiosALosMitosDeLaInnovacion.pdf
Nawas Khan, S., Hussain, R. I., -Ur-Rehman, S., Maqbool, M. Q., Engku ALI, E. I., & Numan, M. (2019). The mediating role of innovation between corporate governance and organizational performance: Moderating role of innovative culture in Pakistan textile sector. Cogent Business & Management, 6(1), 1631018. https://doi.org/10.1080/23311975.2019.1631018
Oppenheimer, A. (2014). ¡Crear o morir! La esperanza de América Latina y las cinco claves de la innovación. Penguin Random House.
Pinto, H., Nogueira, C., & Domínguez-Gómez, J. A. (2019). Sistemas de innovación y resiliencia regional: un análisis de redes. Revista Española de Sociología, 28(3-Sup1), 35-52. https://doi.org/10.22325/fes/res.2019.27
Ponti, F. y Ferrás, X. (2008). Pasión por innovar: un modelo novedoso que incentiva la creatividad empresarial. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=K2SePLeihSsC&oi=fnd&pg=PA11&dq=Ferr%C3%A1s,+X+y+Ponti,+F+(2008)&ots=iTTFGOPYNP&sig=nncAxYAxU8wNI0ak4JABOz4jxYk&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Ponti, F. (2010). Los 7 movimientos de la innovación. Norma.
Revista Dinero. (2018). El ranking de las 5000 empresas más grandes de Colombia. Dinero. https://www.dinero.com/edicion-impresa/caratula/articulo/ranking-de-las-5000-empresas-mas-grandes-de-colombia/259489
Robayo Acuña, P. V. (2016). La innovación como proceso y su gestión en la organización: una aplicación para el sector gráfico colombiano. Suma de Negocios, 7(16), 125-140. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2016.02.007
Sivam, A., Dieguez, T., Pinto Ferreira, L., & Silva, F. J. G. (2019). Key settings for successful Open Innovation Arena. Journal of Computational Design and Engineering, 6(4), 507-515. https://doi.org/10.1016/j.jcde.2019.03.005
Ursúa Lasheras, A. (2019). La importancia de la innovación en la transformación de la industria. https://www.negociosennavarra.com/la-importancia-la-innovacion-la-transformacion-la-industria/