Evaluation of Strategic Planning Methodologies at SMEs in the Clothing Sector: A Case Study

Keywords: Planning method, industrial management, methodological evaluation, SMEs, strategic planning, competitiveness

Abstract

In the complexity of SMEs in their current context, evaluating strategic planning methodologies has been an effective tool to find strategic solutions that enable them to be more profitable and competitive. Therefore, this article evaluates a strategic planning methodology at an SME in the clothing sector in Antioquia, Colombia. Such evaluation was implemented in 3 stages: initial diagnosis, diagnosis of micro and macroeconomic variables, and mission and strategic framework. Semi-structured interviews with employees and managers as well as direct observation were used to collect information. The results indicate that their management of strategic planning is not the most adequate due to a lack of knowledge about an efficient model and managers’ little interest. Additionally, the evaluation showed that the tool can be implemented when the company defines its strategic planning. As a result of the constant changes SMEs undergo, cross-sectional studies should be conducted to design methodologies that can be adapted to their current structure. Planning models framed in their real context more greatly consolidate managerial structures and generate more competitive advantages. The tool is defined by internal and external factors.

Author Biography

Edwin Octavio Ciro-Gallo, Universidad de Antioquia

Estudiante Maestría en Administración, Universidad de Antioquia,
Medellín-Colombia, edwin.ciro@udea.edu.co

References

Aktouf, O.; Suárez, T. (2012). De la estrategia a la planificación operacional. En Administración, Tradición, revisión y renovación (66-83). Pearson Educación.

Alonso, J. C.; Arboleda, A. M.; Rivera-Triviño, A. F.; Mora, D. Y.; Tarazona, R.; Ordoñez-Morales, P. J. (2017). Técnicas de investigación cualitativa de mercados aplicadas al consumidor de fruta en fresco. Estudios Gerenciales, v. 33, n. 145, 412 - 420. https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.10.003

Barriga Manrique, E. (2006). Aspectos institucionales, estructura, evolución reciente y situación competitiva de las pymes colombianas. Economía y Finanzas, n. 6-7. http://hdl.handle.net/10784/983

Basco, R. (2017). “Where do you want to take your family firm?” A theoretical and empirical exploratory study of family business goals. BRQ Business Research Quarterly, v. 20, n. 1, 28-44. https://doi.org/10.1016/j.brq.2016.07.001

Batra, S.; Sharma, S.; Dixit, M. R.; Vohra, N. (2018). Does strategic planning determine innovation in organizations? A study of Indian SME sector. Australian Journal of Management, v. 43, n. 3, 493-513. https://doi.org/10.1177/0312896217734893

Blomqvist, S.; Halén, M.; Helenius, M. (2015). Connecting Enterprise Architecture with Strategic Planning Processes: Case Study of a Large Nordic Finance Organization, 2015 IEEE 17th Conference on Business Informatics, Libon, 2015, (43-50). https://doi.org/10.1109/CBI.2015.39

Brinckmann, J.; Dew, N.; Read, S.; Mayer-Haug, K.; Grichnik, D. (2019). Of those who plan: A meta-analysis of the relationship between human capital and business planning. Long Range Planning, v. 52, n. 2, 173-188. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2018.01.003

Calle, L. A. (2016). Metodologías para hacer la revision de literatura de una investigación. https://www.researchgate.net/publication/301748735_Metodologias_para_hacer_la_revision_de_literatura_de_una_investigacion

Cámara de Comercio de Medellín para Antioquia. (2009). Avances de la Estrategia Cluster en Medellín y Antioquia. Documentos Comunidad Cluster, n. 5. https://www.camaramedellin.com.co/biblioteca/avances-de-la-estrategia-cluster-en-medell237n-y-antioquia

Cámara de Comercio de Medellín para Antioquia. (2019). Perfiles socio económicos de las subregiones de Antioquia. https://www.camaramedellin.com.co/biblioteca/perfiles-subregionales-informes-y-presentaciones

Carmona L., R. J.; Gil Quintero, J. D. (2008). Competitividad y retos en la productividad del cluster textil - confección, diseño y moda en Antioquia. Ciencias Estratégicas, v. 16, n. 20, 247-263. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2991261

Casas M.; Pérez M.; Rojas J.; Alvarez J. (2020) Strategic Planning Model to Improve Competitiveness for Service Industry SMEs Using the Balanced Scorecard. In: Ahram T.; Taiar R.; Colson S.; Choplin A. (Eds).Human Interaction and Emerging Technologies. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-25629-6_155

Castaño Ramírez, A. (2010). Planeación y Estrategia: El caso de Productos Alimenticios El Pilón. Punto de Vista, v. 1, n. 2, 97-105. https://journal.poligran.edu.co/index.php/puntodevista/article/view/114/0

Castaño Ramírez, A. (2011). Planeación estratégica en la Pyme de Bogotá. Orientación al futuro y evasión de la incertidumbre. Contaduría y Administración, n. 235, 147-173. http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2011.423

Cisneros, L.; Ramírez, G.; Hernández, A. (2011). Control en la empresa familiar. AD-MINISTER, n. 18, 49-76. https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/814

Colombia Productiva. (2018). Informe dinámicas de producción y comercio exterior de pymes manufactureras. https://www.colombiaproductiva.com/ptp-capacita/publicaciones/transversales/informe-dinamicas-de-produccion-y-comercio-exterio

Consejo Técnico de la Contaduría Pública. (2015). Convergencia con las normas internacionales de información financiera (NIIF) en Colombia, orientación técnica sobre entidades sin ánimo de lucro. http://www.ctcp.gov.co/publicaciones-ctcp/orientaciones-tecnicas/1472852119-2195

Contreras Sierra, E. R. (2013). El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica. Revista Científica Pensamiento y Gestión, n. 35, 152-181. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/6115

Corporación Autónoma Regional de las Cuencas de los Rios Negro y Nare (2014). Plan de Gestión Ambiental Regional 2013 - 2032. https://www.cornare.gov.co/plan-de-gestion-ambiental-regional/

David, F. R. (2003). Naturaleza de la Dirección Estratégica. En Conceptos de Administración Estratégica (9 ed.) (5 - 19). México: Pearson Educacion S.A.

de Jorge Moreno, J.; Castillo, L. L.; de Zuani Masere, E. (2010). Firm size and entrepreneurial characteristics: evidence from the SME sector in Argentina. Journal of Business Economics and Management, v. 11, n. 2, 259-282. https://doi.org/10.3846/jbem.2010.13

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2017). Encuesta Anual Manufacturera. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/eam/boletin_eam_2017.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2017a). Boletín Técnico Microestablecimientos- Micro octubre 2015 - septiembre 2016. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/microestablec/Bol_micro_2016.pdf

Donkor, J.; Donkor, G. N. A.; Kwarteng, C. K. (2018). Strategic planning and performance of SMEs in Ghana: The moderating effect of market dynamism. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, v. 12, n. 1, 62-76. https://doi.org/10.1108/APJIE-10-2017-0035

Frantz, E.; Dugan, A.; Hinchberger, K.; Maseth, B.; Al Sharfa, O.; Al-Jaroodi, J. (2017). SMEs: The effects of strategic management. 2017 IEEE Technology and Engineering Management Society Conference, (TEMSCON) Santa Clara, United States, 2017, 388-393. https://doi.org/10.1109/TEMSCON.2017.7998406

Gerstgrasser, O.; Fiedler, M. (2016). Strategic management in small and medium-sized enterprises (SMES). Asia life sciences, v. 25, n. 1, 163-177. http://emtpub.com/wp-content/uploads/2018/12/JanuaryToJuly-2016.pdf

Grajales-Gaviria, D. A.; Castellanos-Polo, O. C. (2018). Evaluación del control interno en el proceso de tesorería de las pequeñas y medianas empresas de Medellín. Revista CEA, v. 4, n. 7, 67-83. https://doi.org/10.22430/24223182.760

Haase, H.; Franco, M. (2016). What factors drive performance of small and medium-sized enterprises? European Journal of International Management, v. 10, n. 6, 678-697. https://doi.org/10.1504/EJIM.2016.079527

Kalenatic, D.; Mancera-Méndez, L. H.; Moreno-Valbuena, K. V.; González-Rodríguez, L. J. (2013). Metodología de planeación logística basada en gestión de proyectos y dinámica de sistemas en empresas prestadoras de servicios. Revista Facultad de Ingeniería Universidad de Antioquia, n. 58, 208-218. https://revistas.udea.edu.co/index.php/ingenieria/article/view/14616

Kamariotou, M.; Kitsios, F. (2019). Strategic planning and information systems success: Evaluation in greek SMEs. 2019 IEEE 21st Conference on Business Informatics (CBI), Moscow, Russia, 2019, (204-211). https://doi.org/10.1109/CBI.2019.00030

Kotler, P.; Armstrong, G. (2008). Planeación Estratégica de la compañía: Definir el papel del Marketing. En Fundamentos de Marketing (8 ed.) (37-42). Pearson.

Ley 79 de 1988. Por la cual se actualiza la Legislación Cooperativa. 10 de enero de 1989. D.O No. 38.648. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=9211

Ley 905 de 2004. Por medio de la cual se modifica la Ley 590 de 2000 sobre promoción del desarrollo de la micro, pequeña y mediana empresa colombiana y se dictan otras disposiciones. 2 de agosto de 2004. D.O. No. 45.628. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0905_2004.html

Ley 1450 de 2011. Por la cual se expide el Plan Nacional de Desarrollo, 2010-2014. 16 de junio de 2011. D.O. No. 48.102. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1450_2011.html

López Salazar, A. (2005). La planeación estratégica en la pequeña y mediana empresa: una revisión bibliográfica. EconoQuantum (Economía y Negocios), v. 2, n. 1, 141-164. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=125015749006

Madrigal Moreno, F.; Madrigal Moreno, S.; Guerrero Dávalos, C. (2015). Planeación Estratégica y Gestión del Conocimiento en las pequeñas y medianas empresas (PYMES), Herramienta básica para su permanencia y consolidación. European Scientific Journal, v. 11, n. 31, 139-150. http://eujournal.org/index.php/esj/article/view/6603

Magaña Magaña, E.; Licón Trillo, L. P.; Kiessling Davison, C. M.; Soto Zapata, M.; Villarreal Ramírez, V. H. (2013). Planeación Estratégica de una empresa familiar de comida rápida. Revista Mexicana de Agronegocios, v. 32, 335-346. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14125584015

Mann, C. J. (2003). Observational research methods. Research design II: cohort, cross sectional, and case-control studies. Emergency Medicine Journal, v. 20, n. 1, 54-60. http://dx.doi.org/10.1136/emj.20.1.54

Marqués, G. D. J.; Gama, C.G (2020). Local Development Platforms (LDP): An operational framework for business development. European Journal of Management and Business Economics, v. 29, n. 1, 97 - 109. https://doi.org/10.1108/EJMBE-06-2019-0110

Mejía Argueta, C.; Agudelo, I.; Soto Cardona, O. C. (2016). Planeación por escenarios: un caso de estudio en una empresa de consultoría logística en Colombia. Estudios Gerenciales, v. 32, n. 138, 96-107. https://doi.org/10.1016/j.estger.2015.12.004

Mora-Riapira, E. H.; Vera-Colina, M. A.; Melgarejo-Molina, Z. A. (2015). Planificación estratégica y niveles de competitividad de las Mipymes del sector comercio en Bogotá. Estudios Gerenciales, v. 31, n. 134, 79-87. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.08.001

Nikulin, C.; Becker, G. (2015). Una metodología sistémica y creativa para la gestión estratégica: caso de estudio región Atacama - Chile. Journal of Technology Manangement & Innovation, v. 10, n. 2, 127-144. https://doi.org/10.4067/S0718-27242015000200009

Ojha, D.; Patel, P. C.; Sridharan, S. V. (2020). Dynamic strategic planning and firm competitive performance: A conceptualization and an empirical test. International Journal of Production Economics, v. 222, 107509. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2019.09.030

Ortiz García Navas, B.; Donate Manzanares, M. J.; Guadamillas Gómez, F. (2019). El capital social como enfoque teórico en dirección estratégica. Cuadernos de Gestión, v. 19, n. 2, 137-158. https://doi.org/10.5295/cdg.160646bo

Pla-Barber, J.; Villar, C.; Botella, A. (2017). Why has Caixa Ontinyent survived? An analysis of its business model and strategy. Universia Business Review, n. 54, 18-43. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=43351179001

Restrepo Morales, J. A.; Vanegas, J. G. (2010). Competitividad y comercio exterior de las Pymes del sector textil-confecciones del valle de aburrá: incidencia de tipo de cambio. Revista Virtual Católica del Norte, n. 30, 185-204. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/63

Rey, C.; Bastons, M. (2018). Three dimensions of effective mission implementation. Long Range Planning, v. 51, n. 4, 580-585. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2017.07.002

Rodríguez Castillo, E. (2010). Aplicación de la planeación estratégica en el centro de investigaciones del níquel. Ingeniería Industrial, v. 31, n. 3, 1-6. https://rii.cujae.edu.cu/index.php/revistaind/article/view/307

Rodríguez Ruiz, G. (2013). Competitividad del cluster textil/confección, diseño y moda en Medellín (Trabajo de grado). http://hdl.handle.net/20.500.11912/1397

Serrano Cárdenas, L.; Bravo Ibarra, E.; Amante García, B. (2013). Una metodología innovadora para la planeación estratégica en las universidades. INGE CUC, v. 9, n. 1, 43-63. https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/view/144

Tarapuez, E.; Guzmán, B. E.; Parra Hernández, R. (2016). Estrategia e innovación en las Mipymes colombianas ganadoras del premio Innova 2010 - 2013. Estudios Gerenciales, v. 32, n. 139, 170-180. https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.01.002

Ugalde Binda, N.; Balbastre-Benavent, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de Ciencias Economicas, v. 31, n. 2, 179-187. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/view/12730

Valencia Maldonado, G.; Erazo, M. A. (2016). El reto de la planificación estratégica en las Pymes. Revista Publicando, v. 3, n. 8, 335-344. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/245

Vargas Vallecilla, R. (2008). Herramientas para la planeación estratégica en microempresas. Panorama, v. 2, n. 4, 13-17. http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v2i4.260

Vasilachis de Gialdino, I. (2006). La investigación cualitativa. En Vasilachis de Gialdino, I., Estrategias de investigación cualitativa (24 - 66). Gedisa Editorial.

Vélez-Salazar, F. M.; Duque-Osorio, G. A. (2017). Gestión de una comunidad de práctica. Caso de estudio: incidentes de infraestructura de dos pymes de la ciudad de Medellín. Revista CEA, v. 3, n. 5, 59-68. https://doi.org/10.22430/24223182.649

Villarreal Larrinaga, O.; Landeta Rodríguez, J. (2010). El estudio de casos como metodología de investigación científica en dirección y economía de la empresa. Una aplicación a la internacionalización. Investigaciones Europeas de Direccion y Economia de La Empresa, v. 16, n. 3, 31–52. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60033-1

How to Cite
Ciro-Gallo, E. O. (2021). Evaluation of Strategic Planning Methodologies at SMEs in the Clothing Sector: A Case Study. Revista CEA, 7(13), e-1634. https://doi.org/10.22430/24223182.1634

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2021-01-30
Section
Research Papers

Altmetric

Some similar items: