Teaching Guidance Activities as a Strategy to Teach Probability in Primary School: Teacher’s Reflections

Keywords: Teaching of probability, teaching orienting activities, teacher training

Abstract

The teaching of probability in basic primary school in Colombia is guided by the 1998 Basic Competence Standards (Estándares Básicos de Competencias), but different studies have shown that teaching stochastic thinking is of no greater importance in classroom. The development of probabilistic thinking is crucial for students to deal more effectively with decision making in mathematical or everyday life situations, to manage uncertainty appropriately, and to develop skills to look beyond the apparent, especially in the face of statistical information currently prevalent in the media. Based on the historical-cultural perspective and the critical-dialectical approach, this work analyzes how, through the theoretical and methodological framework called Teaching Guiding Activities (TGA), a group of primary school teachers from the Cristóbal Colón Educational Institution in Medellín managed to make a disciplinary approach to Probability through games and collectively build pedagogical reflections on their work. The information was collected through interviews and training sessions. It is concluded that it is fundamental for teachers to strengthen their disciplinary knowledge about Probability, that their conceptions about chance are linked to beliefs of a mystical or divine nature, which interferes with the objectivity of teaching, and that they recognize that games are a potential strategy for teaching stochastic concepts.

References

Agudelo-Palacio, L. C. (2016). Actividad de aprendizaje de estudiantes de sexto grado, desde las Actividades Orientadoras de Enseñanza de las Medidas de Tendencia Central (Tesis de Maestría). http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/handle/123456789/2103

Batanero Bernabeu, C. & Godino, J. D. (2002). Estocástica y su didáctica para maestros. Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/6_Estocastica.pdf

Batanero Bernabeu, C., Gómez Torres, E., Contreras García, J. M., & Díaz Batanero, C. (2015). Conocimiento matemático de profesores de primaria en formación para la enseñanza de la probabilidad: un estudio exploratorio. Práxis Educativa, 10(1), p. 11-34. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.10i1.0001

Campoy Aranda, T. J. & Gomes Araújo, E. (2015). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. En A. Pantoja Vallejo (coordinador), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (pp. 273-300). EOS.

Davidov, V. (1988). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico investigación psicológica, teórica y experimental. Progreso.

González Gómez, D. (2014). Constitución de la identidad del profesor que enseña estadística (Tesis doctoral). http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6931/1/DifarineyGonzalez_2014_identidadprofesor.pdf

Grajales Toro, B. E. (2016). Las Actividades Orientadoras de Enseñanza: posibilidad para movilizar la actividad de enseñanza del maestro que enseña Matemáticas en un contexto rural (Tesis de Maestría). http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/2172/1/JC0324_beatrizelenagrajales_actividadesense%C3%B1anzamatema.pdf

Márquez Mosquera, V. A. & Olea Isaza, I. C. (2018). Reflexiones de los maestros sobre la enseñanza de la Probabilidad en primaria a partir de las Actividades Orientadoras de Enseñanza y el Juego (Tesis de maestría). http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/11649/6/MarquezViviana_2018_Ense%C3%B1anzaProbabilidadPrimaria.pdf

McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson.

Ministerio de Educacional Nacional de Colombia. (1998). Matemáticas: lineamientos curriculares: áreas obligatorias y fundamentales. Cooperativa Editorial Magisterio.

Ministerio de Educacional Nacional de Colombia. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Moretti, V. D. (2007). Professores de matemática em atividade de ensino. Uma perspectiva histórico-cultural para a formação docente (Tesis de doctorado). https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-05102007-153534/pt-br.php

Moura, M. O. de, Sampaio Araújo, E., Dias Moretti, V., Panossian, M. L., & Dias Ribeiro, F. (2010). Atividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, 10(29), 205-229. https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3094

Pérez Galeano, D. A. & Jaramillo Quiceno, D. V. (2013). Movilización del sentido personal del profesor que enseña Matemáticas sobre su actividad pedagógica desde y para las actividades orientadoras de enseñanza. Revista Científica, 2, 441-445. https://doi.org/10.14483/23448350.6538

Sánchez Gamboa, S. (1998). Fundamentos para la investigación educativa, presupuestos epistemológicos que orientan al investigador. Magisterio.

How to Cite
Márquez-Mosquera, V. A., & Olea-Isaza, I. C. (2020). Teaching Guidance Activities as a Strategy to Teach Probability in Primary School: Teacher’s Reflections. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 12(22), 151–171. https://doi.org/10.22430/21457778.1094

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2020-01-31
Section
Reflection Articles

Altmetric