Building the Educational Use of Computers in Schools

Keywords: Social construction of technology, social uses of technology, computers in schools, Actor-Network Theory

Abstract

Despite the support that different organizations responsible for promoting the development of the Latin American and Caribbean region have given to technological equipment and training programs in the use of technologies in school, different studies on the effectiveness of such integration in educational processes have shown that such investment does not necessarily improve the quality of education. On the contrary, in certain contexts they have proven to be harmful to the school environment. This article presents the case study analysis of computer introduction processes in ten Colombian public schools benefited by the program Computadores para Educar. In addition, an interpretative proposal is made on the construction of the educational use of computers. Answers will be given to two questions: What processes of integration and constitution of socio-technical relationships took place in the process of the computers introduction in to the classrooms by this program. And how to interpret the transformations of the uses of these computers in educational terms, through these assemblies and relationships. To this end, document analysis and fieldwork (interviews and observations) were carried out in schools benefited by the program during the period 2004-2008. The main results are the processes description and the interpretative proposal on the construction of the educational use of the computers starting from a theoretical elaboration from the sociology of the uses, the Actor-Network Theory, the sociology of technology, and the proposals of the pedagogical triangle and the schemes of use.

References

Akrich, M. (2010). Comment décrire les objets techniques? Techniques & Culture. Revue semestrielle d’anthropologie des techniques, 1(54-55), 205-219. https:/doi.org/10.4000/tc.4999

Akrich, M. (2006). La Description des objets techniques. En M. Akrich, M. Callon, & B. Latour (Eds.), Sociologie de la traduction. Textes fondateurs (pp. 159-178). Paris: Presses des Mines. https://doi.org/10.4000/books.pressesmines.1181

Akrich, M. (1993). Technique et médiation. Réseaux, 11(60), 87-98. https://doi.org/10.3406/reso.1993.2368

Akrich, M. (1990). De la sociologie des techniques à une sociologie des usages: L’impossible intégration du magnétoscope dans les réseaux câblés de première génération. Techniques et culture, 16, 83-110. https://doi.org/10.4000/tc.725

Charpak, G., Léna, P. & Quéré, Y. (2006). Los niños y la ciencia. La aventura de La mano en la masa. Madrid: Siglo XXI Editores.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2000). América Latina y el Caribe en la transición de una sociedad de conocimiento. Una agenda de políticas públicas. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/3245/1/S2000927_es.pdf

Computadores para Educar. (2005). Levantamiento de Información y Presentación de resultados de la Evaluación de la Estrategia de Acompañamiento Educativo. Fases Inicial y de Profundización. Tomo III Fase de profundización. Bogotá: Sistemas Especializados de Información.

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia; Computadores para Educar.(2012). Estudios previos Licitación Pública. Recuperado de https://www.contratos.gov.co/consultas/detalleProceso.do?numConstancia=12-1-77118

Cuban, L. (2001). Oversold and Underused: Computers in the Classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Departamento Nacional de Planeación de Colombia. (1999). Programa de Donación Masiva de Computadores a colegios públicos “Computadores para Educar”. Documento Conpes 3063. Recuperado de http://www.computadoresparaeducar.gov.co/sites/default/files/inline-files/Conpes_3063.pdf

Fiévez, A. (2017). L’Integration des TIC en contexte éducatif : modèles, réalités et enjeux. Québec: Presses de L’Université du Québec.

Government of Canada. (2013). Computers for schools. Recuperado de http://www.ic.gc.ca/eic/site/cfs-ope.nsf/eng/Home

Glaser, B. & Strauss, A. (2010). La découverte de la théorie ancrée. Stratégies pour la recherche qualitative. Paris: Armand Colin.

Houssaye, J. (2000). Théorie et pratiques de l’éducation scolaire (I). Le triangle pédagogique. Berne: Peter Lang AG.

Jouët, J. (2000). Retour critique sur la sociologie des usages. Réseaux, 2(100), 487-521. Recuperado de https://www.cairn.info/revue-reseaux1-2000-2-page-487.htm

Latour, B. (1987). Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Latour, B. (2001). La esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Gedisa.

Latour, B. (2009). Where Are the Missing Masses? The Sociology of a Few Mundane Artifacts. En D. Johnson y J. Wetmor (Eds.), Technology and Society. Bulding Our Sociotechnical Future (pp. 151-180). Cambridge: MIT Press.

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia. (2012). Compartel. Recuperado de https://www.mintic.gov.co/portal/604/w3-article-860.html

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia. (2008a). Programa Computadores para Educar. Portafolio delegado 2008. Bogotá: Ministerio de Comunicaciones.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2010). Instituciones de Educación Superior. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-217744.html

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2010). Programa Nacional de Nuevas Tecnologías. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article102549.html#h2_1

Moreno, J. C. y Guzmán, S. (2017). Problemas y falsos supuestos de la relación lineal entre tecnología y desarrollo. En M. B., Albornoz, J., Jiménez, J. Rojas (Eds.), Ingeniería, innovación y tecnología social (pp. 115-135). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Polanyi, M. (1969). Knowing and Being. Essays by Michael Polanyi. Chicago: The University of Chicago Press.

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies; approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin.

Rodríguez Orgales, C., Sánchez Torres, F., y Márquez Zuñiga, J. (2011). Impacto del Programa “Computadores para Educar” en la deserción estudiantil, el logro escolar, y el ingreso a la educación superior. Serie Documentos CEDE, 15. Recuperado de https://economia.uniandes.edu.co/components/com_booklibrary/ebooks/dcede2011-15.pdf

Rueda, R. & Quintana, A. (2004). Ellos vienen con el chip incorporado: Aproximación a la cultura informática escolar. Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico.

How to Cite
Guzmán-Ortiz, S. M. (2019). Building the Educational Use of Computers in Schools. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(21), 119–146. https://doi.org/10.22430/21457778.1322

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-07-30
Section
Thematic Dossier: Philosophy of Technology

Altmetric