Literacy and the Digital Divide among Mexico's Indigenous Peoples, 1990-2015. Socioeconomic Effects
Abstract
Literacy and digital literacy represent one of the main challenges for governments at the international level. The development of Information and Communication Technologies brings about a global transformation that boosts economic development and improves the quality of life of a large part of the world's population. However, certain human groups have not succeeded in adequately integrating themselves into the dynamics of socio-economic exchange aimed at producing well-being. This situation reflects some of the shortcomings of our institutional systems and is also a reminder of the work yet to be done. In this context, this paper reports on the impact of these deficiencies, especially on the quality of the education received by the indigenous peoples of Mexico. This research therefore describes the context of literacy and the digital divide for these populations between 1990 and 2015. A descriptive statistical analysis of the levels of literacy and access to ICT was carried out to achieve this. We conclude that the digital divide between native peoples is also a risk factor in education, compromising their development in the area of the Knowledge Society.
References
Alva de la Selva, A. R. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, v. 60, n. 223, 265-285. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0
Area Moreira, M.; Gros Salvat, B.; Marzal García-Quismondo, M. Á. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Editorial Síntesis.
Arrieta, C. A.; Montes, V. D. (2011). Alfabetización digital: uso de las TIC's más allá de una formación instrumental y una buena infraestructura. Revista Colombiana de Ciencia Animal, v. 3, n. 1, 180-197. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3691443
Astudillo-Torres, M. P.; Chévez-Ponce, F.; Oviedo-Vargas, Y. (2020). La exclusión social y las Tecnologías de la Información y la Comunicación: una visión estadística de su relación en la educación superior. LiminaR Estudios Sociales y Humanísticos, v. 18, n. 1, 177-193. https://doi.org/10.29043/liminar.v18i1.721
Avello Martínez, R.; López Fernández, R.; Cañedo Iglesias, M.; Álvarez Acosta, H.; Granados Romero, J. F.; Obando Freire, F. M. (2013). Evolución de la alfabetización digital: nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. Medisur, v. 11, n. 4, 450-457. http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2467
Bawden, D. (2002). Revisión de los conceptos de alfabetización informacional y alfabetización digital. Anales de documentación, v. 5, 361-408. http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2261
Becerril Molina, C. V. (2017). Diagnóstico de equipamiento en escuelas indígenas de educación básica. En XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2126.pdf
Bianco, A. M.; Martínez, E. J. (2004). Probabilidades y estadística. Cs. De la Computación. http://cms.dm.uba.ar/academico/materias/1ercuat2015/probabilidades_y_estadistica_C/PyEC.pdf
Cabello, R. (2017). La vida en los bordes. Reflexiones sobre el acceso a las tecnologías y la inclusión digital. Psicología, Conocimiento y Sociedad, v. 7, n. 2, 252-278. https://doi.org/10.26864/PCS.v7.n2.11
Cabero Almenara, J. (2015). La brecha digital. En L. Ortiz Jiménez; A. Sánchez Palomino; A. Luque de la Rosa; V. Figueredo Canosa (coordinadores), Espacios para hablar y compartir sobre la Intervención Social y Educativa en Grupos Vulnerables (pp. 23-32). https://www.researchgate.net/publication/286928681_La_brecha_digital
Camacho, K. (2005). La brecha digital. En A. Ambrosi; V. Peugeot; D. Pimienta, Palabras en juego. Enfoques Multiculturales sobre las sociedades de la información. https://vecam.org/archives/article550.html
Catalán Pesce, R. (2010). Los desafíos de la inclusión digital étnica. Diálogos de la comunicación, n. 82, 1-7. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3728256.pdf
Chacón-Penagos, Á. M.; Ordóñez-Córdoba, J. A.; Anichiarico-González, A. M. (2017). Hacia el reconocimiento de la inclusión digital como un derecho fundamental en Colombia. Vniversitas, v. 66, n. 134, 139-168. https://doi.org/10.11144/Javeriana.vj134.hrid
Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas. (2006). Indicadores sociodemográficos de la población indígena 2000-2005. http://www.cdi.gob.mx/cedulas/sintesis_resultados_2005.pdf
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [Const.]. (1917). Artículo 2. La Nación Mexicana es única e indivisible.
Crovi Druetta, D. (2002). Sociedad de la información y el conocimiento. Entre el optimismo y la desesperanza. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, v. 45, n. 185, 13-33. http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/view/48317
Cuevas Cordero, F.; Alvarez Vargas, V. (2009). Brecha digital en la Educación Secundaria: el caso de los estudiantes costarricenses. http://hdl.handle.net/10669/576
DiMaggio, P.; Hargittai, E. (2001). From the 'Digital Divide' to 'Digital Inequality': Studying Internet Use as Penetration Increases. https://culturalpolicy.princeton.edu/sites/culturalpolicy/files/wp15_dimaggio_hargittai.pdf
Eddine Toudert, D. (2015). Brecha digital y perfiles de uso de las TIC en México: un estudio exploratorio con microdatos. Culturales, v. 3, n. 1, 167-200. http://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/328
García Ávila. S. (2017). Alfabetización Digital. Razón y Palabra, v. 21, n. 3_98, 66-81. http://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1043
García Martínez, V.; Aquino Zúñiga, S. P.; Ramírez Montalvo, N. Á. (2016). Programa de alfabetización digital en México: 1: 1. Análisis comparativo de las competencias digitales entre niños de primaria. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, n. 23, 24-44. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283146484003
Gómez Navarro, D. A. (2019). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación por universitarios mayas en un contexto de brecha digital en México. Región y sociedad, v. 31. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1130
Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (1990). XI Censo General de Población y Vivienda 1990. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/1990/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2000). XII Censo General de Población y Vivienda 2000. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2000/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2005). II Conteo de Población y Vivienda 2005. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2005/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2010). México - Censo de Población y Vivienda 2010. https://www.inegi.org.mx/rnm/index.php/catalog/71/study-description?idPro=
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2015). Encuesta Intercensal 2015. https://www.inegi.org.mx/programas/intercensal/2015/default.html#Tabulados
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2018). Informe de resultados de la Consulta Pública del Censo de Población y Vivienda 2020. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (s.f.). Analfabetismo. http://cuentame.inegi.org.mx/poblacion/analfabeta.aspx?tema=P#:~:text=Analfabeta(o)%3A%20Es%20la,no%20saben%20leer%20ni%20escribir
Instituto Nacional de los Pueblos Indígenas. (2017). Indicadores Socioeconómicos de los Pueblos Indígenas de México, 2015. https://www.gob.mx/inpi/articulos/indicadores-socioeconomicos-de-los-pueblos-indigenas-de-mexico-2015-116128
Instituto Vasco de Estadística. (s.f.). Nivel de instrucción. https://www.eustat.eus/documentos/opt_0/tema_165/elem_2376/definicion.html
Koenigsberger, G. (2014). Los inicios de internet en México. https://www.fis.unam.mx/~gloria/g.koenigsberger_inicios_internet_libro.pdf
Lozano, M.; Mendoza Toraya, M.; Rocha, F.; Welter, Z. (2016). La Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación (ASCTI): políticas y prácticas en Chile, Colombia, Ecuador y Perú. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, v. 8, n. 15, 25-40. https://doi.org/10.22430/21457778.406
Márquez Andrés, A. M.; Acevedo Martínez, J. A.; Castro Lugo, D. (2016). Brecha digital y desigualdad social en México. Economía cuyuntural. Revista de temas de perspectivas y coyuntura, v. 1, n. 2, 89-136. https://ideas.repec.org/a/grm/ecoyun/201609.html
Martí, M. C.; D’Agostino, M. J.; Veiga de Cabo, J.; Sanz-Valero, J. (2008). Alfabetización digital: un peldaño hacia la sociedad de la información. Medicina y Seguridad del Trabajo, v. 54, n. 210, 11-15. http://scielo.isciii.es/pdf/mesetra/v54n210/especial2.pdf
Mochi, P. (2012). Programas para la inclusión digital y la concertación de actores en procesos de desarrollo territorial. Polis, v. 8, n. 1, 177-212. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-23332012000100007
Narro Robles, J.; Moctezuma Navarro, D. (2012). Analfabetismo en México: una deuda social. Realidad, Datos, y Espacio. Revista Internacional de Estadistica y Geografia, v. 3, n. 3, 5-17. https://rde.inegi.org.mx/RDE_07/Doctos/RDE_07_Art1.pdf
Pérez Escoda, A. (2015). Alfabetización digital y competencias digitales en el marco de la evaluación educativa: estudio en docentes y alumnos de Educación Primaria en Castilla y León (Tesis de doctorado). http://hdl.handle.net/11162/180490
Polino, C.; Cortassa, C. (2016). Discursos y prácticas de promoción de cultura científica en las políticas públicas de Iberoamérica. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, v. 8, n. 15, 13-24. https://doi.org/10.22430/21457778.402
Ribeiro Rosa, F. (2013). Inclusión Digital como Política Pública: Disputas en el Campo de los Derechos Humanos. Sur. Revista Internacional De Derechos Humanos, v. 10, n. 18, 33-55. https://sur.conectas.org/es/inclusion-digital-como-politica-publica/
Sarthou, N. F. (2018). Los instrumentos de la política en ciencia, tecnología e innovación en la Argentina reciente. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, v. 10, n. 18, 97-116. https://doi.org/10.22430/21457778.666
Schmelkes, S. (2013). Educación y pueblos indígenas: problemas de medición. Realidad, datos y espacio. Revista Internacional de Estadística y Geografía, v. 4, n. 1, 5-13. https://rde.inegi.org.mx/RDE_08/Doctos/RDE_08_Art1.pdf
Serrano Santoyo, A.; Martínez Martínez, E. (2003). La brecha digital: mitos y realidades. http://www.labrechadigital.org/labrecha/LaBrechaDigital_MitosyRealidades.pdf
Sour Vargas, L. (2017). Gobierno electrónico y corrupción en México (2005-2010). Revista Innovar, v. 27, n. 66, 123-136. https://doi.org/10.15446/innovar.v27n66.66807
Valencia Ortiz, R. (2018). La inclusión digital y la red de puntos México Conectado. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), v. 2, n. 1, 67-79. https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i1.pp67-79
van Dijk, J. A. G. M. (2017). Digital Divide: Impact of Access. En P. Rössler; C. A. Hoffner; L. van Zoonen (editores), The International Encyclopedia of Media Effects (pp. 1-11). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0043
Downloads
Copyright (c) 2020 Instituto Tecnológico Metropolitano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.