Locating the subject and subjectivity in preventing desertion in higher education

  • Ramón José Ledesma Soto Instituto Tecnológico Metropolitano – ITM
Keywords: permanence, retention, persistence, motivation, self-determination, subjectivity, discourse, symptom.

Abstract

This article analyzes a variety of academic models from retention to persistence in pro of permanence, emphasizing those that are bolstered by psychological and interactional approaches such as the self-determination theory. This theory and the offshoot models that have hence been proposed were ok reinterpreted in order to propose three categories, which introduce qualitative criteria from the psychoanalytic standpoint, to study factors associated with academic permanence taking into account the students subjectivity. The subjectivity inclusion in the student permanence models opens a field of investigative work that has not been sufficiently studied as the current retention models that seek to prevent in masse desertion are generalized, utilizing factorial methodologies that ignore the case- by- case analysis. The omission of each subject’s singularity in the models could be one of the reasons they have not been as effective as hoped.

Author Biography

Ramón José Ledesma Soto, Instituto Tecnológico Metropolitano – ITM

Master in Psychology and Mental Health. Psychologist Welfare Human Development of the Instituto Tecnológico Metropolitano, Medellín - Colombia

References

Bauman, Z. (2012). Hoy nuestra única certeza es la incertidumbre. Entrevista por Ima Sanchís. Tomado de: http://www.lavanguardia.com/lacontra/20120112/54244283412/zygmunt-bauman-hoy-nuestra-unica-certeza-es-la-incertidumbre.html

Bauman, Z. (2003). Vida de consumo. Ed. Fondo de Cultura Económica. México.

Consejo Nacional de Educación Superior -CESU- (2014). Acuerdo por lo superior 2034: Propuesta de política pública para la excelencia de la educación superior en Colombia en el escenario de la paz. Bogotá.

Díaz, C. (2008). Modelo conceptual para la deserción estudiantil universitaria chilena. Estudios Pedagógicos, XXXIV, 2.

Donoso, S. y Shiefelbein, E. (2007). Red de Revistas Cientificas de América Latina, El Caribe, España y Portugal. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514133001

Fernández, A. (2002). La inteligencia atrapada. Abordaje psicopedagógico y clínico del niño y su familia. Buenos aires: Editorial Nueva Visión.

Freud, S. (1926/2001). ¿Pueden los legos ejercer el análisis? En: Obras completas. Vol. XX. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1923/2001). Dos artículos de enciclopedia. Psicoanálisis y teoría de la Líbido. En: Obras completas. Vol. XVIII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Gallano, C. (2014). El psicoanálisis frente a las nuevas configuraciones de subjetividad. Medellín: Foros del Campo Lacaniano.

Hernández, C. (2011). Hacia la construcción colectiva de un marco conceptual para analizar, predecir, evaluar y atender el abandono estudiantil en la educación superior. En: Proyecto. Alfa Guía: Por el futuro de la educación. Disminuyamos el abandono en la educación superior. Medellín.

Lacan, J. (1953/1981). Escritos 1. Función y campo de la palabra y del lenguaje en el psicoanálisis. (1953). México: Siglo Veintiuno Editores.

Lacan, J. (1960/1981). Escritos 1. Subversión del sujeto y la dialéctica del deseo en el inconsciente freudiano. México: Siglo Veintiuno Editores.

Lacan, J. (1956/1995). Seminario 3. Las psicosis. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Lacan, J. (1972/1993). Psicoanálisis: radiofonía y televisión. Barcelona: Editorial Anagrama.

Lacan, J. (1969/ 1982). Seminario 17. El reverso del psicoanalisis. Buenos Aires: Ediciones Paidós Ibérica.

López S., F. (2010). Educación superior internacional comparada: escenarios, temas y problemas. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Mateus, M. J. (2011). Factores presentes en la deserción universitaria en la Facultad de Psicología de la Universidad de San Buenaventura, sede Bogotá, en el periodo comprendido entre 1998-2009. Psychologia: avances de la disciplina, 5(1).

Medellín L., E. W. (2010). Contratación de dos modelos motivacionales de autodeterminación para predecir la deserción en universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 57-68.

Miller, J. A. (1990). Conferencia de la Madraza. Del saber inconsciente a la causa freudiana. Cuadernos Andaluces de Psicoanálisis.

Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá.

Patiño de P., L. (2013). Revisión de algunos estudios sobre la deserción estudiantil universitaria en Colombia y Latinoamérica. Universidad de Guanajuato. Revista Acta Universitaria, 23(4).

Ryan, R., y Deci, E. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la facilitación de la motivación intrínseca, el desarrollo social y el bienestar. American Psychologist APA.

Sennet, R. (1998/2005). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Editorial Anagrama.

Servicio de intervención y gestión académica, ITM. (2014). La deserción universitaria, un asunto de todos. Diagnóstico de causas de deserción de estudiantes en el Instituto Tecnológico Metropolitano – ITM. Medellín.

Soler, C. (2002). Los ensamblajes del cuerpo. Foros del Campo Lacaniano. Medellín.

Soler, C. (2003). El psicoanalista y el sujeto contemporáneo. Conferencia. Foros del Campo Lacaniano. Medellín.

Torres G., L. E. (2010). Retención estudiantil en la educación superior. Revisión de la literatura y elementos de un modelo para el contexto colombiano. Estado del arte. Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/documents/15838/273636/Retenci%C3%B3nEstudiantil2012.pdf/124fdba5-2318-432a-8e9f-126a2501c229

Universidad Nacional de Colombia (2007). Cuestión de supervivencia. Graduación, deserción y rezago en la Universidad Nacional de Colombia. Dirección de Bienestar Universitario. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.

Verdugo, M. A. (2003). Autodeterminación y calidad de vida de las personas con discapacidad. Propuestas de actuación. Calidad de vida.Recuperado de: http://educaciones.cubaeduca.cu/medias/pdf/1244.pdf

How to Cite
Ledesma Soto, R. J. (2016). Locating the subject and subjectivity in preventing desertion in higher education. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 8(14), 91–110. https://doi.org/10.22430/21457778.419

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2016-01-28
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo