Technoscience in the twenty-first century from a philosophical perspective
Abstract
If we look at technoscience from a philosophical perspective we have to understand that it has to use not only a world wide approach but also cyber world. The point here is not a simple, disjunctive thinking but systematic. This systematic philosophical perspective rejects the idea of technoscience as a narrow area and rather explores the convergence of nanotechnology, biotechnology, information technology and cognitive sciences.In this regard, philosophy in the 21st century should embrace the dissemination of scientific knowledge through a complex systematic relationship which involves a theory of the individual, language, speech, culture, society and cybernetics.
References
Bunge, M. (2006). Epistemología. México: siglo XXI.
Chávez, A. y Patiño, A. (2009, mayo–junio). Las nanotecnologías: un paradigma tecnológico emergente.En: Razón y Palabra, 68(14), México: http://www.razonypalabra.org.mx/N/n68/6AlenkaToledo.pdf.
Cutcliffe, S. H. (1990).Ciencia, tecnología y sociedad. Un campo interdisciplinar.Medina, Manuel y Sanmartín, José (Eds). Barcelona: Anthropos.
Conferencia Mundial sobre la Ciencia (1999). Declaración sobre la ciencia y el uso del saber científico. http://www.unesco.org/science/wcs/esp/declaracion_s.htm.
Damasio, A. (2011a). Existo, luego pienso. En el libro de Punset, Eduard. Cara a cara con la vida. Barcelona: Destino.
----- (2011b). En busca de Espinoza. Neurobiología de emoción y los sentimientos. Traducción por Joandomenec Ros. Barcelona: Destino.
Domínguez, A., Rojo, et al. (2009 mayo–junio). Bionano tecnología y nano biotecnología. En: Razón y Palabras, 68(14), México. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/n68/2rdominguez.html.
Echeverría, J. (2007). Ciencia del Bien y el Mal. Barcelona:Herder.
----- (2004). La revolución tecnocientífica. Cátedra Alfonso Reyes, Tecnológico de Monterrey, México. Recuperado de http://web2.mty.itesm.mx/temporal/confines/articulos2/EcheverriaJ.pdf.
García, F., Portillo, J., Romo, J. y Benito, M. (2009). Nativos digitales y modelos de aprendizaje, en: http://www.icono14.net/monografico/nativos-digitales-y-aprendizaje.
Garciandia, J. (2005). Pensar sistémico. Una introducción. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Hanson, Norwood Russell (1977). Observación y explicación: Guía de la Filosofía de la ciencia. Traducción Antonio Montesino. Madrid: Alianza Editorial.
Hawking, S. y Mlodinow, L. (2010). El gran diseño. Barcelona: Critica
Heráclito y Parménides (1983). Fragmentos. Traducción del griego. Prólogo y notas por José Antonio Miguez. Buenos Aires: Aguilar.
Hidalgo T., A. (2012). Los impactos de las nuevas tecnologías en el espacio antropológico. Reflexión filosófica sobre tecnarquía. Ensayo contenido en la revista del Tercer Congreso Humanístico Centro Americano y del Caribe. Santo Domingo: Universitaria.
Jonas, H. (2004). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Traducción Javier Mª Fernández Retenaga. Barcelona: Herder.
Merejo, A. (2007). La República Dominicana en el ciberespacio de la Internet. Ensayo filosófico cibercultural y cibersocial. (1995-2007). Santo Domingo: Búho http://www.revistadefilosofia.com/19-05.pdf
Meschonnic, H. (1996). Para la Poética. Traducción del francés por Diógenes Céspedes. Santo Domingo: De Colores.
Monot, P. y Simon M. (1999). Vivir en el cibermundo. París: Mensajero.
Quintanilla, M. (2005). Tecnología: Un enfoque Filosófico. México:Fondo de Cultura de México.
Reguera, I. (2004). La tecnociencia y su divulgación un enfoque transdisciplinar. Barcelona: Anthropos.
Ursua, N. (2003). Son la competividad y el éxito los únicos factores de la sociedad de la información y del conocimiento . Contenida en Humanismo para el siglo XXI, Luisa Amigo Fernández de Arroyabe (ed.). Bilbao: Universidad de Deusto.
Von Foester, H. (1996). Las semillas de la cibernética.Barcelona: Gedisa.