The Notions of Social Appropriation of Knowledge in the Scientific Literature and Colombian Public Policy
Abstract
Social appropriation of knowledge has become an increasingly common term in different academic and political communities, but the literature still shows a lack of clarity and consensus regarding its meaning. To contribute to the understanding of this phenomenon, this article seeks to identify the semantic primes associated with it and determine its essential properties in order to propose a definition of this concept. To establish said definition, this study implemented semantic decomposition and followed the recommendations offered in the scientific literature and Colombian public policy on social appropriation. The sample studied here was composed of 19 definitions taken from articles indexed in the Web of Science and Scopus databases, as well as other 14 definitions taken from documents on Colombian public policy. As a result, six semantic primes were found to be associated with social appropriation of knowledge: enablers, target entity, object, scope, ends, and implications. In general, the results suggest that there is a fusion between this concept and its impacts; unclear or vague terminology; circularity and lack of conciseness; a conception limited to how, what it is, and what it is for; and five trends regarding the meaning of social appropriation of knowledge.
References
Akmajian, A., Farmer, A. K., Bickmore, L., Demers, R. A., y Harnish, R. M. (2017). Linguistics: An introduction to language and communication (7.a ed.). The MIT Press.
Atuesta Venegas, M. del R., Ceballos Moncada, A. F., y Gómez Alvis, R. (2016). Co-creación como metodología para la apropiación social de la ciencia y la tecnología (ASCYT) del recurso agua. Caso Urabá-Antioqueño-Colombia. El Ágora USB, 16(1), 277-286. https://doi.org/10.21500/16578031.2176
Barrio Alonso, C. (2008). La apropiación social de la ciencia: nuevas formas. Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad, 4(10), 213-225. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132008000100014
Canu, I. G., Marca, S. C., Dell’Oro, F., Balázs, Á., Bergamaschi, E., Besse, C., Bianchi, R., Bislimovska, J., Bjelajac, A. K., Bugge, M., Busneag, C. I., Çağlayan, Ç., Cernițanu, M., Costa Pereira, C., Hafner, N. D., Droz, N., Eglite, M., Godderis, L., Gündel, H., … Wahlen, A. (2021). Harmonized definition of occupational burnout: A systematic review, semantic analysis, and Delphi consensus in 29 countries. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 47(2), 95-107. https://doi.org/10.5271/sjweh.3935
Cash-Gibson, L., Guerra, G., y Salgado-de-Snyder, V. N. (2015). SDH-NET: a South–North-South collaboration to build sustainable research capacities on social determinants of health in low- and middle-income countries. Health Research Policy and Systems, 13, 45. https://doi.org/10.1186/s12961-015-0048-1
Chaparro, F. (1998). Conocimiento, Innovación y Construcción de Sociedad: Una Agenda para la Colombia del Siglo XXI. http://repositorio.colciencias.gov.co/bitstream/handle/11146/728/339.%20CONOCIMIENTO%20INNOVACION%201998.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2005). Política Nacional de Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/ckeditor_files/Politicaascyt.pdf
Consejo Nacional de Política Económica y Social. (2009). Documento Conpes 3582. Política Nacional de Ciencia, Tecnología e innovación. https://minciencias.gov.co/node/301
Daza-Caicedo, S., y Lozano-Borda, M. (2013). Actividades hacia "otros públicos". Entre la difusión, la apropiación y la gobernanza de la ciencia y la tecnología. En M. Salazar (ed.), Colciencias cuarenta años. Entre la legitimidad, la normatividad y la práctica (pp. 280-353). Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología.
Daza-Caicedo, S., Maldonado, O., Arboleda-Castrillón, T., Falla, S., Moreno, P., Tafur-Sequera, M., y Papagayo, D. (2017). Hacia la medición del impacto de las prácticas de apropiación social de la ciencia y la tecnología: propuesta de una batería de indicadores. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 24(1), 145-164. https://doi.org/10.1590/s0104-59702017000100004
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2010). Estrategia Nacional de Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/ckeditor_files/estrategia-nacional-apropiacionsocial.pdf
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2016). Documento N° 1602. Actores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Adoptada mediante Resolución No. 1473 de 2016. http://repositorio.colciencias.gov.co/handle/11146/34016
Departamento Nacional de Planeación. (2003). Plan nacional de desarrollo, 2002-2006. Hacia un estado comunitario. https://colaboracion.dnp.gov.co/cdt/pnd/pnd.pdf
Departamento Nacional de Planeación. (2007). Plan Nacional de Desarrollo 2006-2010. Estado Comunitario: desarrollo para todos. https://colaboracion.dnp.gov.co/cdt/pnd/pnd_tomo_1.pdf
Departamento Nacional de Planeación, e Instituto Colombiano para el Desarrollo de la Ciencia y la Tecnología. (2006). Plan Nacional de Desarrollo Científico, Tecnológico y de Innovación 2007-2019. Informe de Avance. Propuesta de trabajo para divulgación y concertación. http://repositorio.colciencias.gov.co/bitstream/handle/11146/784/397.%20PlanNacionalDesarrolloCTeI2007-2019_InformeAvancePropuestaTrabajo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Departamento Nacional de Planeación, y Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2015). Guía sectorial de CTeI. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/guiasectorialctei.pdf
Díaz-López, L., Tarango, J., y Contreras, C.-P. (2019). Strategies for inclusive and safe education using virtual reality: from the digital library perspective. Digital Library Perspectives, 35(3/4), 216-226. https://doi.org/10.1108/DLP-08-2019-0034
Díaz Canadell, Z., y González, Y. (2017). El proceso de apropiación social del conocimiento en cooperativas de cacao del estado Táchira, Venezuela. Agroalimentaria, 23(45), 123-140. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/agroalimentaria/article/view/10375
Do Vale Caribé, R. de C. (2015). Comunicação científica: reflexões sobre o conceito. Informacao e Sociedade, 25(3), 89-104. https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/23109
Escobar, J. M. (2018). La apropiación social de la ciencia y la tecnología como eslogan: un análisis del caso colombiano. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 13(38), 29-57. http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/65
Escobar Ortiz, J. M. (2017). Los orígenes del discurso de apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia. Analisis Politico, 30(91), 146-163. https://doi.org/10.15446/anpol.v30n91.70269
Escobar Ortiz, J. M. (2019). Ciencia, valores y poder. Una mirada a los discursos de divulgación científica en Colombia. Editorial Universidad del Rosario.
Escobar Ortiz, J. M. (2021). Cómo medir la apropiación social de la ciencia y la tecnología: la definición de indicadores como problema. Innovar, 31(80), 153-166. https://doi.org/10.15446/innovar.v31n80.93672
Franco Avellaneda, M., y Pérez-Bustos, T. (2010). Tensiones y convergencias en torno a la apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia. En Deslocalizando la apropiación social de la ciencia y la tecnología. Aportes desde prácticas diversas (pp. 9-23). Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación (Colciencias), y Corporación Maloka.
Gaviria-Velásquez, M. M., y Mejía-Correa, A. M. (2021). Apropiación social de la ciencia y comunicación pública del conocimiento, dos actividades inherentes a la investigación universitaria. Revista Interamericana de Bibliotecología, 44(3), e343603. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n3e343603
Giraldo-Gutiérrez, F. L., Ortiz-Clavijo, L. F., y Zapata Cardona, G. A. (2020a). Laboratorio de Innovación Social: escenario de participación, apropiación social e interdisciplinariedad. European Public & Social Innovation Review, 5(1), 46-57. https://doi.org/10.31637/epsir.20-1.5
Giraldo Gutiérrez, F. L., Ortiz Clavijo, L. F., y Zuñiga-Miranda, S. (2020b). Políticas de Ciencia, Tecnología e Innovación en América Latina y el Caribe y su influencia en la producción y apropiación de la CTI. Revista Linguagem & Ensino, 23(1), 292-316. https://doi.org/10.15210/rle.v23i1.17751
Gobernación del Cauca. (2013). ConCIENCIA CAUCA. Plan Estratégico Departamental de Ciencia, Tecnología e Innovación. http://www.unicauca.edu.co/innovaccioncauca/sites/default/files/convocatorias/Areas%20Estrategicas/conciencia_cauca_ebook.pdf
Gong, C., y Ribiere, V. (2021). Developing a unified definition of digital transformation. Technovation, 102, 102217. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102217
González-García, M., Cantabrana, B., y Hidalgo, A. (2020). Ciencia, medicina y medicamentos en la prensa diaria: estudio del período 2001-2016. Revista de la Fundación Educación Médica, 23(1), 17-24. https://doi.org/10.33588/fem.231.1033
Hoyos, N. E. (2002). Social appropriation of science and technology: An urgency for our region. Interciencia, 27(2), 53-55.
Hund, A., Wagner, H.-T., Beimborn, D., y Weitzel, T. (2021). Digital innovation: Review and novel perspective. The Journal of Strategic Information Systems, 30(4), 101695. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2021.101695
Kamoche, K., Beise-Zee, R., y Mamman, A. (2014). Knowledge Appropriation and Identity: Toward a Multi-Discourse Analysis. Organization Studies, 35(9), 1373-1392. https://doi.org/10.1177/0170840614531720
López-Isaza, G. A. (2013). Aportes teóricos para la gestión y política de innovación en función de la ciudadanía. Innovar, 23(47), 5-17. https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/40239
Lopez Rivera, Z. C. (2015). La enseñanza de las ciencias naturales desde el enfoque de la apropiación social de la ciencia, la tecnología y la innovación ASCTI en educación básica – media. Revista Científica, 22(2), 75-84. https://doi.org/10.14483/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.22.a6
Lozano Borda, M., y Pérez-Bustos, T. (2012). La apropiación social de la ciencia y la tecnología en la literatura iberoamericana. Una revisión entre 2000 y 2010. Redes, 18(35), 45-73. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90728888002
Lozano, L. A., y Gaona-Ramirez, G. A. (2018). Digital Observatory of Social Appropriation of Knowledge of a Territory. En H. Florez, C. Diaz, y J. Chavarriaga (eds.), Applied Informatics. First International Conference, ICAI 2018 Bogotá, Colombia, November 1–3, 2018 Proceedings (pp. 3-15). https://doi.org/10.1007/978-3-030-01535-0_1
Marín Agudelo, S. A. (2012). Apropiación social del conocimiento: Una nueva dimensión de los archivos. Revista Interamericana de Bibliotecología, 35(1), 55-62. https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/13337
Mazzucato, M., y Penna, C. C. R. (2020). La era de las misiones: ¿Cómo abordar los desafíos sociales mediante políticas de innovación orientadas por misiones en América Latina y el Caribe? Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002828
Núñez Jover, J. (2011). El conocimiento entre nosotros: reflexiones desde lo social. Temas, (65), 94-104.
Olivé, L. (2011). La apropiación social de la ciencia y la tecnología. En T. Pérez Bustos, y M. Lozano Borda (eds.), Ciencia, Tecnología y Democracia: Reflexiones en torno a la Apropiación Social del Conocimiento (pp. 113-121). Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación (Colciencias), y Universidad EAFIT. https://www.eafit.edu.co/investigacion/Documents/ciencia-tecnologia-democracia.pdf
Ortega-Rubio, A., Murillo-Amador, B., Díaz-Castro, S., Beltrán-Morales, L. F., Gómez-Anduro, G., Castro-Iglesias, C., y Blázquez, M. C. (2020). COVID-19: Los reajustes en el trabajo de investigación científica en México. Terra Latinoamericana, 38(4), 917-930. https://doi.org/10.28940/terra.v38i4.864
Pérez-Bustos, T., Franco Avellaneda, M., Lozano Borda, M., Falla, S., y Papagayo, D. (2012). Colombian initiatives in the Social Appropriation of Science and Technology: tendencies and challenges for a broader understanding of these dynamics. Historia, Ciencias, Saude-Manguinhos, 19(1). https://doi.org/10.1590/S0104-59702012000100007
Quintero Rodríguez, D., y Zamora Rendón, N. (2017). Una aproximación al concepto de apropiación social del conocimiento: desde los conocimientos tradicionales de las comunidades afrocolombianas e indígenas. Uni-Pluriversidad, 17(1), 50-58. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/329386
Resolución 0643 de 2021. Por la cual se adopta la Política Pública de Apropiación Social del Conocimiento en el marco de la Ciencia, Tecnología e Innovación. (2021, 8 de marzo). Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. https://minciencias.gov.co/normatividad/resolucion-0643-2021
Romero, A. (2002). Las redes de información y su importancia para la investigación científica. Revista Venezolana de Gerencia, 7(19), 425-441. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/9546
Romero-Rodríguez, J.-M., Ramírez-Montoya, M.-S., Aznar-Díaz, I., y Hinojo-Lucena, F.-J. (2020). Social Appropriation of Knowledge as a Key Factor for Local Development and Open Innovation: A Systematic Review. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(2), 44. https://doi.org/10.3390/joitmc6020044
Ruiz, C. F., Henao Gómez, D., Lozano Borda, M., Colorado, L. A., Mora Holguín, H., Velandia Sánchez, J., Navarro Morato, O., Orlando Montes, J., Ariza Barbosa, N., Cancino Salas, R., y Salazar Acosta, M. (2012). Plan Estratégico Departamental de Ciencia, Tecnología e Innovación - PEDCTI. Boyacá 2022: La ciencia, la tecnología y la innovación al servicio del desarrollo regional. Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/paginas/pedcti-boyaca.pdf
Ruiz, C. F., Henao Gómez, D., Mora Holguín, H., Lozano Borda, M., Velandia Sánchez, J., Navarro Morato, O., y Montes, J. O. (2013). Plan Estratégico Departamental de Ciencia, Tecnología e Innovación (PEDCTI) - Departamento de Arauca. Articulando redes científicas y de Innovación para el desarrollo fronterizo, económico y social de la Orinoquía. Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/paginas/pedcti-arauca.pdf
Santamaria-Ramos, J., y Madariaga-Orozco, C. A. (2019). Determinantes de la innovación social en las fundaciones de cuarta generación de Barranquilla, Colombia. Innovar, 29(73), 113-132. https://doi.org/10.15446/innovar.v29n73.78026
Schot, J., y Steinmueller, W. E. (2018). Three frames for innovation policy: R&D, systems of innovation and transformative change. Research Policy, 47(9), 1554-1567. https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.08.011
Sierra, L., y Urbina, L. C. (2006). Una travesía que nos acerca a la ciencia y la tecnología con el club Pequeños exploradores de Maloka [Trabajo de pregrado no publicado]. Universidad Pedagógica Nacional.
Suddaby, R. (2010). Editor’s comments: Construct clarity in theories of management and organization. Academy of Management Review, 35(3), 346-357. https://aom.org/uploadedFiles/Publications/AMR/SuddabyEditorCommentsConstruct.pdf
Urrútia, G., y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
Vaccarezza, L. S. (2015). Apropiación social e hibridación de conocimientos en los procesos de extensión universitaria. Cuestiones de Sociología, (12). https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6759/pr.6759.pdf
Vélez Agudelo, M. I., Chavarro Bohórquez, D. A., Hernández Tasco, A., Niño Mendieta, Á. M., Tovar Narváez, G. E., y Montenegro Trujillo, I. C. (2018). Libro Verde 2030: Política Nacional de Ciencia e Innovación para el Desarrollo Sostenible. https://www.minciencias.gov.co/sites/default/files/libroverde2030-5julio-web.pdf
Vessuri, H. (2002). Ciencia, tecnología y desarrollo: Una experiencia de apropiación social del conocimiento. Interciencia, 27(2), 88-92.
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118-144. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2019.01.003
Wacker, J. G. (2004). A theory of formal conceptual definitions: developing theory-building measurement instruments. Journal of Operations Management, 22(6), 629-650. https://doi.org/10.1016/j.jom.2004.08.002
Downloads
Copyright (c) 2023 Alicia Herrera Sánchez, Piedad Arenas Díaz, Luis Eduardo Becerra Ardila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.