Social Representations of Social Appropriation of Knowledge Constructed by Researchers at a Public University in Medellín, Colombia

Keywords: social appropriation of knowledge, scientific knowledge, science communication, health research

Abstract

Given the relevance of social appropriation of knowledge in both research and social contexts, this study aimed to contribute to the understanding of its meanings and practices by examining the social representations of this process constructed by health researchers at a public university in Medellín, Colombia. This qualitative study employed the social representations approach from a processual perspective. Nine semi-structured interviews were conducted using convenience sampling, and data were analyzed following the grounded theory principles. The analysis revealed three core categories: conceptions of social appropriation of knowledge; enabling conditions; and the actors, roles, and responsibilities involved in the process. The findings highlight the importance of social appropriation of knowledge in ensuring that knowledge generated through health research contributes to societal development by connecting the scientific community with society at large. Further understanding of this topic is needed, considering the nature of the knowledge produced in health research and its potential to inform applications, strategies, and policies that improve population.

Author Biographies

Juan David Castro Quintero, Universidad de Antioquia

Medellín, Colombia, juan.castroq@udea.edu.co

Carolina Navarro Benítez, Universidad de Antioquia

Medellín, Colombia, carolina.navarro@udea.edu.co

Lilliana Villa-Vélez, Universidad de Antioquia

Medellín, Colombia, liliana.villa@udea.edu.co

Luz Adriana Muñoz-Duque, Universidad de Antioquia

Medellín, Colombia, luza.munoz@udea.edu.co

References

Abric, J. C. (1994). Prácticas sociales y representaciones. Coyoacán.

Agudelo Paipilla, K., Castro Arroyave, D. M., Guzmán Grajales, L., y Echavarría Mejía, M. I. (2024). ABC de la Apropiación Social del conocimiento. Una guía para orientar el proceso de participación y diálogo de saberes en los proyectos de investigación. Centro Internacional de Entrenamiento e Investigaciones Médicas (Cideim).

Araya Umaña, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Ayure Urrego, M. Z. (2021). Prácticas de Comunicación Pública de Ciencia y Tecnología en museos de Ciencia. Parque Explora (Medellín) y Cosmo Caixa (Barcelona) [tesis de doctorado, Universitat Autònoma de Barcelona]. Cora TDX. https://www.tesisenred.net/handle/10803/672022#page=1

Blanco-López, Á. (2004). Relaciones entre la educación científica y la divulgación de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(2), 70-86. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3959

Burch, S. (2005). Sociedad de la información / Sociedad del conocimiento. https://www.analfatecnicos.net/archivos/76.SociedadDeLaInformacionYConocimiento-SallyBurch.pdf

Cárdenas Neira, C. (2016). Representación online del movimiento estudiantil chileno: Reapropiación de noticias en Facebook. Estudios Filológicos, 58, 25-49. https://doi.org/10.4067/S0071-17132016000200002

Cardona Echavarría, A. C., y Escobar Ortiz, J. M. (2024). La comunicación de la ciencia tras bastidores. Signo y Pensamiento, 43. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp43.cctb

Castaño Grajales, M. (2013). Presentación. En E. Domínguez Gómez, J. A. Echeverry Mejía, y M. Castaño Grajales (eds.), Apropiación social del conocimiento. El papel de la comunicación (pp. 4-7). Universidad de Antioquia.

Castrillón Castro, E. A. (2022). Democratización de la creación, investigación e innovación a través de la comunicación pública de la ciencia, la apropiación social del conocimiento, y la ciencia abierta en la Escuela de Microbiología de la Universidad de Antioquia [trabajo de pregrado, Universidad de Antioquia]. Biblioteca digital UdeA. https://hdl.handle.net/10495/30679

Chaparro, F. (2001). Conocimiento, aprendizaje y capital social como motor de desarrollo. Ciência da Informação, 30(1), 19-31. https://doi.org/10.1590/S0100-19652001000100004

Cluley, R., y Green, W. (2019). Social representations of marketing work: advertising workers and social media. European Journal of Marketing, 53(5), 830-847. https://doi.org/10.1108/ejm-12-2016-0682

Convenio Andrés Bello. (2008). Política pública en apropiación social de la Ciencia y la Tecnología de los países signatarios de la organización del Convenio Andrés Bello. Versión preliminar. https://convenioandresbello.org/wp-content/uploads/2019/05/Politica_Publica_Apropiacion_Social.pdf

Dávila-Rodríguez, L. P. (2020). Apropiación social del conocimiento científico y tecnológico. Un legado de sentidos. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 12(22), 127-147. https://doi.org/10.22430/21457778.1522

Delgado, F., y Rist, S. (2016). Ciencia, diálogo de saberes y transdisciplinariedad. Aportes teórico metodológicos para la sustentabilidad alimentaria y del desarrollo. Plural editores.

Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2015, 20 de octubre). Resolución 740 de 2015. Por la cual se adopta el Manual Metodológico General para la Identificación, Preparación, Programación y evaluación de proyectos. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/reglamentacion/resolucion740-2015.pdf

Departamento Nacional de Planeación. (2018). Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022. https://www.dnp.gov.co/plan-nacional-desarrollo/Paginas/plan-nacional-de-desarrollo-2018-2022.aspx

Desqbre Fundación Andaluza para la Divulgación de la Innovación y el Conocimiento. (s.f.). Unidad 2. Módulo 4. El programa específico “ciencia con y para la sociedad”. https://fundaciondescubre.es/wp-content/uploads/2019/04/UNIDAD_2_4.pdf

Domínguez Gómez, E., Echeverry Mejía, J., y Castaño Grajales, M. (2013). Apropiación social del conocimiento. El papel de la comunicación. Universidad de Antioquia.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

García-Rodríguez, L. C., Torres-Sanmiguel, A. F., Guerrero-Gaviria, D. A., Carreño-Moreno, S., y Chaparro-Díaz, L. (2022). Estrategias de apropiación social del conocimiento en salud: Revisión sistemática. Revista Ciencias de la Salud, 20(3), 1-20. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.11587

Gaviria-Velásquez, M., y Mejía-Correa, A. (2021). Apropiación social de la ciencia y comunicación pública del conocimiento, dos actividades inherentes a la investigación universitaria. Revista Interamericana de Bibliotecología, 44(3), 1-11. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n3e343603

Gómez, M. M., y Osorio, H. (2015). Social representations of Health Education: School of Medicine, University of Antioquia. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 33(1), 85-92. https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.15720

Gutiérrez Tamayo, A. L., Hincapié Ballesteros, L. A., y Sánchez Mazo, L. M. (2018). Apropiación social de conocimiento: tensiones y posibilidades. Revista Trabajo Social, (26-27), 113-132. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistraso/article/view/342773

Hermelin, D. (2018). Comunicación de la ciencia. Un aprendizaje desde y con las ciencias sociales y humanas. InMediaciones de la Comunicación, 13(2), 51-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6735101

Herrera Sánchez, A., Arenas Díaz, P., y Becerra Ardila, L. E. (2023). Las nociones de la apropiación social del conocimiento desde la literatura científica y la política pública colombiana. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 15(30), e2659. https://doi.org/10.22430/21457778.2659

Herrera Uribe, A., Vera Tasamá, A., y Marín Hurtado, J. I. (2021). Evolución de la Apropiación Social del Conocimiento desde la Facultad de Ingeniería [ponencia]. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería Acofi 2021. https://doi.org/10.26507/ponencia.2045

Jaillier C., É., Carmona Hoyos, Y., y Suárez Díaz, L. S. (2015). Los retos de la comunicación en la apropiación social del conocimiento, en algunas experiencias significativas de innovación social en Medellín. Comunicación, (32), 39-54. https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/2352

Jaramillo Vélez, F. (2013). Del circo al carnaval: de la divulgación a la apropiación. En E. Domínguez Gómez, J. A. Echeverry Mejía, y M. Castaño Grajales (eds.), Apropiación social del conocimiento. El papel de la comunicación (pp.120-137). Universidad de Antioquia.

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (ed.), Psicología social II (pp.469-494). Paidós.

Kallioharju, M., Wilska, T.-A., y Vänskä, A. (2023). Mothers’ self-representations and representations of childhood on social media. Young Consumers, 24(4), 485-499. https://doi.org/10.1108/YC-06-2022-1541

Krüger, K. (2006). El concepto de la “Sociedad del Conocimiento”. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 11(683). https://raco.cat/index.php/Biblio3w/article/view/71882

Mejía-Saldarriaga, D., Londoño-Rivera, A. M., y Quintero-Quintero, P. A. (2021). Apropiación social de la ciencia y la tecnología en Medellín: contribuciones al debate sobre su evaluación. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 13(24), 163-191. https://doi.org/10.22430/21457778.1793

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2021). Política Pública de Apropiación Social del Conocimiento en el marco de la CTeI. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/politica_publica_de_apropiacion_social_del_conocimiento.pdf

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (s.f.). CvLAC. Minciencias. https://minciencias.gov.co/content/cvlac

Morales Trujillo, J. S. (2023). Movilización y apropiación social del conocimiento para el desarrollo rural: “una mirada desde la práctica de los maestros rurales” [tesis de maestría, Eafit]. Repositorio Eafit. https://hdl.handle.net/10784/32879

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.

Navarro Carrascal, O., y Restrepo Ochoa, D. A. (2013). Representaciones sociales: perspectivas teóricas y metodológicas. Revista CES Psicología, 6(1). https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2617/1823

Pabón, R. (2018). Apropiación social del conocimiento: una aproximación teórica y perspectivas para Colombia. Educación y Humanismo, 20(34), 116-139. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2629

Polonia, A. C., y Santos, M. F. S. (2020). Desenvolvimento de competências na perspectiva de docentes de ensino superior: estudo em representações sociais. Educação e Pesquisa, 46, e217461. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046217461

Ramírez Cáceres, K. E., y Pic, E. (2024). Apropiación social del conocimiento intercultural: la política científica colombiana analizada. Administración y Desarrollo, 54(1), e982. https://doi.org/10.22431/25005227.vol54n1.982

Restrepo-Ochoa, D. A. (2013). La teoría fundamentada como metodología para la integración del análisis procesual y estructural en la investigación de las representaciones sociales. CES Psicología, 6(1), 122-133. https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2579/1824

Romani, F., Carreazo Pariasca, J., Aguilar Madrid, J., y Espinoza Herrera, D. (2018). La divulgación científica en el campo de la salud pública. La experiencia del Instituto Nacional de Salud. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 35(3), 515-522. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2018.353.3640

Romero-Rodríguez, J. M., Ramírez-Montoya, M. S., Aznar-Díaz, I., y Hinojo-Lucena, F. J. (2020). Social Appropriation of Knowledge as a Key Factor for Local Development and Open Innovation: A Systematic Review. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(2), 44. https://doi.org/10.3390/joitmc6020044

Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Villa Vélez, L. (2024). Educación para la salud con las comunidades. Una experiencia de educación popular. Fondo Editorial Remington. https://doi.org/10.22209/9786289585261

World Health Organization. (2021). Health Promotion Glossary of Terms 2021. WHO. https://www.who.int/publications/i/item/9789240038349

How to Cite
Castro Quintero, J. D., Navarro Benítez, C., Villa-Vélez, L., & Muñoz-Duque, L. A. (2025). Social Representations of Social Appropriation of Knowledge Constructed by Researchers at a Public University in Medellín, Colombia. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 17(36), e3538. https://doi.org/10.22430/21457778.3538

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2025-08-29
Section
Research Articles
Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: