A new definition of scientific knowledge usefulness? First analysis of the technological and social development projects (PDTS) in Argentina

Keywords: Science policy, PDTS, scientific knowledge usefulness

Abstract

How does the science and technology policy on social sciences and humanities define the usefulness of scientific knowledge produced by those fields? What mechanisms do researchers put forth regarding oriented research instruments? This paper presents the first results of the fieldwork survey on the first Technological and Social Development Projects (PDTS) in the field of humanities and social sciences. PDTS are oriented research projects that introduce new aspects regarding the evaluation of scholars as well as the cooperation with nonacademic actors. This article describes the aforementioned public policy, emphasizing the new elements identified therein and contextualizing its emergence and struggles regarding the science-society-university relationship. Besides, it presents the implemented qualitative analysis strategy along with an analysis of the input from the first stage of the fieldwork. Finally, it outlines the first conclusions from the fieldwork and literature review analysis.

Author Biography

Mauro Ricardo Alonso, Universidad de Buenos Aires

PhD(c) en Ciencia, Tecnología y Sociedad). Licenciado en Sociología investigador del Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación de la Facultad de Filosofía y Letras (Universidad de Buenos Aires, Argentina), Buenos Aires – Argentina.

References

Albornoz, M. (1997). La política científica y tecnológica en América Latina frente al desafío del pensamiento único. Redes, 4(10), 95-115.

Bernal, J. D. (1997). Historia social de la ciencia: la ciencia en la historia. Buenos Aires: Ediciones Península.

Crowson, R. (1993). Qualitative research methods in higher education. En Conrad, C. et al. (eds.). Qualitative Research in Higher Education: Experiencing Alternative Perspectives and Approaches. Needham Heights, Ginn Press.

Echeverría, J. (1995). Filosofía de la ciencia (Vol. 7). Ediciones Akal.

Gibbons, M. (1997). The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. Londres: SAGE.

Guston, D. (2000). Between Science and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Kornblit, A. L. (2004) Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Buenos Aires: Biblos.

Kreimer, P. (2006). ¿Dependientes o integrados? La ciencia latinoamericana y la nueva división internacional del trabajo. Nómadas, 24, 199-212.

Kreimer, P. (2011). La evaluación de la actividad científica: desde la indagación sociológica a la burocratización. Dilemas actuales. Revista Propuesta Educativa, 2(36).

Kreimer, P. (2015). La ciencia como objeto de las ciencias sociales en América Latina: investigar e intervenir. Cuadernos de pensamiento crítico latinoamericano. CLACSO.

Marradi, A. & Piovani, J. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: EMECE.

Merton, R. (1984). Ciencia, tecnología y sociedad en la Inglaterra del siglo XVII. Alianza Editorial.

Naidorf, D. y D. Perrotta (2015). La ciencia social politizada y móvil de una agenda latinoamericana orientada a prioridades. Revista de la Educación Superior, 174, 19-46.

Naidorf, J. & Perrotta, D. (2016). La cultura académica argentina frente al cambio de ciclo. «Políticas Educativas en América Latina en el siglo XXI. Balance y perspectivas» [en prensa]. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación.

Naidorf, J. (2009). Los cambios en la cultura académica de la universidad pública. Buenos Aires: EUDEBA.

Naidorf, J. (2014). Knowledge Utility: from Social Relevance to Knowledge Mobilization. Education Policy Analysis Archives, 22(70).

Naidorf, J., D. Perrotta, S. Gómez y G. Riccono (2015). Políticas universitarias y políticas científicas pos 2000. Crisis, innovación y relevancia social. Revista Cubana de Educación Superior, (número especial), 10-28.

Nowonty, H., Scott, P. & Gibbons, M. (2001). Re-thinking science: Knowledge and the public in an age of uncertainty. Cambridge: Polity.

Sirvent, M. (1999). Problemática metodológica de la investigación cualitativa. Revista del IICE, VIII(14).

Smith, A., Fressoli, M. & Thomas, H. (2014). Grassroots innovation movements: challenges and contributions. Journal of Cleaner Production, 63, 114-124.

Stake, R. (1998) Investigación con estudios de caso. Madrid: Morata.

Vaccarezza, L. & Zabala, J. P. (2002). La construcción de la utilidad social de la ciencia. Estrategias de los investigadores académicos en biotecnología frente al mercado. Buenos Aires: Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.

Vaccarezza, L. (2004). El campo CTS en América Latina y el uso social de su producción. Centro de Estudios sobre Ciencia, Desarrollo y Educación Superior. Buenos Aires, Argentina. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 1(2).

Vasen, F (2011). Los sentidos de la relevancia en la política científica. Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad, 7(19).

Vasen, F. (2013). La construcción de una política científica institucional en la Universidad de Buenos Aires. Universidad Nacional de Quilmes.

How to Cite
Alonso, M. R. (2017). A new definition of scientific knowledge usefulness? First analysis of the technological and social development projects (PDTS) in Argentina. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 9(17), 79–97. https://doi.org/10.22430/21457778.626

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2017-07-30
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo