University graduates and placement: an approach to the Latin American and Spanish panorama

Keywords: company, graduate, work placement, university, educational policy

Abstract

A panorama of globalization, economic volatility, increasing numbers of university graduates, and other phenomena restrict the access of university graduates (with bachelor’s or graduate degrees) to the labor market. This article presents a reflection on graduate placement research in Spain and Latin America.

The results of this literature review suggest there is a limited number of studies in the field. Nevertheless, most of them have been conducted in recent years, especially at the end of the last decade. This review also identified articles about graduates and employability that basically analyze statistical data along with income (type of employment and salary). Other authors have examined relationships with reorganization and changes in higher education.

Finally, while part of the studies on the subject have detected the weaknesses and strengths of the recently graduated, others have shed light on requirements and points of attention regarding the specific type of education that companies require. This insight is invaluable for developing educational policies that address the needs of the current labor market.

Author Biographies

Maria Luisa Solé-Moro, Universidad de Barcelona

PhD Business. Universidad de Barcelona, España,mlsolesole@ub.edu

Javier A. Sánchez-Torres, Universidad de Medellín

PhD Business. Universidad de Medellín, Colombia, jasanchez@udem.edu.co

Francisco Javier Arroyo-Cañada, Universidad de Barcelona

PhD Business. Universidad de Barcelona, España, fjarroyo@ub.edu

Ana Argila-Irurita, Universidad de Barcelona

PhDBusiness. Universidad de Barcelona, España, aargila@ub.edu

References

Espinar, S. R., Nebot, A. P., Arjona, L. B., & Castiñeira, S. S. (2010). Sobre la empleabilidad de los graduados universitarios en Catalunya: del diagnóstico a la acción Graduate employability in Catalonia. From diagnosis to action. Revista de Educación, 351, 107-137.

Fachelli, S., Torrents, D. & Navarro-Cendejas, J. (2014). La universidad española suaviza las diferencias de clase en la inserción laboral. Revista de Educación, 364, 119–144.

Gil-Flores, J., García Jiménez, E., & Santos López, C. (2009). Miradas retrospectivas de los egresados sobre la educación superior. Revista de Investigación Educativa, 27( 2), 371–393.

García, L. A., & Díaz, C. E. (2009). Relaciones entre la nota de egreso de los titulados universitarios y su inserción laboral. European Journal of Education and Psychology, 2(3), 169–180.

García-Espejo, I. & Ibáñez-Pascual, M. (2006). Competencias para el empleo. Demandas de las empresas y medición de los desajustes. Revista Internacional de Sociología, 44 (43), 139–168.

García-Blanco, M. & Cárdenas Sempértegui, E. B. (2018). La inserción laboral en la Educación Superior. La perspectiva latinoamericana. Educación XX1, 21(2), 323–347. doi: 10.5944/educxx1.16209.

Martín-Del Peso, M., Rabadán-Gómez, A. B. & Hernández-March, J. (2013). Desajustes entre formación y empleo en el ámbito de las enseñanzas técnicas universitarias: La visión de los empleadores de la Comunidad de Madrid. Revista de Educación, 360, 244–267.

MDECE and CCS (2015) Inserción laboral de los egresados universitarios. La perspectiva de la afiliación a la Seguridad Social. Primer informe. Spain.

Montalvo, J. (2009). La inserción laboral de los universitarios y el fenómeno de la sobrecualificación en España. Papeles de Economía Española,119, 1–29.

Pastor, J. M. & Peraita, C. (2014). La inserción laboral de los universitarios españoles. Revistade la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 7(1), 367–372.

Pol, A. P., Moreno, J. J. M. & Oliver, M. P. (2009). Las competencias genéricas en la educación superior. Estudio comparativo entre la opinión de empleadores y académicos. Psicothema, 21(3), 433–438.

Vivas, A. J. (2009). Reflexiones sobre la necesidad de acercamiento entre universidad y mercado laboral. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 1–8.

De Vries, W., Cabrera, A., Vázquez, J., & Queen, J. (2008). Conclusiones a contrapelo. La aportación de distintas carreras universitarias a la satisfacción en el empleo. Revista de la Educación Superior, 37(146), 67–

De Vries, W., Vázquez-Cabrera, R., & Ríos-Treto, D. (2013). Millonarios o malparados: ¿de qué depende el éxito de los egresados universitarios? Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4(9), 3–20.
How to Cite
Solé-Moro, M. L., Sánchez-Torres, J. A., Arroyo-Cañada, F. J., & Argila-Irurita, A. (2018). University graduates and placement: an approach to the Latin American and Spanish panorama. Revista CEA, 4(8), 67–74. https://doi.org/10.22430/24223182.1048

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2018-08-30
Section
Articles

Altmetric