Videogame for Water Conservation Teaching

Keywords: Environmental education, Water conservation, Meaningful learning, Digital game-based learning

Abstract

Teaching water sustainability is a key element for environmental protection. Although that is true at all educational levels, it is vitally important during primary education because it enables students to develop adequate habits and environmental awareness from an early age. As a consequence, natural science teachers should focus their efforts on strategies to teach said topic, and videogames offer great potential thanks to the interest they usually generate in students. The objective of this work, therefore, is to describe a videogame created to teach water conservation designed in a 3D sandbox format with similar aesthetics to that of the popular Minecraft. The strategy is validated in an actual educational environment with the participation of 65 fourth-graders from an education institution in the municipality of Bello, Colombia. The results enabled the authors to qualitatively and quantitatively (with statistical significance) determine that such strategy promoted more student participation and, at the same time, produced positive attitudes toward the strategy itself and the topic.

Author Biographies

Julián Moreno Cadavid, *, Universidad Nacional de Colombia, Colombia

PhD en ingeniería, Departamento de Ciencias de la computación y la decisión, Universidad Nacional de Colombia, Medellín-Colombia, jmoreno1@unal.edu.co
*Corresponding author

Sindy V. Vahos-Mesa, Institución Educativa Gilberto Echeverri Mejía, Colombia

Magíster en enseñanza de las ciencias exactas y naturales, Institución Educativa Gilberto Echeverri Mejía, Medellín-Colombia, sindyvvahos@gmail.com

Cristián D. Mazo-Muñoz, Universidad Nacional de Colombia, Colombia

Ingeniero de sistemas e informática, Universidad Nacional de Colombia, Medellín-Colombia, cdmazom@unal.edu.co

References

A. A. García, “Breve historia de la educación ambiental: del conservacionismo hacia el desarrollo sostenible,” Rev. Futur., vol. 3, no. 12, pp. 1–10, 2005.

J. Caride and P. Cartea, Educación ambiental y desarrollo humano. Madrid: Ariel, 2001.

E. Gaudiano, Educación ambiental: trayectorias, rasgos y escenarios, 1st ed. México: Universidad Autónoma de Nuevo León, 2007.

M. Mayer, “Educación ambiental: de la acción a la investigación,” Enseñanza de las ciencias, vol. 16, no. 2, pp. 217–231, 1998.

M. Novo, La educación ambiental, bases éticas, conceptuales y metodológicas, 3rd ed. Madrid: Universitas, 1998.

J. A. Pulido Rojas, L. A. García Rodríguez, and A. Burgos Ayala, “Análisis de un proyecto ambiental escolar, Gachantivá (Boyacá),” Cult. científica, no. 14, pp. 91–102, Oct. 2016.

L. Sauvé, “La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: En busca de un marco de referencia educativo integrador,” Tópicos, vol. 1, no. 2, pp. 7–26, 1999.

Ministerio de Educación Nacional, Estándares básicos en competencias en ciencias naturales. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2004.

E. Terrón, “La educación ambiental ante los desafíos del siglo XXI,” Cienc. y Docencia, no. 3, pp. 5–13, 2000.

G. Bautista, A. Escofet, A. Forés, M. López, and M. Marimon, “Superando el concepto de nativo digital. Análisis de las prácticas digitales del estudiantado universitario,” Digit. Educ. Revew, no. 24, pp. 1–22, 2013.

J. Cabero and M. del carmen Lorente, “Las TIC y la Educación Ambiental,” Rev. Latinoam. Tecnol. Educ., vol. 4, no. 2, pp. 9–26, 2005.

I. Medina and P. Páramo, “La investigación en educación ambiental en América Latina: un análisis bibliométrico,” Rev. Colomb. Educ., no. 66, pp. 55–72, Mar. 2014.

F. Ojeda, J. Gutierrez, and F. J. Perales, “¿Qué herramientas proporcionan las tecnologías de la información y la comunicación a la educación ambiental?,” Rev. Eureka sobre Enseñanza y Divulg. las Ciencias, vol. 6, no. 3, pp. 318–344, Apr. 2009.

M. Badillo, “Propuesta de comunicación y educación ambiental a través del Facebook y el uso de narrativas digitales,” Entramado, vol. 8, no. 1, pp. 128–139, 2012.

R. Chacón, M. Castro, F. Zurita, T. Espejo, and A. Martínez, “Videojuegos Activos como recurso TIC en el Aula de Educación Física: estudio a partir de parámetros de Ocio Digital,” Digit. Educ. Revew, no. 29, pp. 112–123, 2016.

E. J. L. Chappin, X. Bijvoet, and A. Oei, “Teaching sustainability to a broad audience through an entertainment game – The effect of Catan: Oil Springs,” J. Clean. Prod., vol. 156, pp. 556–568, Jul. 2017. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.04.069.

B. E. de Paula and J. A. Valente, “Digital Games and Education: a possibility to change pedagogical approach in formal teaching,” Rev. Iberoam. Educ., vol. 70, no. 1, pp. 9–28, 2016.

C. González-González and F. Blanco-Izquierdo, “Designing social videogames for educational uses,” Comput. Educ., vol. 58, no. 1, pp. 250–262, Jan. 2012. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.014.

J. M. Martínez, A. Egea, and L. Arias, “Evaluación de un videojuego educativo de contenido histórico. La opinión de los estudiantes,” Rev. Latinoam. Tecnol. Educ., vol. 17, no. 1, pp. 61–75, Jul. 2018. https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.1.61.

P. Molins-Ruano, C. Sevilla, S. Santini, P. A. Haya, P. Rodríguez, and G. M. Sacha, “Designing videogames to improve students’ motivation,” Comput. Human Behav., vol. 31, pp. 571–579, Feb. 2014. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.06.013.

T. Ouariachi and J. Olvera-Lobo, María Dolores Gutiérrez-Pérez, “Evaluación de juegos online para la enseñanza y aprendizaje del cambio climático,” Enseñanza de las ciencias, vol. 35, no. 1, pp. 193–214, May 2017. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2088

A. Quesada Bernaus and S. Tejedor Calvo, “Aplicaciones educativas de los videojuegos: el caso de World of Warcraft,” Píxel-Bit, Rev. Medios y Educ., no. 48, pp. 187–196, Jan. 2016.

S. Ramos Ahijado and A. M. Botella Nicolás, “La integración del videojuego educativo con el folklore. Una propuesta de aplicación en Educación Primaria,” Rev. Electrónica Interuniv. Form. del Profr., vol. 19, no. 3, p. 115, Sep. 2016. https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.267281.

F. Revuelta and J. Guerra, “¿Qué Aprendo Con Videojuegos?: Una Perspectiva De Meta-Aprendizaje Del Videojugador,” Rev. Educ. a distancia, no. 33, pp. 1–25, Jul. 2012.

T. Rojo and S. Dudu, “Los videojuegos en la implementación de políticas demitigación del cambio climático,” Ámbitos, no. 37, pp. 1–25, 2017.

B. Sampedro, J. Muñoz, and E. Vega, “El videojuego digital como mediador del aprendizaje en la etapa de Educación Infantil,” Educar, vol. 53, no. 1, pp. 89–107, Dec. 2017. https://doi.org/10.5565/rev/educar.850

G. M. Sommerfeld and J. Barnes, “Designing feedback in an immersive videogame: supporting student mathematical engagement,” Educ. Technol. Res. Dev., vol. 64, no. 1, pp. 65–86, Feb. 2016.

D. A. Laffan, J. Greaney, H. Barton, and L. K. Kaye, “The relationships between the structural video game characteristics, video game engagement and happiness among individuals who play video games,” Comput. Human Behav., vol. 65, pp. 544–549, Dec. 2016. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.004.

D. Short, “Teaching Scientific Concepts Using a Virtual World—Minecraft,” Teach. Sci., vol. 58, no. 3, pp. 55–58, Sep. 2012.

G. A. Dinarte, “La metodología indagatoria: una mirada hacia el aprendizaje significativo desde Charpack y Vigotsky,” InterSedes, vol. 12, no. 23, pp. 133–144, 2011.

M. Bolivar, “¿Cómo fomentar el aprendizaje significativo en el aula?,” Temas para la Educ., no. 3, pp. 137–143, 2009.

M. Rodríguez, “La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual,” Investig. i Innovació Educ. i Socioeducativa, vol. 3, no. 1, pp. 29–50, 2011.

How to Cite
[1]
J. Moreno Cadavid, S. V. Vahos-Mesa, and C. D. Mazo-Muñoz, “Videogame for Water Conservation Teaching”, TecnoL., vol. 22, no. 45, pp. 59–72, May 2019.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-05-15
Section
Research Papers

Altmetric