Training Path: Towards the Configuration of a Culture of Environmental Sustainability

Keywords: Social behavior, pro-environmental behavior, sustainable development, environmental education

Abstract

This study aimed to transfer the pedagogy of environmental education, which reinforces pro-environmental behaviors, to everyday settings by adopting a conceptual and methodological approach. For this purpose, a training path was implemented with the educational community of the Colegio Jorge Gaitán Cortés in Bogotá, Colombia. Five groups of pedagogical interventions were performed there: (1) resignification of relationships with the environment through interpretive tours, (2) inter-institutional articulation for environmental education, (3) curricular focus on environmentally relevant behaviors, (4) implementation of environmental volunteering, and (5) institutional actions for environmental sustainability. This paper also reviews other studies in this field that revolve around three perspectives: environmental education to generate pro-environmental cultural behaviors and practices, the concept of educating city, and the interdisciplinary study of environmental aspects. The results indicate that pedagogic actions should be transferred to the immediate environment and the everyday lives of the educational community. In addition, experiential and cognitive approaches can be combined to encourage the socio-environmental acknowledgement of environmentally friendly spaces in the city, identity formation, and the establishment of bonds with the territory. The pedagogical emphasis on pro-environmental actions enabled students to come up with solutions to problems that are relevant to them. The path towards the construction of a culture of environmental sustainability and, particularly, the consolidation of the achievements of pedagogical interventions require medium and long-term processes that influence the habits and lifestyle of the members of the educational community.

Author Biography

Alba Nubia Muñoz-Montilla, Secretaría de Educación de Bogotá

Research professor. Member of the Ciencia, Tecnología, Sociedad y Ambiente (CTSA) research group. Email: nubiamm@gmail.com

References

Aguilar-Luzón, M. del C., García-Martínez, J. M. Á., Monteoliva-Sánchez, A., Salinas Martínez de Lecea, J. M. (2006). El modelo del valor, las normas y las creencias hacia el medio ambiente en la predicción de la conducta ecológica. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, v. 7, n. 2, 21-44. http://mach.webs.ull.es/PDFS/Vol7_2/Vol7_2_b.pdf

Álvarez, P., Vega, P. (2009). Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Implicaciones para la educación ambiental. Revista de Psicodidáctica, v. 14, n. 2, 245-260. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/727/603

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2008). Política Pública Distrital de Educación Ambiental. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/857

Aragonés Tapia, J. I. (1997). Actitudes proambientales: algunos asuntos conceptuales y metodológicos. En R. García-Mira, C. Arce, J. M. Sabucedo (comps.), Responsabilidad ecológica y gestión de los recursos ambientales (pp. 137-146). Diputación de A Coruña.

Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia-Eureka. (2006). Educación para la sostenibilidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 3, n. 2, 300-303. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3869

Barazarte Castro, R., Neaman, A., Vallejo Reyes, F., García Elizalde, P. (2014). El conocimiento ambiental y el comportamiento proambiental de los estudiantes de la Enseñanza media, en la Región de Valparaíso (Chile). Revista de Educación, n. 364, 66-92. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-364-255

Bonnes, M., Bonaiuto, M. (2002). Environmental Psychology: From Spatial-Physical Environment to Sustainable Development. En R. B. Bechtel, A. Churchman (eds.), Handbook of Environmental Psychology (pp. 28-54). John Wiley & Sons. https://www.researchgate.net/publication/298788717_Environmental_Psychology_from_spatial-physical_environment_to_sustainable_development

Callejas Restrepo, M. M., Sáenz Zapata, O., Plata Rangel, Á. M., Holguín Aguirre, M. T., Mora Penagos, W. M. (2018). El compromiso ambiental de instituciones de educación superior en Colombia. Praxis & Saber, v. 9, n. 21, 197-220. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8928

Chawla, L., Derr, V. (2012). The Development of Conservation Behaviors in Childhood and Youth. En S. D. Clayton (ed.), The Oxford Handbook of Environmental and Conservation Psychology (pp. 527-555). Oxford University Press.

Corral-Verdugo, V. (2001). Comportamiento proambiental. Una introducción al estudio de las conductas protectoras del ambiente. Editorial Resma.

Corral-Verdugo, V. (2012). Sustentabilidad y psicología positiva. Una visión optimista de las conductas proambientales y prosociales. Editorial El Manual Moderno.

Corral-Verdugo, V., Pinheiro, J. Q. (2004). Aproximaciones al estudio de la conducta sustentable. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, v. 5, n. 1 y 2, 1-26. https://sistemamid.com/panel/uploads/biblioteca/2014-09-30_10-57-10111187.pdf

Corral-Verdugo, V., Tapia, C., Frías, M., Fraijo, B., González, D. (2009). Orientación a la Sostenibilidad como base para el Comportamiento Pro-Social y Pro-Ecológico. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, v. 10, n. 3, 195-215. http://mach.webs.ull.es/PDFS/Vol10_3/Vol10_3_b.pdf

Corraliza, J. (1999). Comportamiento y educación ambiental. ¿Por qué no me deja tranquilo hablar de educación ambiental? Revista de la LSCEA, v. 17, 14-17.

Cortina, A., Escámez, J., García, R., Llopis, J. A., Siurana, J. C. (1998). Educar en la justicia. Generalitat Valenciana.

Conferencia de Rectores de Universidades Españolas. (2011). Directrices para la introducción de la Sostenibilidad en el Curriculum CRUE. https://www.ucm.es/data/cont/docs/-2012-12-05-Sostenibilidad%20curricular.pdf

Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Cameiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón Quero, M., Savané, M.-A., Singh, K., Stavenhagen, R., Won. Suhr, M., Nanzhao, Z. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. UNESCO. https://www.academia.edu/34278194/LA_EDUCACI%C3%93N_encierra_un_tesoro_Informe_a_la_UNESCO_de_la_Comisi%C3%B3n_Internacional_sobre_la_educaci%C3%B3n_para_el_siglo_XXI_presidida_por_JACQUES_DELORS

Fraijo Sing, B. S., Corral Verdugo, V., Tapia Fonllem, C., García Vázquez, F. (2012). Adaptación y prueba de una escala de orientación hacia la sustentabilidad en niños de sexto año de educación básica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 17, n. 55, 1091-1117. http://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/344/344

Gibson, J. J. (2014). The Ecological Approach to Visual Perception: Classic Edition. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315740218

Gifford, R., Nilsson, A. (2014). Personal and social factors that influence pro-environmental concern and behavior: A review. International Journal of Psychology, v. 49, n. 3, 141-157. https://doi.org/10.1002/ijop.12034

Gifford, R., Sussman, R. (2012). Environmental Attitudes. En S. D. Clayton (ed.), The Oxford Handbook of Environmental and Conservation Psychology (pp. 65-80). Oxford University Press.

González López, A. (2003). Un modelo psicosocial de preocupación ambiental. Valores y creencias implicadas en la conducta ecológica. En C. San Juan Gullén, J. Berenguer, J. A. Corraliza, I. Olaizola (eds.), Medio ambiente y participación. Una perspectiva desde la psicología ambiental y el derecho (pp. 55-64). Universidad del País Vasco.

Martínez Iglesias, J. (s.f.). Barcelona ciudad abierta y educadora. https://www.researchgate.net/profile/Jaime-Martinez-Iglesias/publication/334067078_Barcelona_ciudad_abierta_y_educadora/links/5d150670a6fdcc2462ab3e7a/Barcelona-ciudad-abierta-y-educadora.pdf

Medina Arboleda, I. F., Páramo, P. (2014). La investigación en educación ambiental en América Latina: un análisis bibliométrico. Revista Colombiana de Educación, n. 66, 55-72. https://doi.org/10.17227/01203916.66rce55.72

Millican, R., Vare, P. (2020). A Rounder Sense of Purpose: Educator Competences for Sustainability and Resilience. En A. Ahmed Shafi, T. Middleton, R. Millican, S. Templeton (eds.), Reconsidering Resilience in Education: An Exploration using the Dynamic Interactive Model of Resilience (pp. 199-212). Springer.

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible, Ministerio de Educación Nacional. (2002). Política Nacional de Educación Ambiental SINA. https://unica.edu.co/descargas/Politicas/politica_educacion_ambiental%202002.pdf

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.

Morin, E. (2010). Sobre la interdisciplinariedad. Publicaciones Icesi, n. 62, 9-15. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/publicaciones_icesi/article/view/643/643

Muñoz Montilla, A. N. (2017). La formación en prácticas culturales para la preservación del recurso hídrico [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Nacional]. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/3356

Muñoz-Montilla, A. N., Páramo-Bernal, P. (2018). Monitoreo de los procesos de educación ambiental: propuesta de estructuración de un sistema de indicadores de educación ambiental. Revista Colombiana de Educación, n. 74, 81-106. http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n74/0120-3916-rcde-74-00081.pdf

Newsome, W. D., Alavosius, M. P. (2011). Toward the Prediction and Influence of Environmentally Relevant Behavior: Seeking Practical Utility in Research. Behavior and Social Issues, v. 20, 44-71. https://doi.org/10.5210/bsi.v20i0.3234

Olivos Jara, P., Talayero, F., Aragonés, J. I., Moyano-Díaz, E. (2014). Dimensiones del Comportamiento Proambiental y su Relación con la Conectividad e Identidad Ambientales. Psico, v. 45, n. 3, 369-376. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.3.17309

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2013). Características Fundamentales de las Ciudades del Aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000226756_spa

Ouellette, J. A., Wood, W. (1998). Habit and Intention in Everyday Life: The Multiple Processes by Which Past Behavior Predicts Future Behavior. Psychological Bulletin, v. 124, n. 1, 54-74. https://www.proquest.com/openview/4f04fd14c7f57bfa3f4ea2577b12e066/1?cbl=60977&pq-origsite=gscholar&parentSessionId=ywa9JWsjG2BhbpnIX%2F%2F0bIGEBEVuRCJVGF3gRm1V7VY%3D

Páramo, P. (2017). Reglas proambientales: una alternativa para disminuir la brecha entre el decir-hacer en la educación ambiental. Suma Psicológica, v. 24, n. 1, 42-58. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.11.001

Poma Choque, J. T. (2021). El rol de la afectividad en la Educación Ambiental. Revista de Investigación Psicológica, n. 25, 99-110. http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n25/n25_a09.pdf

Ribes-Iñesta, E. (2000). Instructions, Rules, and Abstraction: A Misconstrued Relation. Behavior and Philosophy, v. 28, n. 1/2, 41-55. https://www.jstor.org/stable/27759403

Rodríguez Sosa, J. A. (2003). Paradigmas, enfoques y métodos en la investigación educativa. Investigación Educativa, v. 7, n. 12, 23-40. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8177/7130

Sandoval Escobar, M. (2012). Comportamiento sustentable y educación ambiental: una visión desde las prácticas culturales. Revista Latinoamericana de Psicología, v. 44, n. 1, 181-196. http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v44n1/v44n1a17.pdf

Schultz, P. W., Kaiser, F. G. (2012). Promoting Pro-Environmental Behavior. En S. D. Clayton (ed.), The Oxford Handbook of Environmental and Conservation Psychology (pp. 556-580). Oxford University Press.

Schultz, P. W., Zelezny, L. (1999). Values as Predictors of Environmental Attitudes: Evidence for Consistency Across 14 Countries. Journal of Environmental Psychology, v. 19, n. 3, 255-265. https://doi.org/10.1006/jevp.1999.0129

Steg, L., Vlek, C. (2009). Encouraging pro-environmental behaviour: An integrative review and research agenda. Journal of Environmental Psychology, v. 29, n. 3, 309-317. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2008.10.004

Stern, P. C. (2000). Toward a Coherent Theory of Environmentally Significant Behavior. Journal of Social Issues, v. 56, n. 3, 407-424. https://asset-pdf.scinapse.io/prod/1983150389/1983150389.pdf

Trilla Bernet, J. (1997). La educación y la ciudad. Educación y ciudad, n. 2, 6-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5704972

Trilla Bernet, J. (2005). La idea de ciudad educadora y escuela. Revista Educación y Ciudad, n. 7, 73-106. https://doi.org/10.36737/01230425.n7.219

Torres Carrasco, M. (2010). La política nacional de educación ambiental en Colombia: un marco para la exploración y la reflexión, sobre las necesidades investigativas en educación ambiental. En Investigación y educación ambiental. Apuestas investigativas pertinentes a los campos de reflexión e intervención en educación ambiental (pp. 113-126). CORANTIOQUIA. https://docer.com.ar/doc/e5s18s8

Vlek, C. (2000). Essential Psychology for Environmental Policy Making. International Journal of Psychology, v. 35, n. 2, 153-167. https://doi.org/10.1080/002075900399457

How to Cite
Muñoz-Montilla, A. N. (2022). Training Path: Towards the Configuration of a Culture of Environmental Sustainability. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(27), e2137. https://doi.org/10.22430/21457778.2137

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2022-05-30
Section
Thematic Dossier

Altmetric

Some similar items: