Educational activities based on cognitive theory of information processing and strategy Use keyword mnemonics. Favorable ideas for the design of virtual learning environments

  • Nicolás García Doncel Universidad Piloto de Colombia
Keywords: Information processing, keyword strategy, Comprehension, Virtual Learning Environments, Cognition

Abstract

This paper discusses the results of a survey aimed at assessing the level of comprehension achieved by students of the Universidad Pedagógica Nacional de Colombia during their first semester class Fundamentals of Technology I, when they learn through educational activities focused on the cognitive theory of Information Processing (Bruning, Schraw, Bruning, & Roninng, 2005). The survey used a sample of 40 students (men and women) aged between 16 and 21 years old.
This research is part of the set of studies conducted by the research group EPISTEME since 2006 to determine the “Favorable elements for the Pedagogical Design of Virtual Learning Environments.”

Author Biography

Nicolás García Doncel, Universidad Piloto de Colombia
Docente de la Universidad Piloto de Colombia, Especialista en Tecnologías de la información aplicadas a la educación de la UPN. Candidato a Magíster en Tecnologías de la información aplicadas a la educación de la UPN. Bogotá – Colombia.

References

Atkinson, R. C. (1975). Mnemothechnics in second-language learning. American Psychologist, 821-822.Atkinson, R. C., y Raugh, M. R. (1975). An application of the mnemonic keyword method to the acquisition of a Russian vocabulary. Journal of Experimental, 126-133.

Baddeley, A., D., y Hitch, G. (1974). Working memory in G. H . Bower (Ed.) the psychology and motivation. Advances in research and theory, 47-89.

Baker, W. E. (1985). Advertising generated brad evaluation: a memory based information proccesing perspective (Master’s thesis). Florida, Estados Unidos: University of Florida.

Blythe, T. (1999). Enseñanza para la comprensión. Guía para docentes. Buenos Aires: Paídos.

Bruner, J. (1972). Hacia una teoría de la instrucción. Cuba: Ediciones Revolucionarias.

Bruner, J. (1983). El habla del niño. Barcelona: Paidós.

Bruning, R., Schraw, G., Bruning, R., y Roninng, R. (2005). Psicología cognitiva y de la instrucción. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Burón, O. J. (2005). Psicología cognitiva y de la institución. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Campbell, D. T., y Stanley, J. C. (1963). Experimental and quasi-experimental designs for research on teaching. En Gage (Ed.) Handbook of Research on Teaching. Chicago: Rand McNally.

Chomsky, W. (1957). The Eternal Language. Filadelfia: The Jewish Publication Society of America.

Coomey, M., y Stephenson, J. (2001). Online learning: it is all about dialogue, involvent, support and control-according to researh. En Stephenson (Ed.). Teaching and larning online: pedagogies for new technologies. London: Kogan Page.

Díaz Camacho, J. E., y Ramírez Velázquez, T. (12 de Diciembre de 2002). Modelo de Diseño Instruccional. Obtenido de http://www.uv.mx/jdiaz/DisenoInstrucc/ModeloDisenoInstruccional2.htm

Gadner, H. (2000). La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. Barcelona: Paídos.

Guitert, M., y Area , M. (2005). Introducción al e-learning. La educación en la sociedad de la información.Barcelona: Universidad Oberta de Cataluña.

Jones, S. G. (2003). Iformación, internet y comunidad: apuntes para una comprensión de la comunidad en la era de la información. En Jones, S., G. Cibersociedad 2.0. Una nueva visita a la comunidad y la comunicaciónmediada por ordenador. (pp. 1- 23) . Barcelona : UOC.

Joyanes, L. (1997). Cibersociedad los retos sociales ante un nuevo mundo digital. Madrid: McGraw-Hill.

Joyce, B., y Weil, M. (2006). Modelos de enseñanza.Barcelona: Gedisa.

Levin, J. R. (1983). Pictorial strategies for school learning: Practical illustration. In Pressly y Levin (Eds.), cognitive strategy research. . Educational Applications, 63-87.

Levin, J. R., y Pressley, M. (1983). Understanding mnemonic imagery effects: A dozen “obvius” outcomes. En M.L.Fleming y D.W.Hutton (eds) Mental Imagery and Learning. Educational Technology, 33-52.

Levin, J. R., Johnson, D. D., Pittelman, S. D., Levin, K. M., Shriberg, L. K., Toms-Bronowski, S., y Hayes, B. L. (1984). A comparison of semantic- and mnemonic - based vocabulay learning strategies. Reading Psychologic, 1-15.

Lévy, P. (2007). Cibercultura. La cultura en la sociedad digital.Barcelona: Anthropos.

Mastropieri, M. A., y Scruggs, T. E. (1991). Teaching students ways to remember. Strategies for learning mnemonically. Cambridge University (Inglaterra): Brookline Books.

Merchán Basabe, C. A., y Salazar Blanco, C. P. (2004). Elementos favorables para el diseño de Ambientes Virtuales de Aprendizaje (AVA). Cuestiones. Universidad Autónoma de Bucaramanga, 45-49.

Merchán, B. C. (2009). Condiciones pedagógicas para el diseño de actividades de aprendizaje en ambientes virtuales de aprendizaje. Bogotá D.C.: Universidad Pedagógica Nacional.

Miller, G. A. (1956). The magical number seven, plus or minus two. Psychological Review, 81-97.

Newell, A., y Simon, H. A. (1972). Human Problem Solving.Englewood, NJ: Prentice Hall.

Perkins, D., y Blythe, T. (1994). Putting Understanding up-front. Educational Leadership , 4-7.

Pozo, J. I. (2006). El procesamiento de la información como programa de investigación. En J. I. Pozo, Teorías cognitivas de aprendizaje. (pág. 45). Madrid: Morata.

Shannon, C., y Weaver, W. (1948).Teoría matemática de la comunicación. Madrid: Forja.

Sotne, M. (1999). La enseñanza para la comprensión: vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires: Paidós.

Unigarro, M. (2001). Educación virtual: encuentro formativo en el ciberespacio.Bucaramanga: UNAB.

Von Bertalanfly, L. (1968). General Systems Theory. New York: George Brasilier.

Wiener, N. (1972). Cybernetics: or control and communication in the animal and the machine.Pittsburgh, PA: Englewood cliffs.

How to Cite
García Doncel, N. (2013). Educational activities based on cognitive theory of information processing and strategy Use keyword mnemonics. Favorable ideas for the design of virtual learning environments. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 5(8), 115–129. https://doi.org/10.22430/21457778.298

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2013-06-30
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo