Knowledge management and its importance in organizations

  • Mónica Isabel Mejía Rocha Universidad de Guanajuato
  • Mónica Colín Salgado Universidad de Guanajuato
Keywords: Knowledge management, organization, adaptation, human resource.

Abstract

In today’s organizations, having knowledge is not enough since it is important to make sure this knowledge is the necessary element for carrying out the tasks and it has to be accessible for people who need it and it must be stored, transmitted and used in daily processes. This paper, from a critical review of the literature and as part of a doctoral research of one of the authors, describes the development of the concept of knowledge management, the elements of the process as the most representative models in this matter, and its importance in contemporary organizations role.

Author Biographies

Mónica Isabel Mejía Rocha, Universidad de Guanajuato
Magíster en Administración de Personal. Profesor Investigador de la Licenciatura en Administración de Recursos Turísticos de la Universidad de Guanajuato, Guanajuato
Mónica Colín Salgado, Universidad de Guanajuato
Doctora en Administración. Profesor investigador e integrante del Sistema Nacional de Investigadores de México, Universidad de Guanajuato, México

References

Artiles, S. (2009). La gestión documental, de información y el conocimiento en la empresa. El caso de Cuba. Revista cubana de información de Ciencias de la Salud, ACIMED, 19(5).

Alegre, J. (2004). La gestión del conocimiento como motor de la innovación: lecciones de la industria de alta tecnología para la empresa. España:Publicacions de la Universitat Jaume I: Castellón.

Badaracco, J. (1991).The Knowledge Lick: Competitive Advantage Through Strategic Alliances. Boston: Harvard Business School Press.

Beckman, T. (1997). A methodology for Knowledge Management. International Association of Science and Technology for Development (IEATED) and Soft Cumputing Conference. Canada: Banff.

Blacker, F. (1993). Knowledge and the theory of organizations: Organizations as activity systems and the refraiming of managment. Journal of Management Studies, 30, 863-884.

Cook, N., Yanow, D. (1993). Culture and Organizational Learning.Journal of Management Inquiry, 2(4), 373-390.

Davenport, T. (2000). Capital humano: creando ventajas competitivas de las personas. Madrid: Gestión.

Davenport, T. y Prusak, L. (1998). Ecología de la información. Por qué la tecnología no es suficiente para lograr el éxito en la era de la información. México: Oxford Unviersity Press.

Depres, C., y Chauvel, D. (2000). A thematic analysis of the thinking in knowledge management. Boston: Butterworth–Heinemann.

Drucker, P. (1993). Post Capitalist Society. Estados Unidos: Harper Business.

Estrada, V. y Benítez, F. (2006). La gestión del conocimiento en la nueva universidad cubana. Pedagogía Universitaria, 2(11), 1-9.

García, L. (2004). Estrategias de gestión para la capitalización del conocimiento en el contexto de la relación Universidad–Sector Productivo. Venezuela: Universidad de los Andes. Educare, 8, 507-516.

Goleman, D. (2000). La inteligencia emocional en la empresa. Argentina: Vergara.

González, A., Joaquí, C. y Collazos, C. (2009). Karagabi Kmmodel: Modelo de referencia para la introducción de iniciativas de gestión del conocimiento en organizaciones basadas en conocimiento. Ingeniare, 17(2), 223-235.

González, H., Carbonell, S. y Pérez, Y. (2012). La gestión del conocimiento. Perspectiva pragmática en la editorial Ediciones Futuro. Ciencias de la Información, 43(1), 73-79.

Guadamillas, F. (2006). Conocimiento organizativo, innovación y crecimiento empresarial: el caso del Grupo Tecnobit.Universidad Business Review, 12, 50-65.

Hayek, A. (1945). The use of knowledge in society. The American Economic Review, 35(4), 519-530.

Hedlund, G. (1994). A model of knowledge management and the N-form Corporation. Strategic Management Journal, 15, 73 – 90.

Holsapple, C. y Joshi, K. (1997). Knowledge Managment; A three-fold Framework. Kentucky Initiative for Knowlede Management. USA.

León, S.M., Castañeda, V.D., y Sánchez, A.I. (2007). La gestión del conocimiento en las organizaciones: procesos y métodos para medir. Revista cubana de información de Ciencias de la Salud, ACIMED, 15(3).

Liebowitz, J. y Beckman, T. (1998). Knowledge Organizations: What every manager should know: USA, Boca Ratón: CRC Press.

Más, B., Acosta, Y., y Batista, M. (2009). Visualización de la gestión del conocimiento en diferentes objetos de estudio: ayuda para la investigación-acción. Primera Parte. Ciencias de la Información, 40(3), 3-12.

Muñoz, B. y Riverola, J. (2003). Del buen pensar y mejor hacer: mejora permanente y gestión del conocimiento. Madrid: Mc Graw Hill Interamericana.

Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). La organización creadora de conocimiento. Cómo las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. México: Oxford.

Ouchi, W. (1985). Teoría Z: cómo pueden las empresas hacer frente al desafío japonés. Barcelona: Orbis.

Ordoñez, P. (2001). La Gestión del Conocimiento como base para el logro de una ventaja competitiva sostenible: la organización occidental versus japonesa. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 7(3), 91-108.

Penrose, T. (1959).The theory of the growth of the firm. New York: John Wiley & Sons.

Polanyi, M. (1958). Personal Knowledge. Chicago: University of Chicago Press.

Ponjuan, G. (2006). Introducción a la Gestión del Conocimiento. La Habana: Félix Varela.

Riesco, M. (2006). El negocio es el conocimiento. España: Díaz de Santos.

Savage, M. (1996). Information Inequality and Broadband Network Acces: An Analysis of Australian Household Survey Data. Industry ans Corporate Change. Oxford University Press.

Sena, J. y Shani, A. (1999). Intellectual Capital and Knowledge Creation: Towards and Alternative Franmework. En Liebowitz, J. (Ed.).

Spencer, J. (1996). Making Knowledge, Collective Practice and Penrose Rents. International Business Review, 3, 4

Sveiby, K. (1998). The new organizational wealth: managing and measuring intangible assets. San Francisco: Berret-Koelher Publishers.

Sveiby, E. (2000). Capital intelectual. La nueva riqueza de las empresas. Barcelona: Gestión 2000.

Tarango, J. y Mesa, M. (2008). Características diferenciales en el ejercicio de la gestión del conocimiento en organizaciones: comparación México-Cuba.Ciencias de la Información, 39(1).

Tobin, D. (1996). Transformational Learning: Renewing Company through knowledge and skills. New York: John Willey.

Valhondo, D. (2008). Gestión del conocimiento. Del mito a la realidad. Madrid: Díaz de Santos.

Vargas, E. (2008). Arquitectura del cambio organizacional: liderazgo, gestión del conocimiento e innovación tecnológica. Bogotá: Universidad de los Andes. Revista de Ingeniería, 28,9-14.

Wiig, K. M. (2000). Knowledge managment: An emerging discipline rooted in a long history. Boston: Butterworth-Heinemann.

Winter, G. (1987). Knowledge and competences as strategic assets. The Competitive Change Strategies for Industrial Innovation and Renewal. MA: Crambidge.

How to Cite
Mejía Rocha, M. I., & Colín Salgado, M. (2013). Knowledge management and its importance in organizations. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 5(9), 25–35. https://doi.org/10.22430/21457778.379

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2013-12-12
Section
Articles

Altmetric

Some similar items: