The influence of higher education on entrepreneurial attitudes
Abstract
The objective of this work is to characterize the influence of higher education on the entrepreneurial attitudes of undergraduate students by documenting their dynamic traits of innovation, risk propensity, and personality, as well as psychological and demographic aspects. For that purpose, the process was divided into 4 dimensions with 75 items. The data of students enrolled in four different universities were collected in situ. This study adopted the technique of artificial neural networks and an adjusted Multilayer Perceptron (MP) by means of the software Economática. The results show that the development of the entrepreneurial process is mainly determined by three aspects: (1) their hands-on training, which enables students to apply their knowledge at local companies and organizations or incubate businesses at their institution; (2) receiving additional income by participating in research projects; and (3) playing sports.
References
Abdullah, A., & Abidin, Z. Z. (2014). Factors influencing graduates to start a business: A case of Malaysian public institution of higher learning. En 23rd International Business Information Management Association Conference, IBIMA, España.
Ajzen, I. (1991). The Theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
Ayerbe, M., & Buenetxea, E. (2000). La cultura del trabajo y la actitud emprendedora en el ámbito profesional de la C. A. P. V. Recuperado de http://www.gazteaukera.euskadi.eus/contenidos/documentacion/cuaderno_sociologico_vasco_3/es_cu_soc3/adjuntos/csv3.pdf
Banco Mundial. (2016). Los emprendedores y las pequeñas empresas impulsan el crecimiento económico y crean empleos. Recuperado de https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2016/06/20/entrepreneurs-and-small-businesses-spur-economic-growth-and-create-jobs
Benavente, J. M. (2004). El proceso emprendedor en Chile. Recuperado de https://publications.iadb.org/es/publicacion/14735/el-proceso-emprendedor-en-chile
Buelna, M. & Ávila, S. (2009). Cultura Emprendedora. Tradición y actualidad. Tiempo y escritura, 8. Recuperado de https://www.azc.uam.mx/publicaciones/tye/tye15/art_hist_08.html
Cadavid, L., Díez-Echavarría, L. & Valencia-Arias, J. A. (2017). Spin-off activities at higher educational institutions: performance implications from a modeling perspective. Journal of Developmental Entrepreneurship, 22(2), 1750013. https://doi.org/10.1142/S1084946717500133
Cantillon, R. (1955). Essai Sur la Nature du Commerce en Général. Economies, sociétés, civilisations, 10(4), 598-600. Recuperado de https://www.persee.fr/doc/ahess_0395-2649_1955_num_10_4_2502_t1_0598_0000_2
Capelleras Segura, J. L., Contín Pilart, I., Martín Sánchez, V. & Lazarra Kintana, M. (2013). The influence of individual perceptions and the urban/rural environment on nascent entrepreneurship. Journal of Regional Research, (26), 97-113. Recuperado de http://hdl.handle.net/10017/26973
Doh, S. & Zolnik, E. (2011). Social capital and entrepreneurship: An exploratory analysis. African Journal of Business Management, 5(12), 4961-4975. Recuperado de https://academicjournals.org/journal/AJBM/edition/18_June,_2011
Entrialgo, M. e Iglesias, V. (2016). The moderating role of entrepreneurship education on the antecedents of entrepreneurial intention. International Entrepreneurship and Management Journal, 12(4), 1209-1232. https://doi.org/10.1007/s11365-016-0389-4
Espíritu, R., & Moreno, H. (2010). La influencia de los rasgos de personalidad, riesgo, control interno y necesidad de logro en la intención emprendedora: un estudio empírico con estudiantes universitarios. México: Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. Recuperado de http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xv/docs/7.pdf
Estrin, S., Mickiewicz, T. & Stephan, U. (2016). Human capital in social and commercial entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 31(4), 449-467. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2016.05.003
Fayolle, A. & Vernier, A. & Djiane, B. (2004). Les jeunes diplômés de l'enseignement supérieur sont-ils des créateurs d'entreprise comme les autres? Revue de Gestion 2000, 21(2), 39-56.
Ferry, G., Wieder, R. E., & Jiménez Silva, M. (1991). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre teoría y la práctica. México: Piadós. Gestión 2000.
Fuentes-García, F. J., & Sánchez-Cañizares, S. M. (2010). Análisis del perfil emprendedor: una perspectiva de género. Estudios de Economía Aplicada, 28(3), 1-27. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30120334014
García, C., Martínez, A. y Fernández, R. (2007). Análisis de los factores determinantes de la creación de empresas: una evidencia empírica en Castilla y León. In Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa: XX Congreso anual de AEDEM (p. 40). Asociación Española de Dirección y Economía de la Empresa (AEDEM).
García, J. M. (2018). Teorías y ejercicios prácticos de Dinámica de Sistemas. Recuperado de https://bit.ly/2YATTV2
Giannetti, M. & Simonov, A. (2004). On the determinants of entrepreneurial activity: Social norms, economic environment and individual characteristics. Swedish Economic Policy Review, 11(2), 269-313. Recuperado de https://ssrn.com/abstract=669503
Gibb, A., & Ritchie, J. (1982). Understanding the Process of Starting Small Businesses. Small Business Journal, 1(1), 26-45. Recuperado de https://doi.org/10.1177/026624268200100102
Glocker, D. & Steiner, V. (2007). Self-Employment: Way to End Unemployment? Empirical Evidence from German Pseudo-Panel Data. IZA Discussion Paper No. 2561. Recuperado de https://ssrn.com/abstract=960005
Hamzah, H., Yahya, Z., Sarip, A. G. & Adnan, Y. M. (2016). Impact of entrepreneurship education programme (EEP) on entrepreneurial intention of real estate graduates. Pacific Rim Property Research Journal, 22(1), 17-29. https://doi.org/10.1080/14445921.2016.1158897
Herman, E. & Stefanescu, D. (2017). Can higher education stimulate entrepreneurial intentions among engineering and business students? Educational Studies, 43(3), 312-327. https://doi.org/10.1080/03055698.2016.1277134
Hernández-López, D. M., Moncada-Toro, J. F., & Henao-Colorado, L. C. (2018). Intención emprendedora de los empleados del sector privado de la ciudad de Medellín y su Área Metropolitana. Revista CEA, 4(8), 13-33. https://doi.org/10.22430/24223182.1045
Hornaday, J. A. & Aboud, J. (1971). Characteristics of successful entrepreneurs. Personnel Psycology, 24(2), 141-153. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1971.tb02469.x
Lazear, E. (2005). Entrepreneurship. Journal of Labor Economics, 23(4), 649-680. https://doi.org/10.1086/491605
Leal, C. M. y Cepeda, J. M. (2015). Assessing the impact of Information and Communication Technologies on the Portuguese hotel sector: an exploratory analysis with Data Envelopment Analysis. Tourism & Management Studies, 11(1), 35-43. Recuperado de https://www.tmstudies.net/index.php/ectms/article/view/755/1262
Lederman, D., Messina, J., Pienknagura, S. y Rigolini, J. (2014). El emprendimiento en América Latina. Muchas empresas y poca innovación. Recuperado de https://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/LAC/EmprendimientoAmericaLatina_resumen.pdf
Martínez Gámez, A. (2016). Factores socio-culturales asociados al emprendedor: evidencia empírica para América Latina. Revista Venezolana de Gerencia, 21(74), 312-330. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/21262
McClelland, D. (1961). The Achieving Society. Princeton: D. Van Nostrand Company, Inc.
Mejía Ordoñez, J. P., Arias Marín, C. M., & Echeverri Sánchez, L. C. (2017). El papel de la educación en creación de empresas en el contexto universitario a partir de los estudios registrados en Scopus. Revista CEA, 3(5), 69-87. https://doi.org/10.22430/24223182.651
Messina, M. & Hochsztain, E. (2015). Factores de éxito de un emprendimiento: Un estudio exploratorio con base en técnicas de data mining. Tec empresarial, 9(1), 31-40. https://doi.org/10.18845/te.v9i1.2206
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, Banco de Desarrollo de América Latina y Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2016). Perspectivas económicas de América Latina 2017. Juventud, competencias y emprendimiento. Recuperado de https://www.oecd.org/dev/americas/E-book_LEO2017_SP.pdf
Pérez, M., & Martín, Q. (2003). Aplicaciones de las redes neuronales artificiales a la estadística. Madrid: La Muralla.
Quiceno, H. (1996). Rousseau y el concepto de formación. Revista Educación y Pedagogía, 7, 66-92. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/5580
Real Academia Española. (2019). Diccionario. Recuperado de https://dle.rae.es/?id=IF1I1Br
Reboul, O. (1989). Philosophie de I´Educaction. Paris: PUF.
Reyes-Cruz, J. L., Garzón-Castrillón, M. A. & Tapia-Sánchez, B. (2018). Diseño y validación de una escala tipo Likert para establecer características emprendedoras. Dimensión Empresarial, 16(2), 135-160. https://dx.doi.org/10.15665/dem.v16i2.1599
Ross, B. W. (1995). Entrepreneurship, Management, and the Structure of Payoffs by William J. Baumol. https://doi.org/10.1080/08109029508629199
Santana Vega, L. E., González-Morales, O. & García, L. F. (2016). Emprendimiento y adolescencia. New approaches in educational research, 5(2), 131-138. https://doi.org/10.7821/naer.2016.7.165
Say, J. B. (1821). A Treatise on Political Economy or the Production, Distribution and Consumption. Philadelphia: New American Edition.
Scott, M. G. & Twomey, D. F. (1988). The long-term supply of entrepreneurs: Students' career aspirations in relation to entrepreneurship. Journal of Small Business Management, 26(4), 5-13. Recuperado de https://search.proquest.com/docview/221002129?accountid=30687
Schumpeter, J. (1934). The Theory of Economic Development. Alemania: Cambridge Mass.
Sudek, R. (2006). Angel Investment Criteria. Journal of Small Business Strategy, 17(2), 89-104. Recuperado de https://libjournals.mtsu.edu/index.php/jsbs/article/view/68
Van Praag, C. M. (1999). Some Classic Views on Entrepreneurship. De Economist, 147(3), 311-335. https://doi.org/10.1023/A:1003749128457