Use of the internet and its influence in family communication
Abstract
This paper shows the result of a research about the internet influence on communication inside family groups. In order to develop this research, it was necessary to work with two hundred families from the municipality of Rionegro, Antioquia. A survey was administered to the families in order to find out the cause of the communication issue.
Taking this survey into consideration, it would be possible to design strategies that guide families to reflect on the time and space they spend interacting and improving their communication in their homes. The findings allowed seeing the significant influence of Internet on the families, as well as, determining the prominent obstacles or challenges that emerge when people want to create links or make connections through the use of the Internet. Families and schools need to become aware of how they are communicating, analyze the issues that are blocking an effective interaction, and face the challenges to adopt new technologies without sacrificing the relationship and adequate communication in homes and schools.
References
Cardona Ramírez, H. (2005). ¿Tiene sentido hablar de la familia hoy? Medellín: Revista Universitas Científica,6, 23-26.
Colombia. Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (2010). Vive digital [En línea] Disponible en: www.vivedigital.gov.co
Consejo Pontificio para las Comunicaciones Sociales (2002, 22 de febrero). Ética en Internet [En línea]. Biblioteca Electrónica Cristiana. Disponible en: www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/pccs/documents/rc_pc_pccs_doc_20020228_ethics-internet_sp.html
Craig, C., Light D., y Infeld K., Suzanne (2000). Sociología. 7. ª ed. México: Mc Graw Hill.
Unión Internacional de Telecomunicaciones. Cumbre Mundial Sociedad de la Información (s. f.). Documento. Ginebra 2003 – Túnez 2005 [En línea] http://www.itu.int/wsis/outcome/booklet-es.pdf
Diócesis de Sonsón-Rionegro (2001). Plan Diocesano de Pastoral 2001-2005: de camino con Jesús. Rionegro, Antioquia.
Foro Económico Mundial (2009). The Global Information Technology Report 2009-2010 [En línea] Disponible en:http://www.weforum.org/en/initiatives/gcp/Global%20Information%20Technology%20Report/index.htm
Maldonado, José G. y Quintana Albalat, J. (2001). Sobre internet y psicología.
Anuario de psicología, 32(2),3-12.
Jones, Steven (editor) (2003). Cibersociedad 2.0. Colección. Nuevas Tecnologías y Sociedad. Cataluña. Editorial UOC.
Joyanes, L. (1997) Cibersociedad. Los Retos Sociales Ante un Nuevo Mundo Digital.España: McGraw-Hill Interamericana.
Berríos Llarela, Buxarrais, María. R. (s. f.). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y los adolescentes. Algunos datos. [En línea] Disponible en: http://www.oei.es/valores2/monografias/monografia05/reflexion05.htm
Madrid López, R. I. (2000). La Adicción a Internet. Psicología Online [En línea]. Disponible en: www.psicologia-online.com/colaboradores/nacho/ainternet.htm
Mancini, A. (2004). Justicia e Internet, una filosofía del derecho para el mundo virtual. EE. UU.: Buenos Books América Llc.
Martínez, M. (1999). Comportamiento humano, nuevos métodos de investigación. 2. ª ed. México: Editorial Trillas.
Mellado González, M. (2007). Las TIC y el futuro de nuestros hijos e hijas. Málaga: Fuengirola [En línea]. Disponible en: http://www.slideshare.net/mingorance2001/las-tic-y-el-futuro-de-nuestros-hijos-e-hijasOrozco Montoya, G. (1994). La comunicación familiar. Revista Universidad Católica de Oriente, 4 (5), 9-14
_______________ (1995). Tu familia: la mejor inversión. 2. ª ed. Bogotá: Universidad Pontificia Bolivariana
Serrano Santoyo, A. y Martínez Martínez, E. (2003) La brecha digital. Mitos y realidades.
Viveros Cavaría, F. (2007). Aproximaciones al concepto de familia en desarrollo familiar. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 10 (15), 60-67.
Foro Económico Mundial. The Global Information Technology Report 2009-2010. Recuperado de http://www.weforum.org/en/initiatives/gcp/Global%20Information%20Technology%20Report/index.htm